Slijpen

Het slijpen van het spoor is een middel om het railprofiel en het loopvlak op de kop van de spoorstaaf te onderhouden. Hiervoor wordt een slijptrein ingezet. Andere wijzen van oppervlaktebewerking van de spoorstaven zijn frezen en polijsten.

Slijpen is een effectief middel tegen rolling contact fatigue en golfslijtage. De railruwheid wordt door slijpen verlaagd, zodat ook het geluid van het railverkeer afneemt. In dit geval spreken we van correctief slijpen, dat wil zeggen slijpen om de conditie van de spoorstaaf te herstellen. Daarnaast kan ook preventief worden geslepen. Dit komt voor na spoorvernieuwing: gloednieuwe spoorstaven kunnen gemakkelijk golfslijtage ontwikkelen doordat de toplaag een andere metaalstructuur heeft (afgezien van de roest). Door ze te slijpen voordat het spoor in gebruik wordt genomen, wordt deze ontwikkeling tegengegaan.

In bogen wordt het slijpen vooral toegepast om het dwarsprofiel van de spoorstaaf te herstellen. De slijtage van de spoorstaaf vindt daar vooral plaats waar de flens van de wielband tegen de spoorstaaf drukt, hetgeen leidt tot een asymmetrisch dwarsprofiel.

Pas geslepen spoor kan nog maandenlang de groefjes van de slijpbehandeling vertonen.

Spoorstaven slijpen
Geslepen spoor

Slijpen | Infrasite

Slijpen

Het slijpen van het spoor is een middel om het railprofiel en het loopvlak op de kop van de spoorstaaf te onderhouden. Hiervoor wordt een slijptrein ingezet. Andere wijzen van oppervlaktebewerking van de spoorstaven zijn frezen en polijsten.

Slijpen is een effectief middel tegen rolling contact fatigue en golfslijtage. De railruwheid wordt door slijpen verlaagd, zodat ook het geluid van het railverkeer afneemt. In dit geval spreken we van correctief slijpen, dat wil zeggen slijpen om de conditie van de spoorstaaf te herstellen. Daarnaast kan ook preventief worden geslepen. Dit komt voor na spoorvernieuwing: gloednieuwe spoorstaven kunnen gemakkelijk golfslijtage ontwikkelen doordat de toplaag een andere metaalstructuur heeft (afgezien van de roest). Door ze te slijpen voordat het spoor in gebruik wordt genomen, wordt deze ontwikkeling tegengegaan.

In bogen wordt het slijpen vooral toegepast om het dwarsprofiel van de spoorstaaf te herstellen. De slijtage van de spoorstaaf vindt daar vooral plaats waar de flens van de wielband tegen de spoorstaaf drukt, hetgeen leidt tot een asymmetrisch dwarsprofiel.

Pas geslepen spoor kan nog maandenlang de groefjes van de slijpbehandeling vertonen.

Spoorstaven slijpen
Geslepen spoor