Artikel | Datum: 01-03-2010


Coöperatief rijden voorkomt spookfiles




“Op het slimste stukje snelweg van Nederland demonstreert TNO vandaag dat intelligente communicatie tussen voertuigen helpt om spookfiles tegen te gaan”. Van Merrienboer – Wethouder van de gemeente Eindhoven en voorzitter van de stuurgroep Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant.

Computersimulaties hebben het reeds aangetoond en de wethouders Houthooft-Stockx van gemeente Helmond Van Merrienboer van gemeente Eindhoven zijn ook al overtuigd van het positieve effect van coöperatief rijden: het voorkomt spookfiles, verbetert de doorstroming, verhoogt de verkeersveiligheid, is beter voor het milieu en verlaagt ook nog eens de maatschappelijke kosten van verkeer.

Om aan te tonen dat coöperatief rijden inderdaad spookfiles kan voorkomen, organiseerde TNO op zondag 28 februari 2010 een grote demonstratie op A270 tussen Helmond en Eindhoven. Tijdens de demo gingen 100 auto's de weg op: één rijstrook met 50 auto's uitgerust met technologie voor coöperatief rijden, op de andere rijstrook 50 auto’s zonder deze technologie. Vooraan reed een auto die gedrag vertoonde dat normaal een spookfile opwekt.

Spookfiles
30% van alle files zijn spookfiles! Gemiddeld staat er in Nederland 180 km file per dag en naar verwachting zullen de files de komende 10 jaar met 10% tot 25% toenemen. Spookfiles ontstaan zonder ogenschijnlijke reden. Dit soort files komt vooral voor op drukke wegen en wanneer auto's (te) dicht op elkaar rijden. Als een auto dan plotseling remt, van snelheid verandert of van baanvak wisselt, reageren de auto's die erachter rijden. Er treedt een schokgolfeffect op en op onverwachte plekken staat het verkeer stil.

Coöperatief rijden
Als voertuigen met elkaar communiceren en als het ware in overleg met elkaar gaan rijden, kunnen spookfiles worden voorkomen. Voertuigen kunnen met elkaar communiceren met behulp van CACC-technologie: Coöperative Adaptive Cruise Controle. TNO heeft voor de demo 50 auto's uitgerust met speciaal voor deze demo ontwikkelde technologie voor coöperatief rijden. De auto's zijn voorzien van een TomTom, een camera, een antenne met WIFI-verbinding en een on-board computer. Gedurende de rit worden snelheid en versnelling van de auto gemeten en de afstand tot de voorliggende auto. Deze gegevens worden door de computer omgezet in 2 verschillende instructies: remmen en gas geven. De instructies zijn zowel visueel als auditief. Als de bestuurder gas moet geven, verschijnt een groene circel op het TomTom-scherm en een stem zegt “gas gas gas”. Als de bestuurder moet remmen, verschijnt een rode driehoek op de TomTom en zegt de stem “rem rem rem”.

Demonstratie coöperatief rijden
Op 28 februari 2010 maakten 100 auto's in totaal 4 testritten over de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De voertuigen waren voerzien van meetapparatuur om de resultaten vast te leggen, langs het volledige traject stonden camera's die het effect van de demonstratie vastlegden en ook vanuit een helicopter werden de resultaten op beeld vastgelegd. Na elke rit vulden de bestuurders een evaluatieformulier in zodat ook de beleving van de rijder kan worden meegenomen in het onderzoek.

"In eerste instantie lijkt de rij auto's met technologie voor coöperatief rijden langzamer te gaan maar aan het einde van de rit zitten we 9 auto's voor de auto waarnaast we vertrokken. Ook is me opgevallen dat er meer gaten vallen tussen de auto's in de andere rij terwijl 'onze' rij aaneengesloten rijdt." ervaringen van Chequita Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite vanuit auto 35

TNO verwacht dat de demonstratie op de A270 drie effecten zal aantonen:
1.de auto's zijn regelmatiger over de weg verdeeld waardoor spookfiles worden voorkomen;
2.de schokgolf wordt gedempd;
3.een opstopping lost sneller op doordat auto's sneller optrekken door de gebruikt technologie.

Tijdens de InterTraffic 2010 presenteert TNO de resultaten van het onderzoek.


Meer informatie
Meer informatie over spookfiles en het project op: www.a270demo.nl
Lees ook de eerder verschenen nieuwsberichten in Infrasite Nieuws TNO organiseert demo van spookfile op A270 en Coöperatief rijden kan spookfiles voorkomen


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]