Tevredenheid klanten NS blijft stijgen

Utrecht – Ook in het eerste kwartaal van 2008 is de waardering van treinreizigers over de prestaties van NS verder gestegen. 75% van de klanten geeft een 7 of hoger voor de dienstverlening (67% in het 1e kwartaal van 2007). Een recordwaardering die terug te vinden is in alle belangrijke kwaliteitsaspecten. De stijging van het klantoordeel over op tijd rijden springt het meest in het oog: van 39% een jaar geleden naar 51% over het afgelopen kwartaal. Volgens de internationale 5 minuten norm reed 93,8% van de treinen op tijd. Ook de waardering voor informatie bij ontregelingen steeg fors: van 49% naar 54%.

Alle belangrijke kwaliteitsaspecten vertonen een stijging in de klantwaardering in het afgelopen kwartaal. Voor sociale veiligheid gaf 77% van de klanten een 7 of hoger, de hoogste waardering ooit. Reizigers oordeelden tevens positiever over de klantgerichtheid van het personeel: 60% gaf hiervoor een ruime voldoende of hoger (vorig jaar 57%). Ook over het aantal zitplaatsen en de reinheid van treinen en stations waren meer klanten tevreden (resp. 75% en 56%; beiden 1% hoger dan een jaar geleden).

Directeur NS Reizigers Jacques Huberts: “Ik ben blij dat wij de stijgende lijn in de waardering voor onze prestaties vasthouden. Bij alle belangrijke kwaliteitsaspecten halen we recordhoogtes, maar wij gaan door op de ingeslagen weg en blijven streven naar verdere verbetering van onze dienstverlening.” De punctualiteit kwam in het eerste kwartaal volgens de relatief strenge Nederlandse 3-minuten norm uit op 88,1% en van alle aansluitingen werd 92,4% gehaald.

Achtergrond

NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de punctualiteitcijfers. Een overzicht van de belangrijkste uitkomsten is te vinden op www.ns.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen

Tevredenheid klanten NS blijft stijgen | Infrasite

Tevredenheid klanten NS blijft stijgen

Utrecht – Ook in het eerste kwartaal van 2008 is de waardering van treinreizigers over de prestaties van NS verder gestegen. 75% van de klanten geeft een 7 of hoger voor de dienstverlening (67% in het 1e kwartaal van 2007). Een recordwaardering die terug te vinden is in alle belangrijke kwaliteitsaspecten. De stijging van het klantoordeel over op tijd rijden springt het meest in het oog: van 39% een jaar geleden naar 51% over het afgelopen kwartaal. Volgens de internationale 5 minuten norm reed 93,8% van de treinen op tijd. Ook de waardering voor informatie bij ontregelingen steeg fors: van 49% naar 54%.

Alle belangrijke kwaliteitsaspecten vertonen een stijging in de klantwaardering in het afgelopen kwartaal. Voor sociale veiligheid gaf 77% van de klanten een 7 of hoger, de hoogste waardering ooit. Reizigers oordeelden tevens positiever over de klantgerichtheid van het personeel: 60% gaf hiervoor een ruime voldoende of hoger (vorig jaar 57%). Ook over het aantal zitplaatsen en de reinheid van treinen en stations waren meer klanten tevreden (resp. 75% en 56%; beiden 1% hoger dan een jaar geleden).

Directeur NS Reizigers Jacques Huberts: “Ik ben blij dat wij de stijgende lijn in de waardering voor onze prestaties vasthouden. Bij alle belangrijke kwaliteitsaspecten halen we recordhoogtes, maar wij gaan door op de ingeslagen weg en blijven streven naar verdere verbetering van onze dienstverlening.” De punctualiteit kwam in het eerste kwartaal volgens de relatief strenge Nederlandse 3-minuten norm uit op 88,1% en van alle aansluitingen werd 92,4% gehaald.

Achtergrond

NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de punctualiteitcijfers. Een overzicht van de belangrijkste uitkomsten is te vinden op www.ns.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen