Utrechtse wereldprimeur P-route fiets vernieuwt en breidt uit

Foto: Ivo Ketelaar

Ruim een jaar geleden introduceerde gemeente Utrecht de ‘P-route fiets’, digitale borden langs de fietsroutes die vrije stallingsplekken voor de fiets tonen. Hiermee is Utrecht de eerste stad ter wereld die de fiets op gelijke voet zet met de auto op het gebied van parkeren. En nu gaat Utrecht nog een stap verder: er worden extra stallingen op het systeem aangesloten, de borden worden beter zichtbaar en er komt meer informatie op de borden, zoals over beschikbare boven- en benedenrekken. Vanaf 2 september 2016 is het resultaat op straat zichtbaar.

Juni 2015 is de P-route fiets geïntroduceerd. Doel was om fietsers nog beter te faciliteren en daarmee het fietsen nog aantrekkelijker te maken, stallingen beter vindbaar te maken en hun capaciteit beter te benutten. Dit laatste lijkt gelukt. Er is een licht stijgende lijn in de bezetting van de fietsenstallingen die zijn aangesloten op de P-route. Uit een evaluatieonderzoek blijkt dat het merendeel van de stallers dat bekend is met het systeem, hier tevreden over is. Ook kwam er een aantal verbeteringen uit naar voren. Zo wensten fietsers een betere zichtbaarheid van de verwijsborden, meer informatie in de stallingen en ook informatie via app’s. Met deze wensen is de gemeente aan de slag gegaan, samen met LumiGuide, de bouwer van het systeem.

Verbeteringen
De p-route wordt op de volgende punten verbeterd:

  • Betere zichtbaarheid bij alle nieuw te plaatsen borden (iets groter en voorzien van backlight);
  • Nieuwe masten werken op zonne-energie;
  • Meer informatie in de Vredenburgstalling door een intern verwijzingssysteem en een nieuw informatiepaneel bij de ingang die laat zien hoeveel vrije beneden- en bovenrekken er zijn. Wanneer de stalling volloopt staat er welke alternatieven in de nabije omgeving zijn;
  • Pop Up Parkings en alle nieuwe openbare stallingen worden in het systeem opgenomen. Als eerste de twee stallingen van de Universiteisbibliotheek en de Pop Up Parking Neude. Eind 2016 volgt de stalling Laag Catharijne, in 2017 de fietsenstallingen bij de Knoopkazerne en op het Stationsplein die nu nog in aanbouw zijn.<.li>
  • De gemeente stimuleert met open data dat via de app’s ‘fietsen stallen’ (iOS en Android) steeds betere informatie voor gebruikers ter beschikking komt. De twee huidige app’s worden op korte termijn uitgebreid met de openingstijden en informatie over vrije boven- en benedenplekken.

De eerste serie verbeteringen is klaar op 2 september 2016. Eind 2017 zijn alle maatregelen uitgevoerd. Er staan dan 26 digitale borden die verwijzen naar 11 stallingen en de Pop Up Parkings in de binnenstad (dit waren 21 borden die leidden naar 6 stallingen).

Meer informatie
Op de website van Utrecht vindt u meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Utrecht

Utrechtse wereldprimeur P-route fiets vernieuwt en breidt uit | Infrasite

Utrechtse wereldprimeur P-route fiets vernieuwt en breidt uit

Foto: Ivo Ketelaar

Ruim een jaar geleden introduceerde gemeente Utrecht de ‘P-route fiets’, digitale borden langs de fietsroutes die vrije stallingsplekken voor de fiets tonen. Hiermee is Utrecht de eerste stad ter wereld die de fiets op gelijke voet zet met de auto op het gebied van parkeren. En nu gaat Utrecht nog een stap verder: er worden extra stallingen op het systeem aangesloten, de borden worden beter zichtbaar en er komt meer informatie op de borden, zoals over beschikbare boven- en benedenrekken. Vanaf 2 september 2016 is het resultaat op straat zichtbaar.

Juni 2015 is de P-route fiets geïntroduceerd. Doel was om fietsers nog beter te faciliteren en daarmee het fietsen nog aantrekkelijker te maken, stallingen beter vindbaar te maken en hun capaciteit beter te benutten. Dit laatste lijkt gelukt. Er is een licht stijgende lijn in de bezetting van de fietsenstallingen die zijn aangesloten op de P-route. Uit een evaluatieonderzoek blijkt dat het merendeel van de stallers dat bekend is met het systeem, hier tevreden over is. Ook kwam er een aantal verbeteringen uit naar voren. Zo wensten fietsers een betere zichtbaarheid van de verwijsborden, meer informatie in de stallingen en ook informatie via app’s. Met deze wensen is de gemeente aan de slag gegaan, samen met LumiGuide, de bouwer van het systeem.

Verbeteringen
De p-route wordt op de volgende punten verbeterd:

  • Betere zichtbaarheid bij alle nieuw te plaatsen borden (iets groter en voorzien van backlight);
  • Nieuwe masten werken op zonne-energie;
  • Meer informatie in de Vredenburgstalling door een intern verwijzingssysteem en een nieuw informatiepaneel bij de ingang die laat zien hoeveel vrije beneden- en bovenrekken er zijn. Wanneer de stalling volloopt staat er welke alternatieven in de nabije omgeving zijn;
  • Pop Up Parkings en alle nieuwe openbare stallingen worden in het systeem opgenomen. Als eerste de twee stallingen van de Universiteisbibliotheek en de Pop Up Parking Neude. Eind 2016 volgt de stalling Laag Catharijne, in 2017 de fietsenstallingen bij de Knoopkazerne en op het Stationsplein die nu nog in aanbouw zijn.<.li>
  • De gemeente stimuleert met open data dat via de app’s ‘fietsen stallen’ (iOS en Android) steeds betere informatie voor gebruikers ter beschikking komt. De twee huidige app’s worden op korte termijn uitgebreid met de openingstijden en informatie over vrije boven- en benedenplekken.

De eerste serie verbeteringen is klaar op 2 september 2016. Eind 2017 zijn alle maatregelen uitgevoerd. Er staan dan 26 digitale borden die verwijzen naar 11 stallingen en de Pop Up Parkings in de binnenstad (dit waren 21 borden die leidden naar 6 stallingen).

Meer informatie
Op de website van Utrecht vindt u meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Utrecht