Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-11-2018



Bouw derde spoor Zevenaar afgerond

Bron: ProRail



ProRail is klaar met de bouw van het Nederlandse deel van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. En daar zijn we trots op! Als over een aantal jaren ook onze Duitse oosterburen klaar zijn met het 70 kilometer lange deel tussen Emmerich en Oberhausen kan de Betuweroute nog beter worden benut.

Zevenaar is een knooppunt in het internationale spoornetwerk. Ten oosten van het station komen de goederentreinen van de Betuweroute en de reizigerstreinen vanuit Arnhem en Duitsland bij elkaar. De afgelopen jaren is door ProRail, diverse aannemers en ingenieursbureaus hard gewerkt om de toekomstige groei van het reizigers- en goederenvervoer op te vangen. Naast de aanleg van een 3 kilometer lang spoor tussen Zevenaar en de grens zijn de stroomvoorziening en de beveiliging aangepast. De gehele Betuweroute is nu voorzien van 25 kV en ERTMS. Daarmee is de doorstroming van het goederenvervoer verbeterd.

5 jaar werk in vogelvlucht
  • 2014: vervanging van het ATB systeem door ERTMS tussen Zevenaar en Emmerich en het vervangen van het ERTMS systeem op de Betuweroute door een nieuwe versie. Het spoor tussen Rotterdam en Duitsland is daarmee voorzien van het Europees beveiligingssysteem ERTMS level 2.
  • 2015: vernieuwing van sporen en wissels en leggen nieuwe hogesnelheids wissels te Zevenaar en tussen Zevenaar en Zevenaar Oost.
  • 2016: verbreden van de overwegen Kerkstraat en Molenstraat in Zevenaar en ombouw van 1500 Volt naar 25 kV. Door deze aanpassing hoeven goederentreinen nog maar eenmaal van spanningssysteem te wisselen.
  • 2017: start bouw van derde spoor Zevenaar Oost - Duitse grens
  • 2018: In gebruik name derde spoor tussen Zevenaar Oost en de Duitse grens

Belangrijke aanpassingen
In verband met de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar en de grens zijn er diverse aanpassingen gedaan in de omgeving. Zo is het viaduct Beekseweg aangepast en is tussen het Kloosterpad en De Sleeg de voetbrug vervangen en minder steil gemaakt. De onderdoorgang Kwartiersedijk is verlengd, net als diverse duikers. Verder is het geluidsscherm ten noorden van het spoor verplaatst en zijn er twee nieuwe poelen aangelegd voor de kamsalamanders en de poelkikkers die leven in dit gebied.

Derde Spoor Duitsland
De komende jaren zal er aan de Duitse zijde nog volop gewerkt worden. Over een lengte van 70 kilometer wordt het derde spoor aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen waarvan de bouw in 2016 officieel is gestart. Een immens project waarvoor DB Netz meer dan 100 viaducten nieuw laat bouwen of aanpassen en tientallen overwegen laat opheffen. Omdat nog lang niet alle procedures afgerond zijn, is nog niet bekend wanneer het derde spoor gereed zal zijn.

Afsluitingen Betuweroute 2019
Net als in 2018 zal er ook in 2019 en de jaren daarna periodiek aan het derde spoor in Duitsland worden gewerkt. De Betuweroute in Nederland is dan niet of alleen gedeeltelijk beschikbaar voor goederenvervoer. Dat vangen we onder andere op door treinen om te leiden via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Bad Bentheim. Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat wel zoveel mogelijk via de Betuweroute. De exacte planning voor 2019 verschijnt binnenkort op onze website.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]