Calamiteitentest in Tunnel Groene Hart

Vandaag rond het middaguur heeft ter hoogte van schacht N11 in de Tunnel Groene Hart van de HSL-Zuid een geïntegreerde calamiteitentest plaatsgevonden. Deze test is uitgevoerd door High Speed Alliance (HSA) en Rijkswaterstaat HSL-Zuid met medewerking van de Openbare Hulpdiensten Regio Hollands-Midden en ProRail. Een ‘gewone’ trein met aan boord circa 360 reizigers is de tunnel in gereden waarop een fictieve melding binnenkwam dat er brand was. Vervolgens zijn twee procedures getest: het alarmeren van de juiste instanties en het evacueren van de reizigers naar de veilige tunnelbuis.

Deze calamiteitentest is gehouden op verzoek van de burgemeesters van de ‘HSL-gemeenten’ met het oog op het verlenen van gebruiksvergunningen voor de tunnels in het HSL-tracé. De eerste indruk van de test is positief, waarbij wordt aangetekend dat het proces nog verder te verbeteren valt. De evacuatie van de reizigers verliep vlot. De komende weken worden de waarnemingen verder beoordeeld en wordt een evaluatie opgesteld. Eind september is deze evaluatie onderwerp van overleg tussen minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat en de heer J. van Belzen, burgemeester van Barendrecht en voorzitter van de Stuurgroep Railplan. Railplan is een samenwerkingsverband van acht brandweerregio’s gericht op de operationele voorbereiding van de hulpverlening op en rondom de Betuweroute en de HSL-Zuid.

De HSL-Zuid is een project in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De nieuwe hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel/Parijs waarop Den Haag en Breda worden aangetakt, maakt deel uit van het Trans Europese Netwerk van hogesnelheidslijnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid

Calamiteitentest in Tunnel Groene Hart | Infrasite

Calamiteitentest in Tunnel Groene Hart

Vandaag rond het middaguur heeft ter hoogte van schacht N11 in de Tunnel Groene Hart van de HSL-Zuid een geïntegreerde calamiteitentest plaatsgevonden. Deze test is uitgevoerd door High Speed Alliance (HSA) en Rijkswaterstaat HSL-Zuid met medewerking van de Openbare Hulpdiensten Regio Hollands-Midden en ProRail. Een ‘gewone’ trein met aan boord circa 360 reizigers is de tunnel in gereden waarop een fictieve melding binnenkwam dat er brand was. Vervolgens zijn twee procedures getest: het alarmeren van de juiste instanties en het evacueren van de reizigers naar de veilige tunnelbuis.

Deze calamiteitentest is gehouden op verzoek van de burgemeesters van de ‘HSL-gemeenten’ met het oog op het verlenen van gebruiksvergunningen voor de tunnels in het HSL-tracé. De eerste indruk van de test is positief, waarbij wordt aangetekend dat het proces nog verder te verbeteren valt. De evacuatie van de reizigers verliep vlot. De komende weken worden de waarnemingen verder beoordeeld en wordt een evaluatie opgesteld. Eind september is deze evaluatie onderwerp van overleg tussen minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat en de heer J. van Belzen, burgemeester van Barendrecht en voorzitter van de Stuurgroep Railplan. Railplan is een samenwerkingsverband van acht brandweerregio’s gericht op de operationele voorbereiding van de hulpverlening op en rondom de Betuweroute en de HSL-Zuid.

De HSL-Zuid is een project in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De nieuwe hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel/Parijs waarop Den Haag en Breda worden aangetakt, maakt deel uit van het Trans Europese Netwerk van hogesnelheidslijnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid