Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie

Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie is een gezamenlijk project van enkele Nederlandse recreatieve koepelorganisaties, waarin gestreefd wordt naar het zo veel mogelijk voorkomen van hinder voor het recreatieve verkeer, veroorzaakt door grote infrastructurele voorzieningen.

Al tientallen jaren werkt de mens aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen door het aanleggen van Spoorlijnen, snelwegen en kanalen. Daarbij is lang niet altijd rekening gehouden met het langzaamverkeer. De grote infrastructurele voorzieningen zijn daardoor voor het langzaamverkeer een steeds grote berrière gaan vormen en verdelen het landschap steeds meer in kleine afgezonderde hokjes.

Enkele recreatieve koepelorganisaties zijn al vanaf 2002 met ProRail en met de overheid in overleg om bewustwording van dit probleem te bewerken en naar oplossingen te zoeken.

Recreatie &Overwegen

Voorafgaand het het project "Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie" hadden de koepelorganisaties het project Recreatie &Overwegen. Dit project had een beperkter doel, namelijk: het behoud van voldoende kruisingsmogelijkheden van langzaamverkeer met Spoorlijnen.

Dit project is in 2002 van start gegaan. Aanleiding tot de oprichting was de constatering door de recreatieve belangenverenigingen dat er steeds meer barrièrewerking door spoorlijnen ontstaat als gevolg van het opheffen van Overwegen door wegbeheerders (meestal gemeentes). Voor dit opheffen van overwegen ontvangen de wegbeheerders een vaste bijdrage van ProRail in het kader van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO).

Resultaten

Vanaf de oprichting van Recreatie &Overwegen hebben de koepelorganisaties sterk gelobbyd bij ProRail, gemeentes, provincies en Rijksoverheid om de politiek bewust te maken van de problematiek, met als doelstelling een wijziging in het overwegenbeleid. Gevolg was dat dit onderwerp een belangrijk punt voor Tweede-Kamervragen geworden is. Op 27 april 2006 is de achterliggende periode bekroond door het rapport "Als een ommetje een omweg wordt" in Nieuwspoort in Den Haag aan te bieden aan de heer Joop Atsma, CDA-kamerlid en voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

Als vervolg op dit project is eind 2006 het bredere project "Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie" van start gegaan.

Organisatie

In het project zijn vertegenwoordigd:

  • Stichting Wandelplatform-LAW
  • Stichting Landelijk Fietsplatform
  • Fietsersbond
  • Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
  • ProRail, mede namens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
  • Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Externe links

Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie | Infrasite

Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie

Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie is een gezamenlijk project van enkele Nederlandse recreatieve koepelorganisaties, waarin gestreefd wordt naar het zo veel mogelijk voorkomen van hinder voor het recreatieve verkeer, veroorzaakt door grote infrastructurele voorzieningen.

Al tientallen jaren werkt de mens aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen door het aanleggen van Spoorlijnen, snelwegen en kanalen. Daarbij is lang niet altijd rekening gehouden met het langzaamverkeer. De grote infrastructurele voorzieningen zijn daardoor voor het langzaamverkeer een steeds grote berrière gaan vormen en verdelen het landschap steeds meer in kleine afgezonderde hokjes.

Enkele recreatieve koepelorganisaties zijn al vanaf 2002 met ProRail en met de overheid in overleg om bewustwording van dit probleem te bewerken en naar oplossingen te zoeken.

Recreatie &Overwegen

Voorafgaand het het project "Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie" hadden de koepelorganisaties het project Recreatie &Overwegen. Dit project had een beperkter doel, namelijk: het behoud van voldoende kruisingsmogelijkheden van langzaamverkeer met Spoorlijnen.

Dit project is in 2002 van start gegaan. Aanleiding tot de oprichting was de constatering door de recreatieve belangenverenigingen dat er steeds meer barrièrewerking door spoorlijnen ontstaat als gevolg van het opheffen van Overwegen door wegbeheerders (meestal gemeentes). Voor dit opheffen van overwegen ontvangen de wegbeheerders een vaste bijdrage van ProRail in het kader van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO).

Resultaten

Vanaf de oprichting van Recreatie &Overwegen hebben de koepelorganisaties sterk gelobbyd bij ProRail, gemeentes, provincies en Rijksoverheid om de politiek bewust te maken van de problematiek, met als doelstelling een wijziging in het overwegenbeleid. Gevolg was dat dit onderwerp een belangrijk punt voor Tweede-Kamervragen geworden is. Op 27 april 2006 is de achterliggende periode bekroond door het rapport "Als een ommetje een omweg wordt" in Nieuwspoort in Den Haag aan te bieden aan de heer Joop Atsma, CDA-kamerlid en voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

Als vervolg op dit project is eind 2006 het bredere project "Infrastructurele Barrièrewerking – recreatie" van start gegaan.

Organisatie

In het project zijn vertegenwoordigd:

  • Stichting Wandelplatform-LAW
  • Stichting Landelijk Fietsplatform
  • Fietsersbond
  • Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
  • ProRail, mede namens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
  • Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Externe links