Herstel afwatering spoorbaan Elst

Utrecht – Het water onder het spoor tussen de halte Elst en de overweg Rijksweg Noord in de gemeente Overbetuwe kan niet goed weg. Gevolg is dat de spoorbaan ter plaatse te nat is en dit beïnvloedt de ligging van het spoor. In overleg met NS is daarom besloten de treinen langzamer te laten rijden. Deze ‘snelheidsbeperking’ zal tot week 30/31 van 2005 duren. In week 30/31 van 2005 zal ProRail het spoor definitief herstellen. Daarvoor zal het spoor op het traject Arnhem-Nijmegen negen dagen buiten dienst worden genomen.

Een spoorbaan moet aan diverse eisen voldoen. Zo moet deze bijvoorbeeld “draagkracht” hebben en bestand zijn tegen treinbelasting. Een spoorbaan moet ook beschikken over een goede afwatering. Dat betekent dat het spoor goed waterdoorlatend of gedraineerd moet zijn. Hoe minder water hoe hoger het draagvermogen. Het is dus noodzakelijk om hoge waterstanden in de spoorbaan te voorkomen.

De waterhuishouding onder de sporen tussen de halte Elst en de overweg Rijksweg Noord lijkt verstoord. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de precieze oorzaken daarvan. Situatie is nu dat het vele water onder de sporen omhoog wordt gestuwd, in plaats van naar de zijkanten van het spoor. Gevolg is dat het water zich mengt met zand en vervolgens met het grind tussen de dwarsliggers (=bielzen). Dit beïnvloedt de ligging van de dwarsliggers en daarmee de ligging van de spoorbaan in zijn geheel. Om dit proces niet verder te versnellen, heeft ProRail in overleg met NS afgesproken ter plaatse de treinen maximaal 40 km/u te laten rijden.

Herstelwerkzaamheden
ProRail start binnenkort met herstelwerkzaamheden. Deze worden gefaseerd uitgevoerd. De gemeente is inmiddels hiervan op de hoogte gebracht. Vanaf zaterdag 5 maart 2005 tot maandag 7 maart 2005 uur start de aannemer met de herstelwerkzaamheden. Daarbij worden grote machines ingezet. Door deze werkzaamheden rijden op zaterdag en zondag tot 22.00 uur geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen. Op zondag na 22.00 uur rijden er geen sneltreinen tussen Zutphen en Nijmegen en geen stoptreinen tussen Dieren en Nijmegen. De hele zaterdag en zondag rijden er geen treinen tussen Arnhem en Tiel. NS zet bussen in op deze trajecten. Na deze werkzaamheden kunnen de treinen maximaal 80 km/u rijden.

Vanaf woensdag 13 juli 2005 tot maandag 8 augustus 2005 voert de aannemer de resterende werkzaamheden uit. Hij verwijdert de oude kleilaag onder de spoorbaan en brengt een nieuwe zandlaag aan. Daarnaast krijgt de spoorbaan nieuw ballastgrind en worden sloten/drainage aangebracht. Voor deze werken zal het spoor gedurende negen dagen buiten dienst worden genomen. Als dit werk is uitgevoerd kunnen de treinen weer met de gebruikelijke snelheid van 130 km/u rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Herstel afwatering spoorbaan Elst | Infrasite

Herstel afwatering spoorbaan Elst

Utrecht – Het water onder het spoor tussen de halte Elst en de overweg Rijksweg Noord in de gemeente Overbetuwe kan niet goed weg. Gevolg is dat de spoorbaan ter plaatse te nat is en dit beïnvloedt de ligging van het spoor. In overleg met NS is daarom besloten de treinen langzamer te laten rijden. Deze ‘snelheidsbeperking’ zal tot week 30/31 van 2005 duren. In week 30/31 van 2005 zal ProRail het spoor definitief herstellen. Daarvoor zal het spoor op het traject Arnhem-Nijmegen negen dagen buiten dienst worden genomen.

Een spoorbaan moet aan diverse eisen voldoen. Zo moet deze bijvoorbeeld “draagkracht” hebben en bestand zijn tegen treinbelasting. Een spoorbaan moet ook beschikken over een goede afwatering. Dat betekent dat het spoor goed waterdoorlatend of gedraineerd moet zijn. Hoe minder water hoe hoger het draagvermogen. Het is dus noodzakelijk om hoge waterstanden in de spoorbaan te voorkomen.

De waterhuishouding onder de sporen tussen de halte Elst en de overweg Rijksweg Noord lijkt verstoord. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de precieze oorzaken daarvan. Situatie is nu dat het vele water onder de sporen omhoog wordt gestuwd, in plaats van naar de zijkanten van het spoor. Gevolg is dat het water zich mengt met zand en vervolgens met het grind tussen de dwarsliggers (=bielzen). Dit beïnvloedt de ligging van de dwarsliggers en daarmee de ligging van de spoorbaan in zijn geheel. Om dit proces niet verder te versnellen, heeft ProRail in overleg met NS afgesproken ter plaatse de treinen maximaal 40 km/u te laten rijden.

Herstelwerkzaamheden
ProRail start binnenkort met herstelwerkzaamheden. Deze worden gefaseerd uitgevoerd. De gemeente is inmiddels hiervan op de hoogte gebracht. Vanaf zaterdag 5 maart 2005 tot maandag 7 maart 2005 uur start de aannemer met de herstelwerkzaamheden. Daarbij worden grote machines ingezet. Door deze werkzaamheden rijden op zaterdag en zondag tot 22.00 uur geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen. Op zondag na 22.00 uur rijden er geen sneltreinen tussen Zutphen en Nijmegen en geen stoptreinen tussen Dieren en Nijmegen. De hele zaterdag en zondag rijden er geen treinen tussen Arnhem en Tiel. NS zet bussen in op deze trajecten. Na deze werkzaamheden kunnen de treinen maximaal 80 km/u rijden.

Vanaf woensdag 13 juli 2005 tot maandag 8 augustus 2005 voert de aannemer de resterende werkzaamheden uit. Hij verwijdert de oude kleilaag onder de spoorbaan en brengt een nieuwe zandlaag aan. Daarnaast krijgt de spoorbaan nieuw ballastgrind en worden sloten/drainage aangebracht. Voor deze werken zal het spoor gedurende negen dagen buiten dienst worden genomen. Als dit werk is uitgevoerd kunnen de treinen weer met de gebruikelijke snelheid van 130 km/u rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail