Nieuwsbericht | Datum: 05-06-2018



Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen




Contract ter waarde van ongeveer € 150 miljoen

Alstom heeft opdracht gekregen van de Noorse spoorwegautoriteit Bane NOR om alle Noorse spoorvoertuigen uit te rusten met onboard ERTMS- treinbeveiligingssysteem, inclusief het bijbehorende onderhoud voor de komende 25 jaar. De installatie van de apparatuur aan boord van het rollend spoormaterieel moet in 2026 zijn voltooid.

Als onderdeel van de landelijke uitrol van het ERTMS-systeem (European Rail Traffic Management System) in Noorwegen, zal het nieuwe onboard-systeem een bijdrage leveren aan een efficiënter en betrouwbaarder Noors spoorwegnetwerk. Dit zorgt niet alleen voor minder vertragingen voor passagiers en het goederenvervoer, maar waarborgt ook een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau.

Het gegunde contract bestaat uit raamovereenkomsten voor veertien verschillende spoorvoertuigeigenaren, waarover door Bane NOR namens de deelnemende spoorwegondernemingen is onderhandeld, en betreft de seriële installatie van de onboard-oplossing op 467 treinen van 55 verschillende typen.

"We zijn geweldig blij met deze opdracht. Alstom levert een betrouwbaar en duurzaam onboard treinbeveiligingssysteem en biedt Noorwegen daarmee een punctueel, veilig en modern spoorwegsysteem met een grotere capaciteit. De voorgestelde oplossing benut de voordelen van het investeringsprogramma van de Noorse overheid voor passagiers, lokale belanghebbenden en de diverse gemeenschappen die gebruikmaken van het spoor", aldus Rob Whyte, algemeen directeur van Alstom in Scandinavië.

"De gunning van de opdrachten voor het on-board materiaal in de treinen is een belangrijke stap in de digitalisering van de Noorse spoorwegen. Wij geloven sterk in Alstom's deskundigheid om samen met ons de beste oplossingen te ontwikkelen in het voordeel van de spoorwegen, de trein operatoren en de passagiers," zei Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalisering en Technologie aan Bane NOR.

De oplossing is gebaseerd op de Atlas-serie met ERTMS-oplossingen van Alstom en werkt volgens een dubbel systeem waarmee treinen zowel kunnen rijden op oude lijnen die nog zijn uitgerust met het ATC-2 systeem, als op de nieuwe lijnen met het ERTMS Level 2-systeem. Het ontwerp en de software zorgen ervoor dat zo min mogelijk apparatuur nodig is in het dubbele systeem, doordat enkele onboard-onderdelen, zoals de antenne van het baken en de computer, kunnen worden gedeeld. De seriële installatie van het systeem gaat in 2021 van start. Volgens de planning zullen de eerste treinen met het nieuwe systeem in 2022 op de Noorse spoorwegen worden ingezet. Het is de bedoeling dat de volledige Noorse vloot vóór september 2026 is uitgerust met het nieuwe systeem.

Het ontwerp van het systeem wordt geleid door Alstoms ERTMS-kenniscentrum in Charleroi, België, in nauwe samenwerking met het projectkantoor in Oslo, Noorwegen en het centrum voor hardware ontwikkeling in Villeurbanne, Frankrijk.

Alstom's Atlas is wereldwijd nummer één op het gebied van on-board ERTMS-apparatuur en is goed voor 70% van de on-board ERTMS Level 2-systemen die in gebruik zijn. Vandaag de dag hebben treinen in twintig landen onder supervisie van Atlas ruim 150 miljoen kilometer afgelegd, waaronder de ICE3-vloot van Deutsche Bahn, die onlangs in Duitsland is uitgerust met het nieuwe systeem.


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]