Besluit spoorwegpersoneel
Spoorwegwet Personeel
De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor de hoofdspoorwegen. Bij deze wet hoort een groot aantal uitvoeringsvoorschriften en besluiten:
- Spoorwegwet / algemeen;
- Spoorwegondernemingen;
- verkeer;
- voertuigen;
- Infrastructuur;
- personeel;
- capaciteit en gebruik.
De Europese Richtlijnen en het COTIF-Verdrag krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer. De vóór 1 januari 2005 geldende Railned-regelgeving (het Reglement Railverkeer, het Seinenboek en de Normbladen) is vervallen. Omdat daar nog vaak naar wordt verwezen is deze als naslag toegankelijk.
De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven.
De Spoorwegwet 1875 met bijbehorende uitvoeringsregels is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden.
De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro.
Regeling spoorwegpersoneel
Toelichting
Algemeen
Deze regeling geeft gedetailleerd invulling aan een viertal in het Besluit spoorwegpersoneel
genoemde onderwerpen, te weten de keuringsprocedure, de medische en de psychologische
eisen en het praktijkprogramma van Machinisten in opleiding. De opgenomen bepalingen hebben
betrekking op reeds bestaande werkwijzen, veelal eerder opgenomen in normbladen van de
toenmalige taakorganisatie Railned. De daarin opgenomen inhoud is, waar wenselijk of nodig,
aangepast aan de nieuwe structuur die wordt ingevoerd door de Spoorwegwet.
Doel regeling
Het doel van het vastleggen van de keuringsprocedure in deze regeling en de medische en
psychologische eisen is het waarborgen van de belangen van de te keuren personen en het
creëren van rechtszekerheid. Op deze wijze weet de keurling aan welke vereisten hij moet
voldoen om een verklaring van medische en psychologische geschiktheid te kunnen verkrijgen en
in welke gevallen hij afgekeurd kan worden. In het geval van afkeuring biedt deze regeling de
keurling de mogelijkheid tot een onafhankelijke herkeuring. In deze regeling zijn eisen
opgenomen met betrekking tot het praktijkprogramma voor machinisten in opleiding om te
waarborgen dat toekomstige machinisten een gevarieerde praktijkopleiding krijgen, waar zij op
een groot aantal trajecten met verschillende spoorvoertuigen leren te rijden.
Eisen
Gewoonlijk vraagt de werkgever medische keuringen en psychologische tests aan. Zowel de werkgever als de gekeurde persoon ontvangen een exemplaar van de uitslag.
Een keuringsarts kan aan een geschiktverklaring voorwaarden stellen, als iemand niet geheel aan de keuringseisen voldoet, maar geen twijfel bestaat aan de veilige taakuitvoering.
Indien de gekeurde persoon of diens werkgever het niet eens zijn met een keuringsuitslag, kan een onafhankelijke herkeuring worden aangevraagd bij de voor herkeuringen aangewezen organisatie..
Medische keuringen moeten periodiek worden herhaald. Ook psychologische tests voor machinisten en Veiligheidsmannen moeten periodiek worden herhaald. Een keuring of test kan ook plaatsvinden als tussentijds twijfel rijst aan iemands geschiktheid.
Externe link
Bronnen: Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie rail.
Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen