Ingrid van Engelshoven
Foto: Loes Schleedoorn
Artikel | Datum: 04-10-2016


Interview met Ingrid van Engelshoven over Den Haag als Smart City




Interview met Ingrid van Engelshoven, wethouder Kenniseconomie, Internationaal, Jeugd en Onderwijs van de gemeente Den Haag over Den Haag als Smart City. Zij is spreker tijdens het congres Smart City 2016 op 27 oktober.

1. Informatiebeheer en -uitwisseling is belangrijk in een smart city. Hoe vult Den Haag als kennisstad dit in?

De gemeente bezit veel informatie. Een deel hiervan wordt beschikbaar gesteld voor open data-projecten. De informatie wordt zo gepresenteerd dat gebruikers deze direct en vrij, in een 'open standaard', kunnen toepassen. Open standaard betekent dat de informatie voor iedereen te gebruiken is zonder dat daar een apart programma voor nodig is.
Den Haag is de eerste gemeente in Nederland met een Beheer Unit voor Open Data. De Beheer Unit stimuleert, adviseert en begeleidt de verschillende open data trajecten binnen de gemeente. Met open data sets kunnen bewoners, ontwikkelaars en programmeurs laagdrempelig, goedkoop en flexibel informatie uit verschillende bronnen halen en combineren. Ze zijn terug te vinden in de open data store: https://www.columby.com/a/gemeente-den-haag.


2. Waarom is samenwerking onmisbaar voor de ontwikkeling van smart cities?

Maatschappelijke en stedelijke vraagstukken vragen om een nieuwe manier van denken en oplossen. Innovatie speelt hierbij een belangrijke rol. Daarvoor is samenwerking nodig. We trekken dan ook op met bedrijven en kennisinstellingen. Siemens, KPN, Stedin, TNO, TU Delft, Centre for Innovation Universiteit van Leiden en de Haagse Hogeschool zijn onze partners vanaf het eerste uur. Door deze brede coalitie stimuleren we kennisontwikkeling en innovatie En dat levert weer bedrijvigheid en werk op.


3. Via smart cities kun je het welzijn in een stad vergroten. Kunt u hier Haagse voorbeelden van noemen?

De gemeente Den Haag werkt samen met woningcorporatie Haag Wonen, welzijnsorganisatie X-tra én een groep bewoners aan het project IZI. IZI is erop gericht om bewoners van Den Haag zo lang mogelijk prettig, veilig, gezond en zelfstandig in hun eigen huis te laten wonen. Op basis van de behoefte van bewoners, experimenteert IZI op kleine schaal met technologische oplossingen, die zorg en welzijn versterken, participatie ondersteunen en de woning en de woonomgeving verbeteren. Als de oplossingen succesvol blijken, kunnen ze ook op andere plaatsen in de stad worden benut.
Door de vergrijzing van de bevolking wordt de zorg voor ouderen een steeds belangrijker onderwerp in Nederland. Daar komt de wens van ouderen bij om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.
We proberen nieuwe ideeën op te roepen en daarbij gebruiken we onconventionele middelen. Een hackathon bijvoorbeeld. Het centrale vraagstuk van de hackathon is hoe ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen door hen toegang te geven tot de juiste hulp en ondersteuning. De focus ligt op huidige en toekomstige ICT-oplossingen die het welzijn van ouderen kunnen vergroten. Tijdens de hackathon zoeken 3 teams naar creatieve ICT-oplossingen voor vraagstukken in de ouderenzorg. Zo'n hackathon wordt afgesloten op de bijeenkomst over innovatieve zorgoplossingen. Daar presenteren de 3 finalisten zich en wordt de winnaar bekendgemaakt.


4. Is het economisch interessant om je als stad te ontwikkelen tot smart city. Kun u dit toelichten?

Smart City Den Haag jaagt de Haagse economie aan. We investeren in ontwikkelingen waarvan we verwachten dat ze echt iets zullen opleveren voor de stad: kleinschalige, innovatieve projecten die de ICT-infrastructuur versterken en marktpartijen inspireren. Dat doen we ook door als gemeente in eigen ICT-projecten innovatieve keuzes te maken. We slagen er steeds meer in de voorzieningen te bieden waar innovatieve bedrijven én jong talent zich bij thuis voelen.
Een internationaal concurrerende, innovatieve economie is gebaat bij de aanwezigheid van jong talent en een hooggekwalificeerde beroepsbevolking. Noem het: 'menselijk kapitaal'. Maar jongeren willen een aantrekkelijke, dynamische, urbane omgeving, met een breed aanbod op het gebied van horeca, uitgaan, studentenleven en sport en strandcultuur. Ook in die zin werkt het streven naar een smart city inspirerend bij de ontwikkeling van de stad.


5. Den Haag is de stad van Vrede en Recht. Veiligheid en bijvoorbeeld Cybersecurity volgen daaruit. Welke rol wil Den Haag als smart city spelen op het gebied van veiligheid en Cybersecurity?

Veiligheid is van vitaal belang voor de maatschappij: een veilige stad is een aantrekkelijke stad, voor inwoners, ondernemers en kenniswerkers. Er is dus een sociaal en economische reden om ons hiervoor sterk te maken. We slagen er steeds beter in om ons gezicht te laten zien als smart city op dit gebied. The Hague Security Delta is bijvoorbeeld in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het omvat inmiddels 400 bedrijven en instellingen. Samen zijn ze goed voor bijna 14.000 banen in de Haagse regio.


6. Welke rol ziet Den Haag voor zich als smart city in haar internationale netwerk.

We creëren nieuwe kansen. Big data voor peace en humanity weten we steeds beter te benutten. Er zijn zoveel data in omloop. Door analyse daarvan kun je bijdragen aan hulprogramma's voor mensen in nood. Vluchtelingenstromen, natuurrampen, hongersnood. The Hague Humanity Hub geeft een aanzet tot een oplossing. Dat gebeurt vanuit Den Haag in samenwerking met de Universiteit van Leiden. Maar onze contacten reiken verder. Met de Verenigde Staten, Japan en Singapore bijvoorbeeld zijn de banden aangehaald om de ontwikkeling van cybersecurity de ruimte te geven. Den Haag kan zich met opgeheven hoofd de cybersecurity hoofdstad van Europa noemen.


Deel dit artikel:                   





Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht








[Banners]