Artikel | Datum: 01-03-2010


Coöperatief rijden voorkomt spookfiles




“Op het slimste stukje snelweg van Nederland demonstreert TNO vandaag dat intelligente communicatie tussen voertuigen helpt om spookfiles tegen te gaan”. Van Merrienboer – Wethouder van de gemeente Eindhoven en voorzitter van de stuurgroep Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant.

Computersimulaties hebben het reeds aangetoond en de wethouders Houthooft-Stockx van gemeente Helmond Van Merrienboer van gemeente Eindhoven zijn ook al overtuigd van het positieve effect van coöperatief rijden: het voorkomt spookfiles, verbetert de doorstroming, verhoogt de verkeersveiligheid, is beter voor het milieu en verlaagt ook nog eens de maatschappelijke kosten van verkeer.

Om aan te tonen dat coöperatief rijden inderdaad spookfiles kan voorkomen, organiseerde TNO op zondag 28 februari 2010 een grote demonstratie op A270 tussen Helmond en Eindhoven. Tijdens de demo gingen 100 auto's de weg op: één rijstrook met 50 auto's uitgerust met technologie voor coöperatief rijden, op de andere rijstrook 50 auto’s zonder deze technologie. Vooraan reed een auto die gedrag vertoonde dat normaal een spookfile opwekt.

Spookfiles
30% van alle files zijn spookfiles! Gemiddeld staat er in Nederland 180 km file per dag en naar verwachting zullen de files de komende 10 jaar met 10% tot 25% toenemen. Spookfiles ontstaan zonder ogenschijnlijke reden. Dit soort files komt vooral voor op drukke wegen en wanneer auto's (te) dicht op elkaar rijden. Als een auto dan plotseling remt, van snelheid verandert of van baanvak wisselt, reageren de auto's die erachter rijden. Er treedt een schokgolfeffect op en op onverwachte plekken staat het verkeer stil.

Coöperatief rijden
Als voertuigen met elkaar communiceren en als het ware in overleg met elkaar gaan rijden, kunnen spookfiles worden voorkomen. Voertuigen kunnen met elkaar communiceren met behulp van CACC-technologie: Coöperative Adaptive Cruise Controle. TNO heeft voor de demo 50 auto's uitgerust met speciaal voor deze demo ontwikkelde technologie voor coöperatief rijden. De auto's zijn voorzien van een TomTom, een camera, een antenne met WIFI-verbinding en een on-board computer. Gedurende de rit worden snelheid en versnelling van de auto gemeten en de afstand tot de voorliggende auto. Deze gegevens worden door de computer omgezet in 2 verschillende instructies: remmen en gas geven. De instructies zijn zowel visueel als auditief. Als de bestuurder gas moet geven, verschijnt een groene circel op het TomTom-scherm en een stem zegt “gas gas gas”. Als de bestuurder moet remmen, verschijnt een rode driehoek op de TomTom en zegt de stem “rem rem rem”.

Demonstratie coöperatief rijden
Op 28 februari 2010 maakten 100 auto's in totaal 4 testritten over de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De voertuigen waren voerzien van meetapparatuur om de resultaten vast te leggen, langs het volledige traject stonden camera's die het effect van de demonstratie vastlegden en ook vanuit een helicopter werden de resultaten op beeld vastgelegd. Na elke rit vulden de bestuurders een evaluatieformulier in zodat ook de beleving van de rijder kan worden meegenomen in het onderzoek.

"In eerste instantie lijkt de rij auto's met technologie voor coöperatief rijden langzamer te gaan maar aan het einde van de rit zitten we 9 auto's voor de auto waarnaast we vertrokken. Ook is me opgevallen dat er meer gaten vallen tussen de auto's in de andere rij terwijl 'onze' rij aaneengesloten rijdt." ervaringen van Chequita Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite vanuit auto 35

TNO verwacht dat de demonstratie op de A270 drie effecten zal aantonen:
1.de auto's zijn regelmatiger over de weg verdeeld waardoor spookfiles worden voorkomen;
2.de schokgolf wordt gedempd;
3.een opstopping lost sneller op doordat auto's sneller optrekken door de gebruikt technologie.

Tijdens de InterTraffic 2010 presenteert TNO de resultaten van het onderzoek.


Meer informatie
Meer informatie over spookfiles en het project op: www.a270demo.nl
Lees ook de eerder verschenen nieuwsberichten in Infrasite Nieuws TNO organiseert demo van spookfile op A270 en Coöperatief rijden kan spookfiles voorkomen


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]