bouwkuip julianakanaal droogzetting

Harbers: gevaren bouwkuip Julianakanaal zijn niet genegeerd

De bouwkuip in het Julianakanaal in april 2023, gezien vanaf het punt waar de damwand eerder bezweek. ANP / Hollandse Hoogte / Roger Dohmen

De gevaren van het werken met een bouwkuip in het Julianakanaal zijn volgens demissionair minister Mark Harbers (IenW) niet genegeerd. “Het was bekend dat er risico’s waren.” Volgens de minister is het ook niet zo dat de werkzaamheden nu langer gaan duren, meldt het vakblad Schuttevaer.

De reactie van Harbers is een antwoord op kamervragen over het besluit van het ministerie en Rijkswaterstaat om het Julianakanaal dit jaar droog te zetten. Dat gaat problemen opleveren voor de scheepvaart, maar is volgens de overheid nodig om de verruiming van het kanaal af te ronden nadat een bouwkuip die hiervoor werd aangelegd in 2023 volliep met water.

Eerder deze week werd duidelijk dat Rijkswaterstaat jaren geleden al door experts is gewaarschuwd dat een droogzetting nodig zou zijn om het kanaal veilig te verruimen. Die waarschuwingen sloeg Rijkswaterstaat in de wind, zo schreef het vakblad Schuttevaer deze week na een eigen onderzoek. In plaats van een droogzetting koos de beheerder voor de aanleg van een bouwkuip, wat uiteindelijk is misgelopen.

Kamerleden vroegen Harbers onlangs of dit betekent dat Rijkswaterstaat de waarschuwingen heeft genegeerd. “Nee”, zegt de minister daarover. “Bij de eerdere aanbesteding was wél bekend dat er risico’s waren als je het half droog (bouwkuip – red.) of in het natte doet. Maar de keuze voor de bouwkuip was een poging om de scheepvaart doorgang te geven. Dat was het doel.”

Acht maanden in plaats van drie

Hoe het afliep is bekend. De bouwkuip stortte in en het werk werd stilgelegd. Dat leidt er volgens Harbers evenwel niet toe dat de werkzaamheden nu langer gaan duren. Dit lijkt echter in strijd met bevindingen van TU-professor Theo Olsthoorn. Hij is een van de experts die in 2019 zei dat een droogzetting was. Volgens hem zouden de werkzaamheden niet langer dan drie maanden hoeven te duren. In het nieuwe plan van Rijkswaterstaat en het ministerie zijn dat er acht. Nu moet de kapotte bouwkuip namelijk eerst nog uit het kanaal worden gehaald.

Het vollopen van de bouwkuip op 23 februari 2023. Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Kan het niet alsnog met een bouwkuip?

Kamerleden willen weten of er echt geen andere manier is dan een droogzetting van acht maanden. En of er geen andere aannemers zijn die het nog wel aandurven met een bouwkuip. Harbers benadrukte dat er geen andere optie meer is. “Rijkswaterstaat zegt ook: als opdrachtgever gaan we het niet meer met een bouwkuip doen.”

Bovendien beschikken andere mogelijke aannemers volgens Harbers over informatie uit de aanbesteding in 2019. De situatie is nu — met de kapotte bouwkuip — compleet anders, stelt de bewindsman. Over de voorbereiding richting oktober zit de minister donderdag 28 maart met stakeholders aan tafel. Daarna volgt er een Kamerbrief.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jelmer Bastiaans

Bron: Schuttevaer.nl

Harbers: gevaren bouwkuip Julianakanaal zijn niet genegeerd | Infrasite
bouwkuip julianakanaal droogzetting

Harbers: gevaren bouwkuip Julianakanaal zijn niet genegeerd

De bouwkuip in het Julianakanaal in april 2023, gezien vanaf het punt waar de damwand eerder bezweek. ANP / Hollandse Hoogte / Roger Dohmen

De gevaren van het werken met een bouwkuip in het Julianakanaal zijn volgens demissionair minister Mark Harbers (IenW) niet genegeerd. “Het was bekend dat er risico’s waren.” Volgens de minister is het ook niet zo dat de werkzaamheden nu langer gaan duren, meldt het vakblad Schuttevaer.

De reactie van Harbers is een antwoord op kamervragen over het besluit van het ministerie en Rijkswaterstaat om het Julianakanaal dit jaar droog te zetten. Dat gaat problemen opleveren voor de scheepvaart, maar is volgens de overheid nodig om de verruiming van het kanaal af te ronden nadat een bouwkuip die hiervoor werd aangelegd in 2023 volliep met water.

Eerder deze week werd duidelijk dat Rijkswaterstaat jaren geleden al door experts is gewaarschuwd dat een droogzetting nodig zou zijn om het kanaal veilig te verruimen. Die waarschuwingen sloeg Rijkswaterstaat in de wind, zo schreef het vakblad Schuttevaer deze week na een eigen onderzoek. In plaats van een droogzetting koos de beheerder voor de aanleg van een bouwkuip, wat uiteindelijk is misgelopen.

Kamerleden vroegen Harbers onlangs of dit betekent dat Rijkswaterstaat de waarschuwingen heeft genegeerd. “Nee”, zegt de minister daarover. “Bij de eerdere aanbesteding was wél bekend dat er risico’s waren als je het half droog (bouwkuip – red.) of in het natte doet. Maar de keuze voor de bouwkuip was een poging om de scheepvaart doorgang te geven. Dat was het doel.”

Acht maanden in plaats van drie

Hoe het afliep is bekend. De bouwkuip stortte in en het werk werd stilgelegd. Dat leidt er volgens Harbers evenwel niet toe dat de werkzaamheden nu langer gaan duren. Dit lijkt echter in strijd met bevindingen van TU-professor Theo Olsthoorn. Hij is een van de experts die in 2019 zei dat een droogzetting was. Volgens hem zouden de werkzaamheden niet langer dan drie maanden hoeven te duren. In het nieuwe plan van Rijkswaterstaat en het ministerie zijn dat er acht. Nu moet de kapotte bouwkuip namelijk eerst nog uit het kanaal worden gehaald.

Het vollopen van de bouwkuip op 23 februari 2023. Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Kan het niet alsnog met een bouwkuip?

Kamerleden willen weten of er echt geen andere manier is dan een droogzetting van acht maanden. En of er geen andere aannemers zijn die het nog wel aandurven met een bouwkuip. Harbers benadrukte dat er geen andere optie meer is. “Rijkswaterstaat zegt ook: als opdrachtgever gaan we het niet meer met een bouwkuip doen.”

Bovendien beschikken andere mogelijke aannemers volgens Harbers over informatie uit de aanbesteding in 2019. De situatie is nu — met de kapotte bouwkuip — compleet anders, stelt de bewindsman. Over de voorbereiding richting oktober zit de minister donderdag 28 maart met stakeholders aan tafel. Daarna volgt er een Kamerbrief.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jelmer Bastiaans

Bron: Schuttevaer.nl