Viaduct A59. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Cao-onderhandelingen Bouw en Infra verlopen moeizaam

Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

De onderhandelingen voor de nieuwe cao Bouw en Infra zijn in een moeizame fase aanbeland. Volgens Aannemersfederatie Bouw en Infra Nederland stellen de vakbonden te veel specifieke doelen om snel een overeenkomst af te kunnen sluiten. Vakbond FNV geeft aan dat de onderhandelingen in een fase aanbeland zijn die veel tijd kost. 

De werkgevers in de bouw en infra willen graag een cao voor tenminste twee jaar afsluiten. Volgens hen is het vaker gebeurd dat afgesproken ambities door een korte looptijd niet gerealiseerd konden worden. De Aannemersfederatie zegt nu dat de gesprekken langzaam gaan en legt de schuld daarvoor bij de vakbonden. Waar de werkgevers met vijf concrete voorstellen voor een nieuwe cao kwamen, legden FNV en CNV Vakmensen veel meer voorstellen voor.

Te weinig onderwerp van gesprek

Die ‘waslijst’ leidt volgens de Aannemersfederatie “de aandacht af van waar het over zou moeten gaan: een nieuwe cao die werkt voor álle medewerkers in de bouw en infra en die de loonruimte gebruikt voor iedereen.” In plaats daarvan voeren details de boventoon, aldus de brancheorganisatie: “Wat echt nodig is voor een cao die perspectief biedt en werk laat lonen voor iedereen, is te weinig onderwerp van gesprek. Bonden stellen zich te veel doelen om snel tot een overeenkomst te kunnen komen.”

FNV Bouw en Infra laat eveneens doorschemeren dat de onderhandelingen niet in de meest soepel verlopende fase zitten. De huidige fase kost tijd en die “is nodig om tot een goed vervolg te komen. Volgens de werkgevers ligt een akkoord ‘om de hoek’ en moeten we ons als bonden ‘inhouden’ tot een beperkt aantal zaken.” George Raessens, hoofdonderhandelaar namens de werkgevers, bevestigt die lezing. “Een nieuwe cao hoeft niet lang te duren. Als we ons richten op de hoofdlijnen en we niet vergeten dat de afspraken moeten werken voor iedereen, dan ligt een akkoord om de hoek.”

Minder salarisstijging

FNV zet zich onder meer in om tot afspraken te komen voor UTA-werknemers (uitvoerend, technisch en administratief). Volgens de bond zijn de werkgevers niet bereid om daar in mee te gaan. De Aannemersfederatie vindt dit dan ook een voorbeeld van een detail dat de ‘echte onderhandelingen’ ophoudt. “Veel doelen beperken de loonruimte en dat betekent minder salarisstijging voor iedereen. De wens voor een zwaarwerkregeling voor het gehele UTA-personeel probeert een probleem op te lossen dat niet bestaat. Focus is nodig.”

Dit alles neemt uiteraard niet weg dat er verder moet worden gepraat over een nieuwe cao. De gesprekken worden op 13 april voortgezet. De onderhandelingen worden gevoerd door Bouwend Nederland, de Aannemersfederatie Bouw en Infra Nederland, de Vereniging van Waterbouwers en WoningBouwersNL namens de werkgevers en FNV Bouw en Infra en CNV Vakmensen namens de werknemers in de sector.

Auteur: Vincent Krabbendam

Cao-onderhandelingen Bouw en Infra verlopen moeizaam | Infrasite
Viaduct A59. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Cao-onderhandelingen Bouw en Infra verlopen moeizaam

Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

De onderhandelingen voor de nieuwe cao Bouw en Infra zijn in een moeizame fase aanbeland. Volgens Aannemersfederatie Bouw en Infra Nederland stellen de vakbonden te veel specifieke doelen om snel een overeenkomst af te kunnen sluiten. Vakbond FNV geeft aan dat de onderhandelingen in een fase aanbeland zijn die veel tijd kost. 

De werkgevers in de bouw en infra willen graag een cao voor tenminste twee jaar afsluiten. Volgens hen is het vaker gebeurd dat afgesproken ambities door een korte looptijd niet gerealiseerd konden worden. De Aannemersfederatie zegt nu dat de gesprekken langzaam gaan en legt de schuld daarvoor bij de vakbonden. Waar de werkgevers met vijf concrete voorstellen voor een nieuwe cao kwamen, legden FNV en CNV Vakmensen veel meer voorstellen voor.

Te weinig onderwerp van gesprek

Die ‘waslijst’ leidt volgens de Aannemersfederatie “de aandacht af van waar het over zou moeten gaan: een nieuwe cao die werkt voor álle medewerkers in de bouw en infra en die de loonruimte gebruikt voor iedereen.” In plaats daarvan voeren details de boventoon, aldus de brancheorganisatie: “Wat echt nodig is voor een cao die perspectief biedt en werk laat lonen voor iedereen, is te weinig onderwerp van gesprek. Bonden stellen zich te veel doelen om snel tot een overeenkomst te kunnen komen.”

FNV Bouw en Infra laat eveneens doorschemeren dat de onderhandelingen niet in de meest soepel verlopende fase zitten. De huidige fase kost tijd en die “is nodig om tot een goed vervolg te komen. Volgens de werkgevers ligt een akkoord ‘om de hoek’ en moeten we ons als bonden ‘inhouden’ tot een beperkt aantal zaken.” George Raessens, hoofdonderhandelaar namens de werkgevers, bevestigt die lezing. “Een nieuwe cao hoeft niet lang te duren. Als we ons richten op de hoofdlijnen en we niet vergeten dat de afspraken moeten werken voor iedereen, dan ligt een akkoord om de hoek.”

Minder salarisstijging

FNV zet zich onder meer in om tot afspraken te komen voor UTA-werknemers (uitvoerend, technisch en administratief). Volgens de bond zijn de werkgevers niet bereid om daar in mee te gaan. De Aannemersfederatie vindt dit dan ook een voorbeeld van een detail dat de ‘echte onderhandelingen’ ophoudt. “Veel doelen beperken de loonruimte en dat betekent minder salarisstijging voor iedereen. De wens voor een zwaarwerkregeling voor het gehele UTA-personeel probeert een probleem op te lossen dat niet bestaat. Focus is nodig.”

Dit alles neemt uiteraard niet weg dat er verder moet worden gepraat over een nieuwe cao. De gesprekken worden op 13 april voortgezet. De onderhandelingen worden gevoerd door Bouwend Nederland, de Aannemersfederatie Bouw en Infra Nederland, de Vereniging van Waterbouwers en WoningBouwersNL namens de werkgevers en FNV Bouw en Infra en CNV Vakmensen namens de werknemers in de sector.

Auteur: Vincent Krabbendam