Gotcha meet kwaliteitsaspecten van passerende treinen

Lloyd’s Register, gespecialiseerde rail consultancy, en de Franse spoorweg-infrastructuurmanager RFF zijn een samenwerkingsverband aangegaan met het doel de veiligheid op het spoor verder te verhogen. Lloyd’s Register heeft op een van de drukste lijnen van het Franse spoorwegnetwerk in en om Valenciennes een monitoringsysteem voor rollend materieel geïnstalleerd. Als onderdeel van de implementatie werden bovendien twee geluidmeetsystemen geplaatst.

Réseau Ferré de France (RFF) is verantwoordelijk voor het onderhoud en de exploitatie van het Franse spoorwegnetwerk. Om dit netwerk in optimale staat te houden, hanteert RFF geavanceerde programma’s voor conditiebewaking, onderhoudsplanning en controle op het gebruik van het netwerk. RFF wil een beter inzicht krijgen in het ‘werkelijke gebruik’ van de door haar beheerde lijnen. RFF wil bovendien betere informatie hebben over asbelasting, belading, wielkwaliteit en de rijsnelheden van de treinen. Bovendien is RFF zeer geïnteresseerd in de meting van geluidemissies van passerende treinen. RFF heeft Lloyd’s Register Rail gevraagd om een oplossing te leveren die aan hun wensen voldoet.

infrasite_insert_image_1

Gotcha Monitoring Systems®
Gotcha Monitoring Systems® (Gotcha) is een modulair en uitbreidbaar monitoringplatform, geïnstalleerd in de spoorbaan, dat verscheidene kwaliteitsaspecten van passerende treinen meet. Daarmee is Gotcha een managementtool dat aanzienlijke besparingen bij de infrastructuur en het materieelonderhoud mogelijk maakt. Gotcha Monitoring Systems® is een modulair monitoringsysteem dat verscheidene kwaliteitsaspecten van passerende treinen meet.

Lloyd’s Register Rail en Baas TBI (een van de toonaangevende Nederlandse bedrijven die op het gebied van technische infrastructuren actief zijn) ontwikkelden Gotcha voor een nauwkeurige bepaling van de spoorbelasting door passerende voertuigen (Weighing In Motion) en voor de bewaking van de kwaliteit van de wielen (Wheel Defect Detection).
Deze geavanceerde rechtstreeks aan de rails gekoppelde oplossing voor de bewaking van treinbewegingen is gebaseerd op de toepassing van intelligente glasvezel-sensortechnologie en op een diepgaande kennis van de interactie tussen rails en wielen. Door toepassing van aan de spoorstaaf geklemde sensoren is het systeem eenvoudig te monteren en te onderhouden. De metingen worden betrouwbaar en automatisch uitgevoerd zonder beïnvloeding van het treinverkeer tijdens de installatie of het dagelijks gebruik. Gotcha is ontwikkeld als systeem dat aan hoge eisen voor betrouwbaarheid en veiligheid voldoet.

Een belangrijk voordeel van het systeem is de geavanceerde analysesoftware waarmee de meetwaarden direct worden geanalyseerd en vrijwel onmiddellijk na passage van de trein beschikbaar zijn. De status van verschillende kwaliteitsaspecten van het materieel kan eenvoudig worden bepaald door het platform uit te breiden met een aantal verschillende typen sensoren. Elk voertuig dat passeert, wordt individueel geïdentificeerd door meting van de asafstanden. Het resultaat van de gegevensverwerking ter plaatse wordt samen met het treindienstnummer automatisch naar een centrale server gestuurd. Gotcha beschikt over state-of-the-art communicatiemogelijkheden, zodat het gebruik van het Gotcha systeem naadloos kan worden afgestemd op de wensen van de klant. Voor elke specifieke eindgebruiker genereert Gotcha informatie voor het beheer van bedrijfsmiddelen, die eenvoudig toegankelijk is via gebruikers-vriendelijke (web-based) grafische gebruikersinterfaces. Deze zijn ontwikkeld in samenwerking met Nexala.

