NS en treinreizigers voorbereid op boetebeleid

Utrecht – Op zaterdag 1 oktober 2005 gaat bij NS de regel in dat er geen kaartje meer gekocht kan worden in de trein. Net als bij de andere openbaar vervoerbedrijven moet de reiziger vóór het instappen zorgen voor een geldig kaartje. De regel moet het aantal zwartrijders terugdringen en daarmee een einde maken aan vervelende discussies in de trein over het vervoerbewijs. Hiermee wil NS het reizen nog prettiger maken.

NS heeft een grote publiciteitscampagne gevoerd in kranten, treinen en op stations. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels 93% van de treinreizigers weet van de nieuwe reisregel. Ook zijn in de afgelopen maanden ruim 4000 conducteurs en medewerkers van de mobiele controle teams geïnstrueerd. Om adequaat te kunnen reageren op eventuele lastige situaties in de eerste weken na 1 oktober 2005, zijn op ruim 50 stations speciale
teams gestationeerd. Zij helpen de conducteur waar nodig.

Achtergrond
Wie bij controle geen kaartje kan laten zien, betaalt in principe de ritprijs èn de wettelijke boete van 35 euro. De nieuwe regel moet het reizen met de trein nog prettiger maken door het zwartrijden aan te pakken en daarmee een einde maken aan vervelende discussies in de trein over het vervoerbewijs. Het is niet bedoeld om goedwillende reizigers te treffen. Wie met een gegronde reden geen kaartje kon kopen, krijgt geen boete.

Er zijn heel veel mogelijkheden om vooraf een kaartje te kopen: op de stations staan zo’n 1200 kaartautomaten. En er zijn kaartjes te koop bij de servicebalies op stations en agentschappen in de buurt van stations. Ook kan je vooruit ongedateerde kaartjes kopen, zoals de 5-retourenkaart. Om deze af te stempelen staan op alle stations stempelautomaten.

Met een uitgebreide informatiecampagne op de stations en in de media is het publiek voorbereid op de verandering in de regel. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels al 93% van de reizigers weet de nieuwe reisregel. NS verwacht dat binnen korte tijd alle reizigers vertrouwd zullen zijn met de nieuwe regel. In de afgelopen maanden zijn ruim 4000 conducteurs en medewerkers van de mobiele teams vertrouwd gemaakt met het nieuwe beleid. Ook de afdeling klantenservice is voorbereid op een correcte afhandeling
van de ‘uitstellen van betaling’.

Vanaf 1 oktober 2005 staan op ruim 50 stations speciale teams paraat, bestaande uit NS-ers en medewerkers van de Spoorwegpolitie en van beveiligingsbedrijven. Conducteurs die op de trein te maken krijgen met reizigers zonder kaartje, kunnen een beroep doen op ondersteuning door deze teams. Dit kan escalatie en treinvertraging voorkomen. Door bij NS dezelfde regel in te voeren geldt nu in heel Nederland een uniform beleid voor het kopen en controleren van kaartjes. Dit komt tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer in het kader van het bestrijden van het zwartrijden in het openbaar vervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor

NS en treinreizigers voorbereid op boetebeleid | Infrasite

NS en treinreizigers voorbereid op boetebeleid

Utrecht – Op zaterdag 1 oktober 2005 gaat bij NS de regel in dat er geen kaartje meer gekocht kan worden in de trein. Net als bij de andere openbaar vervoerbedrijven moet de reiziger vóór het instappen zorgen voor een geldig kaartje. De regel moet het aantal zwartrijders terugdringen en daarmee een einde maken aan vervelende discussies in de trein over het vervoerbewijs. Hiermee wil NS het reizen nog prettiger maken.

NS heeft een grote publiciteitscampagne gevoerd in kranten, treinen en op stations. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels 93% van de treinreizigers weet van de nieuwe reisregel. Ook zijn in de afgelopen maanden ruim 4000 conducteurs en medewerkers van de mobiele controle teams geïnstrueerd. Om adequaat te kunnen reageren op eventuele lastige situaties in de eerste weken na 1 oktober 2005, zijn op ruim 50 stations speciale
teams gestationeerd. Zij helpen de conducteur waar nodig.

Achtergrond
Wie bij controle geen kaartje kan laten zien, betaalt in principe de ritprijs èn de wettelijke boete van 35 euro. De nieuwe regel moet het reizen met de trein nog prettiger maken door het zwartrijden aan te pakken en daarmee een einde maken aan vervelende discussies in de trein over het vervoerbewijs. Het is niet bedoeld om goedwillende reizigers te treffen. Wie met een gegronde reden geen kaartje kon kopen, krijgt geen boete.

Er zijn heel veel mogelijkheden om vooraf een kaartje te kopen: op de stations staan zo’n 1200 kaartautomaten. En er zijn kaartjes te koop bij de servicebalies op stations en agentschappen in de buurt van stations. Ook kan je vooruit ongedateerde kaartjes kopen, zoals de 5-retourenkaart. Om deze af te stempelen staan op alle stations stempelautomaten.

Met een uitgebreide informatiecampagne op de stations en in de media is het publiek voorbereid op de verandering in de regel. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels al 93% van de reizigers weet de nieuwe reisregel. NS verwacht dat binnen korte tijd alle reizigers vertrouwd zullen zijn met de nieuwe regel. In de afgelopen maanden zijn ruim 4000 conducteurs en medewerkers van de mobiele teams vertrouwd gemaakt met het nieuwe beleid. Ook de afdeling klantenservice is voorbereid op een correcte afhandeling
van de ‘uitstellen van betaling’.

Vanaf 1 oktober 2005 staan op ruim 50 stations speciale teams paraat, bestaande uit NS-ers en medewerkers van de Spoorwegpolitie en van beveiligingsbedrijven. Conducteurs die op de trein te maken krijgen met reizigers zonder kaartje, kunnen een beroep doen op ondersteuning door deze teams. Dit kan escalatie en treinvertraging voorkomen. Door bij NS dezelfde regel in te voeren geldt nu in heel Nederland een uniform beleid voor het kopen en controleren van kaartjes. Dit komt tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer in het kader van het bestrijden van het zwartrijden in het openbaar vervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor