Ongevalsactualiteit
De ongevalsactualiteit geeft aan of een object een hoger aantal botsingen per tijdseenheid kent dan aanvaardbaar is.
Ongevalsactualiteit van overwegen
In het kader van het programma PVVO wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit van alle overwegen in Nederland berekend. Hiermee kan worden beoordeeld of bepaalde overwegen voorrang verdienen om met veiligheidsmaatregelen te worden aangepakt. Een overweg is ongevalsactueel als er na de laatste botsing geen ingrijpende wijzigingen aan de beveiliging hebben plaatsgevonden en er aan minstens één van de volgende criteria is voldaan:
- twee of meer botsingen in de afgelopen vijf kalenderjaren
- drie of meer botsingen in de afgelopen tien kalenderjaren
Als botsing wordt hierbij beschouwd het met elkaar in aanraking komen van een weggebruiker en een trein, waarbij er geen sprake is van zelfdoding. Mede door PVVO is het aantal uitschieters, de overwegen die boven het aanvaardbare niveau zaten, de afgelopen jaren drastisch gedaald.
Overwegen die in januari 2006 als ongevalsactueel aangemerkt zijn, zijn:
Gemeente | Plaatsnaam | Straatnaam | in 5 jaar | in 10 jaar |
---|---|---|---|---|
ZEIST | DEN DOLDER | DOLDERSEWEG | 2 | 6 |
DE BILT | BILTHOVEN | SOESTDIJKSEWEG | 3 | 5 |
BORSELE | S HEERENHOEK | STOOFWEG | 4 | 4 |
GRONINGEN | GRONINGEN | PATERSWOLDSEWEG | 3 | 4 |
SITTARD-GELEEN | BORN | KERKSTRAAT | 2 | 4 |
HOORN | HOORN | HET KEERN | 2 | 4 |
MAASDRIEL | HEDEL | MAASDIJK | 3 | 3 |
OSS | RAVENSTEIN | MAASDIJK | 3 | 3 |
ZWOLLE | ZWOLLE | GROTE VOORT | 3 | 3 |
HARDERWIJK | HARDERWIJK | ORANJELAAN | 2 | 3 |
ALMELO | ALMELO | SCHOOLSTRAAT/VIOLIERSTRAAT | 2 | 3 |
MAARN | MAARN | WOUDENBERGSEWEG | 2 | 3 |
MAASBRACHT | MAASBRACHT | VERLENGDE VEESTRAAT | 2 | 3 |
HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE | HALFWEG | HOGE SPAARNDAMMERWEG | 2 | 3 |
RIJSWIJK | RIJSWIJK | HAANTJE | 2 | 3 |
DORDRECHT | DORDRECHT | LAAN DER VER. NATIES | 2 | 3 |
DIEMEN | DIEMEN | OUDDIEMERLAAN | 2 | 3 |
APELDOORN | APELDOORN | ARNHEMSEWEG | 2 | 3 |
ZWOLLE | ZWOLLE | BEDRIJFSTOEGANG WENSI | 2 | 3 |
HORST AAN DE MAAS | HEGELSOM | STATIONSSTRAAT | 1 | 3 |
ROOSENDAAL | ROOSENDAAL | MEIRESTRAAT | 1 | 3 |
BREDA | BREDA | OOSTERHOUTSEWEG | 1 | 3 |
DRIEBERGEN-RIJSENBURG | DRIEBERGEN-RIJSENBURG | HOOFDSTRAAT | 0 | 3 |
DORDRECHT | DORDRECHT | UITRIT GEBOTEX | 0 | 3 |
ERMELO | ERMELO | STATIONSSTRAAT | 2 | 2 |
DEVENTER | DEVENTER | CEINTUURBAAN | 2 | 2 |
ALMELO | ALMELO | STEFFENSWEG | 2 | 2 |
RHEDEN | RHEDEN | MIDDACHTER ALLEE | 2 | 2 |
ALKMAAR | ALKMAAR | BOVENWEG | 2 | 2 |
DORDRECHT | DORDRECHT | KILWEG | 2 | 2 |
VENLO | VENLO | BROEKESTRAAT | 2 | 2 |
LEIDEN | LEIDEN | MORSWEG | 2 | 2 |
SITTARD-GELEEN | HOLTUM | UITRIT TEXTRAN | 2 | 2 |
SITTARD-GELEEN | BORN | LEONARD LANGWEG | 2 | 2 |
Ongevalsactualiteit van spoorlijnen
Niet alleen van de afzonderlijke overwegen, maar ook baanvakken wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit berekend. Hieraan ligt een formule ten grondslag die onder andere rekent met het aantal botsingen per kilometer spoor en de afwijking per baanvak ten opzichte van het gemiddelde van alle baanvakken. Ongevalsactuele baanvakken kunnen ook weer extra aandacht genieten als het gaat om veiligheidsmaatregelen.