Beter Benutten publiceert eerste e-zine Intelligente Mobiliteit

Slim op weg. Dat is: bij vertrek weten wat je te wachten staat, zo nodig een andere route kiezen en onderweg op de hoogte gehouden worden van de meest actuele reisinformatie. Om dit te realiseren, zijn intelligente mobiliteitsdiensten nodig en die draaien op (open) data. De eerste editie van het e-magazine Intelligente Mobiliteit van het programma Beter Benutten staat in het teken van dit soort innovatieve informatiediensten, alles wat daarvoor nodig is, maar ook: wat de gevolgen zijn voor onze privacy en veiligheid. This is how we do ITS!

Het thema Intelligente Transport Systemen (ITS) is een belangrijke pijler van Beter Benutten. In het vervolgprogramma reserveren Rijk en regio in ieder geval tien procent van hun budget voor ITS, want ‘digitalisering is een belangrijke ontwikkeling in verkeer en vervoer’, aldus programmadirecteur Jan-Bert Dijkstra in het e-zine.

Reisinformatiediensten en (open) data
Wat gebeurt er nu al aan activiteiten en projecten op het gebied van ITS? Het e-magazine brengt vijf reisinformatiediensten in beeld die reizigers helpen bij het kiezen van hun optimale route en vervoermiddel, inclusief alternatieven bij files of ov-problemen.

Voor zulke innovatieve websites en apps zijn goede én actuele data onmisbaar. Te denken valt aan informatie over parkeervoorzieningen, doorstroming en eventuele storingen. Beter Benutten stimuleert projecten die ov- en verkeersdata beschikbaar stellen voor andere partijen. In het e-zine worden op interactieve wijze vier projecten uitgelicht die data ontsluiten.

Privacy
Maar hoe zit het met de privacy van reizigers, als via smartphone, auto en wegkant allerlei gegevens over diens reisgedrag bij elkaar komen? Hoe kunnen gegevens veiliggesteld, geanonimiseerd en transparanter worden gemaakt? Welke rol spelen overheid en bedrijfsleven hierin? Een discussie tussen belanghebbenden vanuit bedrijfsleven, ANWB en wetenschap leverde eind dit jaar nuttige inzichten op.

Landelijke agenda Intelligente Mobiliteit
Dankzij innovatieve informatiediensten komt de ‘goed geïnformeerde reiziger’ – een van de doelstellingen van het vervolgprogramma Beter Benutten – steeds beter op ons netvlies. De komende jaren – het vervolgprogramma loopt tot eind 2017 – wordt ingezet op een landelijke agenda Intelligente Mobiliteit. Die bevat onder andere drie belangrijke knelpunten die overal spelen: doorstroom bij evenementen en incidenten, slimme logistiek voor vrachtverkeer en stedelijke toegang – in de woorden van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ‘We kunnen zes banen om de stad heen maken, maar niet de stad in.’

Abonneren
Het magazine Intelligente Mobiliteit – This is how we do ITS – is online beschikbaar en interactief. Door u te abonneren via de website van Beter Benutten , ontvangt u de volgende edities in uw mailbox.

Over Beter Benutten
In het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu nemen Rijk, regio en bedrijfsleven samen innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid van drukke regio’s in Nederland over weg, water en spoor te verbeteren. Niet alleen door te ‘bouwen’, maar ook door de bestaande infrastructuur beter te benutten. Door de praktische en meetbare maatregelen van het programma mijden nu op jaarbasis al ruim drie miljoen reizigers de spits. Daarom wordt het programma voortgezet tot en met eind 2017. Het doel is de reistijd van deur tot deur in de drukste regio’s met ten minste 10 procent te verminderen. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor ITS-maatregelen. www.beterbenutten.nl

Tip van de redactie
Lees ook het Infrasite Interview met minister Melanie Schultz van Haegen over het project ‘Multimodale Reisinformatie’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)

