Nieuwsbericht | Datum: 05-06-2018



Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen




Contract ter waarde van ongeveer € 150 miljoen

Alstom heeft opdracht gekregen van de Noorse spoorwegautoriteit Bane NOR om alle Noorse spoorvoertuigen uit te rusten met onboard ERTMS- treinbeveiligingssysteem, inclusief het bijbehorende onderhoud voor de komende 25 jaar. De installatie van de apparatuur aan boord van het rollend spoormaterieel moet in 2026 zijn voltooid.

Als onderdeel van de landelijke uitrol van het ERTMS-systeem (European Rail Traffic Management System) in Noorwegen, zal het nieuwe onboard-systeem een bijdrage leveren aan een efficiënter en betrouwbaarder Noors spoorwegnetwerk. Dit zorgt niet alleen voor minder vertragingen voor passagiers en het goederenvervoer, maar waarborgt ook een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau.

Het gegunde contract bestaat uit raamovereenkomsten voor veertien verschillende spoorvoertuigeigenaren, waarover door Bane NOR namens de deelnemende spoorwegondernemingen is onderhandeld, en betreft de seriële installatie van de onboard-oplossing op 467 treinen van 55 verschillende typen.

"We zijn geweldig blij met deze opdracht. Alstom levert een betrouwbaar en duurzaam onboard treinbeveiligingssysteem en biedt Noorwegen daarmee een punctueel, veilig en modern spoorwegsysteem met een grotere capaciteit. De voorgestelde oplossing benut de voordelen van het investeringsprogramma van de Noorse overheid voor passagiers, lokale belanghebbenden en de diverse gemeenschappen die gebruikmaken van het spoor", aldus Rob Whyte, algemeen directeur van Alstom in Scandinavië.

"De gunning van de opdrachten voor het on-board materiaal in de treinen is een belangrijke stap in de digitalisering van de Noorse spoorwegen. Wij geloven sterk in Alstom's deskundigheid om samen met ons de beste oplossingen te ontwikkelen in het voordeel van de spoorwegen, de trein operatoren en de passagiers," zei Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalisering en Technologie aan Bane NOR.

De oplossing is gebaseerd op de Atlas-serie met ERTMS-oplossingen van Alstom en werkt volgens een dubbel systeem waarmee treinen zowel kunnen rijden op oude lijnen die nog zijn uitgerust met het ATC-2 systeem, als op de nieuwe lijnen met het ERTMS Level 2-systeem. Het ontwerp en de software zorgen ervoor dat zo min mogelijk apparatuur nodig is in het dubbele systeem, doordat enkele onboard-onderdelen, zoals de antenne van het baken en de computer, kunnen worden gedeeld. De seriële installatie van het systeem gaat in 2021 van start. Volgens de planning zullen de eerste treinen met het nieuwe systeem in 2022 op de Noorse spoorwegen worden ingezet. Het is de bedoeling dat de volledige Noorse vloot vóór september 2026 is uitgerust met het nieuwe systeem.

Het ontwerp van het systeem wordt geleid door Alstoms ERTMS-kenniscentrum in Charleroi, België, in nauwe samenwerking met het projectkantoor in Oslo, Noorwegen en het centrum voor hardware ontwikkeling in Villeurbanne, Frankrijk.

Alstom's Atlas is wereldwijd nummer één op het gebied van on-board ERTMS-apparatuur en is goed voor 70% van de on-board ERTMS Level 2-systemen die in gebruik zijn. Vandaag de dag hebben treinen in twintig landen onder supervisie van Atlas ruim 150 miljoen kilometer afgelegd, waaronder de ICE3-vloot van Deutsche Bahn, die onlangs in Duitsland is uitgerust met het nieuwe systeem.


Deel dit artikel:                   





LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht








[Banners]