Nieuwe merknaam Railcon van De Meteoor

Zwaarste treinen rijden in IJmuiden

Rheden – Tijdens de vakbeurs Rail-Tech Europe in Utrecht presenteert B.V. De Meteoor de nieuwe merknaam Railcon voor alle railproducten en –systemen. De Meteoor in Rheden ontwikkelt, produceert en levert al honderd jaar hoogwaardige betonproducten. Andere merknamen van De Meteoor zijn Stelcon®, Precon® en Esticon®.

Het standaard productenpakket van Railcon bevat onder andere verschillende types monoblok- en wisselliggers, bevloering van overwegen, raildraagplaten, raildraagbakken en perronkeerwanden. Maar de Meteoor biedt ook maatwerk, zoals onlangs aan IRS IJmond, beheerder van het interne spoorwegnet op het terrein van Corus Staal BV in IJmuiden.

Hogere draagkracht
Op het terrein van Corus Staal BV rijden treinen met vloeibaar metaal rond. Ze vormen en enorme belasting voor het spoorwegnet. Op zoek naar raildragers die deze enorme druk aankunnen, kwam IRS-projectleider Henk Bierman terecht bij De Meteoor. Speciaal voor IRS ontwikkelde de betonfabrikant uit Rheden de zwaarste Railcon raildraagplaten die het bedrijf ooit heeft gemaakt. Begin februari 2007 heeft IRS ze gelegd.
De Railcon raildraagplaten liggen op een kruising van spoorlijn en autoweg. De rails ligt op die plaats in de geulen van het beton zodat auto’s erover heen kunnen rijden. De metaalindustrie heet niet voor niets zware industrie. De zwaar beladen treinen stellen zware eisen aan de ondergrond. Voor die bijzondere toepassing ontwikkelde De Meteoor een nieuwe plaat. Een maatwerk oplossing voor deze specifieke vraag.
Henk Bierman: “IRS IJmond is een samenwerkingsverband tussen VolkerRail Services en Corus Staal BV. Beide bedrijven zijn voor 50% eigenaar van IRS. Kort gezegd doen we alle spooronderhoud voor Corus in IJmuiden: 90 kilometer industrieel spoor en 300 wissels. Ongeveer 95% van het vervoer vindt intern plaats en daarnaast is er een overgavepunt van het Corus-terrein naar NS spoor.”
Bierman: “De platen die wij nodig hebben, moeten een hogere draagkracht bieden. In overleg met De Meteoor is er een zwaarder type ontwikkeld. Het is de bedoeling dat ze nu weer twintig jaar meekunnen. Dit betonproduct is een variant op de Railcon platen die de NS gebruikt. Deze variant kan zo’n 22,5 tot 55 ton dragen. Ze zijn dikker en hebben een zwaardere bewapening.”

Meedenken
De platen zijn begin februari op hun plek gelegd. Hoe lang was IRS daarmee bezig?
Bierman: “Dat duurde niet langer dan een dag. De leginstructies zijn duidelijk en bovendien zijn we iedere dag bezig met spoorwegonderhoud.” Het traject heeft een lengte van 12 meter en is 2,40 meter breed.
“Waarom we voor De Meteoor hebben gekozen? Ik werk al jaren in het spooronderhoud en ken het bedrijf heel goed. We spreken elkaar op beurzen. Bovendien zie je de producten van De Meteoor overal in het land. Het belangrijkste is natuurlijk dat De Meteoor bereid was mee te denken over een oplossing.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: B.V. De Meteoor