Nieuwsbericht | Datum: 05-06-2018



Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen




Contract ter waarde van ongeveer € 150 miljoen

Alstom heeft opdracht gekregen van de Noorse spoorwegautoriteit Bane NOR om alle Noorse spoorvoertuigen uit te rusten met onboard ERTMS- treinbeveiligingssysteem, inclusief het bijbehorende onderhoud voor de komende 25 jaar. De installatie van de apparatuur aan boord van het rollend spoormaterieel moet in 2026 zijn voltooid.

Als onderdeel van de landelijke uitrol van het ERTMS-systeem (European Rail Traffic Management System) in Noorwegen, zal het nieuwe onboard-systeem een bijdrage leveren aan een efficiënter en betrouwbaarder Noors spoorwegnetwerk. Dit zorgt niet alleen voor minder vertragingen voor passagiers en het goederenvervoer, maar waarborgt ook een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau.

Het gegunde contract bestaat uit raamovereenkomsten voor veertien verschillende spoorvoertuigeigenaren, waarover door Bane NOR namens de deelnemende spoorwegondernemingen is onderhandeld, en betreft de seriële installatie van de onboard-oplossing op 467 treinen van 55 verschillende typen.

"We zijn geweldig blij met deze opdracht. Alstom levert een betrouwbaar en duurzaam onboard treinbeveiligingssysteem en biedt Noorwegen daarmee een punctueel, veilig en modern spoorwegsysteem met een grotere capaciteit. De voorgestelde oplossing benut de voordelen van het investeringsprogramma van de Noorse overheid voor passagiers, lokale belanghebbenden en de diverse gemeenschappen die gebruikmaken van het spoor", aldus Rob Whyte, algemeen directeur van Alstom in Scandinavië.

"De gunning van de opdrachten voor het on-board materiaal in de treinen is een belangrijke stap in de digitalisering van de Noorse spoorwegen. Wij geloven sterk in Alstom's deskundigheid om samen met ons de beste oplossingen te ontwikkelen in het voordeel van de spoorwegen, de trein operatoren en de passagiers," zei Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalisering en Technologie aan Bane NOR.

De oplossing is gebaseerd op de Atlas-serie met ERTMS-oplossingen van Alstom en werkt volgens een dubbel systeem waarmee treinen zowel kunnen rijden op oude lijnen die nog zijn uitgerust met het ATC-2 systeem, als op de nieuwe lijnen met het ERTMS Level 2-systeem. Het ontwerp en de software zorgen ervoor dat zo min mogelijk apparatuur nodig is in het dubbele systeem, doordat enkele onboard-onderdelen, zoals de antenne van het baken en de computer, kunnen worden gedeeld. De seriële installatie van het systeem gaat in 2021 van start. Volgens de planning zullen de eerste treinen met het nieuwe systeem in 2022 op de Noorse spoorwegen worden ingezet. Het is de bedoeling dat de volledige Noorse vloot vóór september 2026 is uitgerust met het nieuwe systeem.

Het ontwerp van het systeem wordt geleid door Alstoms ERTMS-kenniscentrum in Charleroi, België, in nauwe samenwerking met het projectkantoor in Oslo, Noorwegen en het centrum voor hardware ontwikkeling in Villeurbanne, Frankrijk.

Alstom's Atlas is wereldwijd nummer één op het gebied van on-board ERTMS-apparatuur en is goed voor 70% van de on-board ERTMS Level 2-systemen die in gebruik zijn. Vandaag de dag hebben treinen in twintig landen onder supervisie van Atlas ruim 150 miljoen kilometer afgelegd, waaronder de ICE3-vloot van Deutsche Bahn, die onlangs in Duitsland is uitgerust met het nieuwe systeem.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]