A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 05-03-2018



Papierloos transport in Benelux




Vanaf nu hoeven transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voor hun transport tussen deze landen geen papieren vrachtbrieven meer te gebruiken. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) geeft vandaag samen met haar Belgische en Luxemburgse collega's het startschot voor een proef met digitale vrachtbrieven in de Benelux.

Minister Van Nieuwenhuizen: 'Nederland is een handelsland. Veel vrachtvervoer gaat over de grens van en naar onze zuiderburen. Met digitale vrachtbrieven wordt het grensoverschrijdend vervoer nu een stuk makkelijker, veiliger en goedkoper. Per jaar bespaart dit alleen al € 80 miljoen aan administratieve rompslomp voor het Nederlandse bedrijfsleven.'

Tot nu werd nog op papier een vrachtbrief opgesteld over de vrachtwagenlading. Nog niet eerder werd er vanuit Nederland voor internationaal transport gebruik gemaakt van de digitale vrachtbrief (e-CMR). Om deel te kunnen nemen aan de proef, moeten transporteurs werken met software van een erkende leverancier. De proef moet de aanzet zijn tot een breder gebruik van de digitale vrachtbrief in Europa. Voor de Nederlandse transportsector is het belangrijk dat straks ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren.

Goedkoper en veiliger
Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo'n 40 miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers € 4,50 per vrachtbrief. De kans op het maken van fouten is met elektronische vrachtbrieven kleiner. De informatie wordt centraal opgeslagen en kan op elk moment worden opgevraagd.

Voor het milieu is het ook goed nieuws, want het kan alleen al in Nederland leiden tot een besparing van zo'n 600 volle vrachtwagens aan bedrukt papier. Ook zijn er mogelijkheden voor track & trace, waarmee de opdrachtgevers op elk moment de locatie van hun lading kunnen achterhalen en zo de planning hierop kunnen aanpassen. Een ander voordeel is dat de hulpdiensten nu gemakkelijker achterhalen welke lading een vrachtwagen vervoert. Als zij moeten uitrukken voor een calamiteit hebben ze zo snel inzicht of er bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen worden vervoerd.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]