Artikel | Datum: 01-03-2010


Coöperatief rijden voorkomt spookfiles




“Op het slimste stukje snelweg van Nederland demonstreert TNO vandaag dat intelligente communicatie tussen voertuigen helpt om spookfiles tegen te gaan”. Van Merrienboer – Wethouder van de gemeente Eindhoven en voorzitter van de stuurgroep Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant.

Computersimulaties hebben het reeds aangetoond en de wethouders Houthooft-Stockx van gemeente Helmond Van Merrienboer van gemeente Eindhoven zijn ook al overtuigd van het positieve effect van coöperatief rijden: het voorkomt spookfiles, verbetert de doorstroming, verhoogt de verkeersveiligheid, is beter voor het milieu en verlaagt ook nog eens de maatschappelijke kosten van verkeer.

Om aan te tonen dat coöperatief rijden inderdaad spookfiles kan voorkomen, organiseerde TNO op zondag 28 februari 2010 een grote demonstratie op A270 tussen Helmond en Eindhoven. Tijdens de demo gingen 100 auto's de weg op: één rijstrook met 50 auto's uitgerust met technologie voor coöperatief rijden, op de andere rijstrook 50 auto’s zonder deze technologie. Vooraan reed een auto die gedrag vertoonde dat normaal een spookfile opwekt.

Spookfiles
30% van alle files zijn spookfiles! Gemiddeld staat er in Nederland 180 km file per dag en naar verwachting zullen de files de komende 10 jaar met 10% tot 25% toenemen. Spookfiles ontstaan zonder ogenschijnlijke reden. Dit soort files komt vooral voor op drukke wegen en wanneer auto's (te) dicht op elkaar rijden. Als een auto dan plotseling remt, van snelheid verandert of van baanvak wisselt, reageren de auto's die erachter rijden. Er treedt een schokgolfeffect op en op onverwachte plekken staat het verkeer stil.

Coöperatief rijden
Als voertuigen met elkaar communiceren en als het ware in overleg met elkaar gaan rijden, kunnen spookfiles worden voorkomen. Voertuigen kunnen met elkaar communiceren met behulp van CACC-technologie: Coöperative Adaptive Cruise Controle. TNO heeft voor de demo 50 auto's uitgerust met speciaal voor deze demo ontwikkelde technologie voor coöperatief rijden. De auto's zijn voorzien van een TomTom, een camera, een antenne met WIFI-verbinding en een on-board computer. Gedurende de rit worden snelheid en versnelling van de auto gemeten en de afstand tot de voorliggende auto. Deze gegevens worden door de computer omgezet in 2 verschillende instructies: remmen en gas geven. De instructies zijn zowel visueel als auditief. Als de bestuurder gas moet geven, verschijnt een groene circel op het TomTom-scherm en een stem zegt “gas gas gas”. Als de bestuurder moet remmen, verschijnt een rode driehoek op de TomTom en zegt de stem “rem rem rem”.

Demonstratie coöperatief rijden
Op 28 februari 2010 maakten 100 auto's in totaal 4 testritten over de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De voertuigen waren voerzien van meetapparatuur om de resultaten vast te leggen, langs het volledige traject stonden camera's die het effect van de demonstratie vastlegden en ook vanuit een helicopter werden de resultaten op beeld vastgelegd. Na elke rit vulden de bestuurders een evaluatieformulier in zodat ook de beleving van de rijder kan worden meegenomen in het onderzoek.

"In eerste instantie lijkt de rij auto's met technologie voor coöperatief rijden langzamer te gaan maar aan het einde van de rit zitten we 9 auto's voor de auto waarnaast we vertrokken. Ook is me opgevallen dat er meer gaten vallen tussen de auto's in de andere rij terwijl 'onze' rij aaneengesloten rijdt." ervaringen van Chequita Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite vanuit auto 35

TNO verwacht dat de demonstratie op de A270 drie effecten zal aantonen:
1.de auto's zijn regelmatiger over de weg verdeeld waardoor spookfiles worden voorkomen;
2.de schokgolf wordt gedempd;
3.een opstopping lost sneller op doordat auto's sneller optrekken door de gebruikt technologie.

Tijdens de InterTraffic 2010 presenteert TNO de resultaten van het onderzoek.


Meer informatie
Meer informatie over spookfiles en het project op: www.a270demo.nl
Lees ook de eerder verschenen nieuwsberichten in Infrasite Nieuws TNO organiseert demo van spookfile op A270 en Coöperatief rijden kan spookfiles voorkomen


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]