Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-12-2019



Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel

Bron: ProRail



Goederentreinen tussen Meteren en Boxtel gaan vanaf 23 december langzamer rijden in de nacht. Dit doen ze bij wijze van proef, om te meten wat het effect is van langzamer rijden op trillingen die omwonenden van het spoor ervaren.

Tussen 1.00 uur en 5.00 uur gaan treinen langzamer rijden. De proefperiode, die tot half februari duurt, maakt onderdeel uit van een bredere aanpak vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en spoorbeheerder Prorail om hinder voor omwonenden van het spoor te beperken.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): 'Het wordt steeds drukker op ons spoor. Dit is een mooie ontwikkeling, maar natuurlijk verliezen we de belangen van omwonenden niet uit het oog. Met deze proef krijgen we meer inzicht in de hoeveelheid trillingen die passerende goederentreinen met verschillende snelheden veroorzaken.'

Omwonenden van het spoor op verschillende plekken in ons land ervaren hinder door geluid en trillingen van passerende treinen. Voor geluid gelden wettelijke grenzen, voor trillingen is zo'n wettelijk kader er nog niet. Dit komt omdat trillingen en de mate van hinder die ze veroorzaken, complexer vast te stellen zijn dan geluidsoverlast. Voor een succesvolle aanpak hiervan is meer kennis nodig. Deze proef is een van de manieren om tot die benodigde kennis te komen.

60 kilometer per uur
Goederentreinen rijden in de proefperiode niet harder dan 60 kilometer per uur. De andere treinen rijden de op het traject gebruikelijke snelheid van 80 tot 95 km per uur. Daarnaast gaat er een speciale testtrein rijden. Deze bestaat uit goederenwagons met verschillende belastingen. De testtrein voert een reeks ritten uit met wisselende snelheden van 40, 60 en 95 km per uur.

Minister Van Veldhoven sprak tijdens een bezoek dat zij vorig jaar aan Den Bosch en Vught bracht met omwonenden van het spoor die overlast ervaren door langsrijdende treinen. Zij zegde deze omwonenden toen toe te onderzoeken of en hoe langzamer rijdende goederentreinen 's nachts kunnen zorgen voor minder overlast. Naast de effecten voor omwonenden, brengt ProRail ook in kaart welke kosten langzamer rijden voor verladers en vervoerders met zich meebrengt. Ook wordt gekeken naar gevolgen voor de beschikbare capaciteit op het spoor. ProRail rapporteert de meetresultaten aan het ministerie van IenW. Deze zullen ook worden besproken met omwonenden en vervoerders. In de loop van 2020 worden de hieruit getrokken conclusies verwacht.


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]