Eddy Verhoeven (l) en Gerben Passier (r)
Foto's: Siemens Nederland
Artikel | Datum: 21-07-2015


Visie Siemens op coöperatieve mobiliteit in Nederland




Interview met Eddy Verhoeven en Gerben Passier over de visie van Siemens op coöperatieve mobiliteit in Nederland

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil grootschalige testen met zelfrijdende auto's op de Nederlandse wegen mogelijk maken, want zegt zij: 'Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken'.


1. Wat is de meerwaarde van coöperatieve mobiliteit ten opzichte van automatisch rijden (de zelfrijdende auto) en connected services?

Autonoom automatisch rijden betekent dat alle informatie over de omgeving door auto zelf verzameld wordt. Dit is nuttig en noodzakelijk om veilig te rijden. Door coöperatieve technologie, dwz communicatie met wegkant en andere voertuigen (ook wel talking traffic genoemd), kun je verder kijken dan de directe omgeving van de auto. Hierdoor wordt het mogelijk te anticiperen (wat de veiligheid ten goede komt) en op systeemniveau te optimaliseren (wat de files kan verminderen). Vergeleken met connected systemen is coöperatieve technologie aanzienlijk sneller en betrouwbaarder, en dus geschikt voor tijd- en veiligheidskritische verkeerstoepassingen.


2. Kunt hiervan een voorbeeld geven?<>

Weggebruikers kunnen snel inspelen op onder meer (beginnende) files, remmende voertuigen, (bijna-)incidenten en de komende groenfase van te naderende verkeersregelinstallaties. Ook kan de weggebruiker gewaarschuwd worden voor een weggebruiker die door een rood verkeerslicht rijdt.


3. In een coöperatief mobiliteitssysteem communiceren voertuigen niet alleen met elkaar maar ook met de infrastructuur. Uit welke componenten is het systeem opgebouwd?<>

Om coöperatieve communicatie tussen voertuigen en infrastructuur mogelijk te maken, zijn er drie componenten nodig: wegkantsystemen, IT-infrastructuur en in-car technologie. Met behulp van in-car technologie kan vanuit voertuigen allerlei data worden verstuurd, bv over de actuele positie en tijd maar ook of ruitenwissers aanstaan en wanneer rempedalen worden ingetrapt. Via WiFi-bakens langs de weg wordt deze informatie verzonden naar de backoffice van de serviceproviders. Daar wordt de ruwe data in milliseconden gevalideerd en verwerkt tot verkeerskundige data. Concrete adviezen en informatiediensten worden vervolgens gedistribueerd naar de voertuigen die zich bevinden in het gebied waarbinnen een advies geldt.


4. In Nederland vinden op dit moment diverse pilotprojecten plaats. In maart 2015 is het project Spookfiles A58 van start gegaan. Hoe kan een coöperatief mobiliteitssysteem de spookfiles op de A58 helpen te verminderen?<>

Een spookfile ontstaat als er plotseling geremd wordt en deze beweging dan opwaarts in de stroom auto's versterkt wordt. Als de auto's vooraan het remmen doorgeven aan het achteropkomend verkeer, kunnen deze auto's anticiperen en hierdoor veel eerder (en daardoor geleidelijk) remmen, waardoor er geen versterkend effect optreedt en er dus veel minder snel een file ontstaat. Bovendien kunnen spookfiles (en echte files) sneller oplossen: als de voorste auto's optrekken en weer sneller gaan rijden, kan dat worden doorgegeven aan de auto's daarachter die daardoor kunnen anticiperen en ook sneller weer gaan rijden.


5. Minister Schultz van Haegen zegt over het project Spookfiles A58: 'Slimme auto's die met elkaar en de weg communiceren, zijn geen science fiction meer. De techniek is er en steeds meer Nederlandse automobilisten gaan er de komende tijd ervaring mee opdoen. We gaan nu op de A58 testen welke nieuwe technieken in de auto het beste werken tegen dit type files. We maken de stap van klein naar groot. Wat succesvol is, kan straks landelijk worden uitgerold.'

Voor de grootschalige uitrol van coöperatieve systemen zijn diverse scenario's denkbaar afhankelijk van welke stakeholder het voortouw neemt. Dat kan de automobielindustrie zijn of serviceproviders die diensten en apps aanbieden of verzekeraars en vlooteigenaren zoals vrachtvervoerders,  openbaar vervoerbedrijven en leasemaatschappijen. Het is ook mogelijk dat wegbeheerders de het initiatief gaan nemen. Wat is volgens Siemens het meest waarschijnlijke scenario in Nederland?<
>

Het scenario waarbij de wegbeheerders het initiatief nemen, lijkt ons het meest waarschijnlijk voor Nederland. We hebben dit public power genoemd. De wegbeheerders zijn nu degene die verantwoordelijkheid zijn voor de infrastructuur om de veiligheid te kunnen garanderen. Het inpassen van nieuwe coöperatieve technologie is al een uitdaging op zich. Deze innovatie leent zich goed voor het evolueren van het inkopen van producten naar het afnemen van diensten (inclusief onderhoud). Maar vanwege de publieke taak (en de hiervoor aanwezige kennis) van wegbeheerders om de veiligheid te garanderen, zullen wegbeheerders (zeker in eerste instantie) nog zelf de in de lead blijven.


6. Om een dergelijk mobiliteitssysteem in te kunnen voeren, zullen er in Nederland en Europa keuzes moeten worden gemaakt onder meer op het gebied van verdienmodellen. Wat is de visie van Siemens hierop?<>

Het is belangrijk onderscheid te maken tussen enerzijds de coöperatieve basisinfrastructuur en de daarop Gebaseerde informatievoorziening, en anderzijds de commerciële diensten en applicaties. De infrastructuur en diensten op het gebied van veiligheid en verkeer hebben een langere levensduur (15 tot 20 jaar) en vergen een forse investering. De veiligheids- en verkeersgerelateerde diensten liggen voor Siemens ook in het verlengde van het huidige producten- en dienstenpakket, waarbij Siemens vaak via SLA's garant staat voor meerjarige beschikbaarheid. Commerciële diensten hebben een veel korter cyclisch karakter (5 jaar of minder). Toch ziet Siemens een combinatie van kritische veiligheidsfuncties en commerciële diensten als heel goed mogelijk. Om de kans op een succesvolle implementatie en acceptatie te vergroten, stelt Siemens voor om geen afhankelijkheid in te bouwen. Met andere woorden: maak de coöperatieve veiligheidsfuncties niet afhankelijk van het commerciële succes (en omgekeerd).


Lees meer over  coöperatieve mobiliteit volgens Siemens in de white paper 'Coöperatieve mobiliteit: kansen en keuzes'


Deel dit artikel:                   





Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Nieuwsbericht
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Nieuwsbericht
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Nieuwsbericht
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
Nieuwsbericht
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
Nieuwsbericht
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Nieuwsbericht
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
Nieuwsbericht
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Nieuwsbericht
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Nieuwsbericht
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Nieuwsbericht
Invulling financieringsinstrumenten voor publiek-private samenwerking in KIC 2020-2023 vastgelegd
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]