Beter Benutten publiceert eerste e-zine Intelligente Mobiliteit | Infrasite

Beter Benutten publiceert eerste e-zine Intelligente Mobiliteit

Slim op weg. Dat is: bij vertrek weten wat je te wachten staat, zo nodig een andere route kiezen en onderweg op de hoogte gehouden worden van de meest actuele reisinformatie. Om dit te realiseren, zijn intelligente mobiliteitsdiensten nodig en die draaien op (open) data. De eerste editie van het e-magazine Intelligente Mobiliteit van het programma Beter Benutten staat in het teken van dit soort innovatieve informatiediensten, alles wat daarvoor nodig is, maar ook: wat de gevolgen zijn voor onze privacy en veiligheid. This is how we do ITS!

Het thema Intelligente Transport Systemen (ITS) is een belangrijke pijler van Beter Benutten. In het vervolgprogramma reserveren Rijk en regio in ieder geval tien procent van hun budget voor ITS, want ‘digitalisering is een belangrijke ontwikkeling in verkeer en vervoer’, aldus programmadirecteur Jan-Bert Dijkstra in het e-zine.

Reisinformatiediensten en (open) data
Wat gebeurt er nu al aan activiteiten en projecten op het gebied van ITS? Het e-magazine brengt vijf reisinformatiediensten in beeld die reizigers helpen bij het kiezen van hun optimale route en vervoermiddel, inclusief alternatieven bij files of ov-problemen.

Voor zulke innovatieve websites en apps zijn goede én actuele data onmisbaar. Te denken valt aan informatie over parkeervoorzieningen, doorstroming en eventuele storingen. Beter Benutten stimuleert projecten die ov- en verkeersdata beschikbaar stellen voor andere partijen. In het e-zine worden op interactieve wijze vier projecten uitgelicht die data ontsluiten.

Privacy
Maar hoe zit het met de privacy van reizigers, als via smartphone, auto en wegkant allerlei gegevens over diens reisgedrag bij elkaar komen? Hoe kunnen gegevens veiliggesteld, geanonimiseerd en transparanter worden gemaakt? Welke rol spelen overheid en bedrijfsleven hierin? Een discussie tussen belanghebbenden vanuit bedrijfsleven, ANWB en wetenschap leverde eind dit jaar nuttige inzichten op.

Landelijke agenda Intelligente Mobiliteit
Dankzij innovatieve informatiediensten komt de ‘goed geïnformeerde reiziger’ – een van de doelstellingen van het vervolgprogramma Beter Benutten – steeds beter op ons netvlies. De komende jaren – het vervolgprogramma loopt tot eind 2017 – wordt ingezet op een landelijke agenda Intelligente Mobiliteit. Die bevat onder andere drie belangrijke knelpunten die overal spelen: doorstroom bij evenementen en incidenten, slimme logistiek voor vrachtverkeer en stedelijke toegang – in de woorden van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ‘We kunnen zes banen om de stad heen maken, maar niet de stad in.’

Abonneren
Het magazine Intelligente Mobiliteit – This is how we do ITS – is online beschikbaar en interactief. Door u te abonneren via de website van Beter Benutten , ontvangt u de volgende edities in uw mailbox.

Over Beter Benutten
In het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu nemen Rijk, regio en bedrijfsleven samen innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid van drukke regio’s in Nederland over weg, water en spoor te verbeteren. Niet alleen door te ‘bouwen’, maar ook door de bestaande infrastructuur beter te benutten. Door de praktische en meetbare maatregelen van het programma mijden nu op jaarbasis al ruim drie miljoen reizigers de spits. Daarom wordt het programma voortgezet tot en met eind 2017. Het doel is de reistijd van deur tot deur in de drukste regio’s met ten minste 10 procent te verminderen. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor ITS-maatregelen. www.beterbenutten.nl

Tip van de redactie
Lees ook het Infrasite Interview met minister Melanie Schultz van Haegen over het project ‘Multimodale Reisinformatie’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)