Gotcha wordt momenteel gebruikt door verschillende infrastructuurmanagers, treinexploitatiemaatschappijen en onderhoudsbedrijven voor rollend materieel in een aantal landen waaronder Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Zwitserland en Zweden. Door de succesvolle praktische toepassing in een groot aantal landen heeft Gotcha zich bewezen als meest geavanceerde technologieoplossing voor “wayside-monitoring” van treinen. Daarmee is Gotcha markteider in de Europese spoorwegmarkt.

infrasite_insert_image_2

De bewakingsmodule voor geluidsemissie
Op speciaal verzoek van RFF heeft Lloyd’s Register Rail op het Gotcha platform een monitoring module voor geluidsemissie geïntegreerd. De kern van deze module bestaat uit een geluidsmeetsysteem van het Deense bedrijf Brüel & Kjær. Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor permanente bewaking van omgevinggeluid. De informatie van de meetpost wordt doorgestuurd naar de lokale Gotcha server waar de geluidsinformatie verder wordt verwerkt en na integratie met de informatie over de passerende trein naar een centrale server wordt gezonden. Deze informatie wordt vervolgens via een web-based gebruikersinterface aan gebruikers binnen de RFF en de SNCF (de Franse Spoorwegen) beschikbaar gesteld. Het geluidsmeetsysteem is geschikt voor permanent gebruik onder alle klimatologische omstandigheden en zowel in een industriële als in een publieke omgeving. De apparatuur voldoet aan ISO 3095, IEC 61672 Klasse 1 en aan andere gebruikelijke normen.

Meer informatie
www.lrrail.com

www.gotchamonitoringsystems.com

Informatie over Lloyd’s Register Rail
Met kantoren in Europa en Azië, biedt Lloyd’s Register Rail een one-stop-shop voor advies op het gebied van techniek, veiligheid en risicomanagement voor infrastructuur, rollend materieel en hun interfaces. De competentiecentra omvatten infrastructuur (UK), rollend materieel en hun interactie met de omgeving (Utrecht, NL). De activiteiten beslaan de hele levenscyclus: vanaf de aanvankelijke strategische overwegingen, de verwerving, ontwerp & bouw, beproeving & certificering tot aan de exploitatie en het onderhoud van het materieel. Lloyd’s Register Rail is onderdeel van de Lloyd’s Register Groep. De Lloyd’s Register Group is een onafhankelijke organisatie op het gebied van risicomanagement die haar klanten wereldwijd helpt bij de verbetering van de kwaliteit, de veiligheid, de milieuperformance en de zakelijke performance, omdat elk leven telt. De expertise en activiteiten omvatten het spoor, de scheepvaart, olie- en gas en andere op assets gebaseerde bedrijfstakken.

Informatie over Baas BV
Baas BV is een technische dienstverlener en levert uitvoerende en onderhoudsdiensten op het gebied van infrastructuurwerken, data- en telecommunicatienetwerken en andere technische installaties. Baas is al vele jaren actief met glasvezel technologie en netwerken voor de telecommunicatiemarkt. Met deze ervaring is Baas uitgegroeid tot een van de toonaangevende Nederlandse bedrijven die actief zijn op het gebied van technische infrastructuren. Zo’n 1000 medewerkers realiseren een jaarlijkse omzet van ongeveer € 130 miljoen en staan garant voor professionele kwaliteit (NEN-ISO-9001:2000 certificering).

Informatie over Brüel & Kjær Nederland B.V.
Brüel & Kjær is in de wereld toonaangevend als fabrikant en leverancier van oplossingen op het gebied van geluid en trillingen. Deze positie is verder versterkt sinds het bedrijf is toegetreden tot de Spectris groep. Andere bedrijven in deze groep zijn ondermeer Brüel & Kjær Vibro en HBM. In samenwerking met de Technische Universiteit van Denemarken heeft Brüel & Kjær ook het Danish Primary Laboratory of Acoustics, DPLA, opgericht. Brüel & Kjær heeft momenteel een marktaandeel van rond 30% en beschikt over een wereldwijd netwerk van verkoopkantoren in 55 landen; ruim 500 medewerkers zijn lokaal betrokken bij verkoop, service en ondersteuning.

Informatie over Nexala
Nexala levert software voor materieel- en onderhoudsmanagement, geavanceerde planning en diagnose voor de transportwereld. De oplossingen van Nexala stellen bedrijven in staat hun operationele efficiëntie te verbeteren, de exploitatie van rollend materieel en spoorweg- c.q. busstations optimaal te beheren en hun onderhouds- en in-servicekosten substantieel te verlagen.