1 miljoen euro subsidie voor duurzaam transport in regio Arnhem Nijmegen

Dit is een gezamenlijk persbericht van Visser Duiven, Middelkoop Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg, Wim Bosman ‘s-Heerenberg, de gemeente Duiven, de Provincie Gelderland, Cornelissen Transport, BCTN, de gemeente Nijmegen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen.

Twee consortia van transportondernemers in respectievelijk Duiven en Nijmegen krijgen elk 0,5 miljoen euro voor investeringen in de aanschaf van Liquid Natural Gas (LNG) trucks en het realiseren van een LNG-tankstation. De subsidies worden verstrekt door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, als onderdeel van het Subsidieprogramma Truck van de Toekomst. Deze samenwerking is winst voor de verduurzaming van het zware transport en het investeringsvermogen van het bedrijfsleven in de regio Arnhem Nijmegen.

Het consortium in Duiven bestaat uit de bedrijven Visser Duiven, Middelkoop Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg en Wim Bosman ’s-Heerenberg. In Nijmegen zijn Cornelissen Transport en BCTN de bedrijven die de subsidie in ontvangst mogen nemen.

Impuls voor regionale bedrijvigheid

De subsidie is het resultaat van een geslaagde publiek private samenwerking. Dit geldt zowel voor Nijmegen als voor Duiven. In beide gevallen zijn het vooronderzoek, de consortiumvorming en de subsidieaanvraag begeleid door de stadsregio Arnhem Nijmegen en de Provincie Gelderland. In totaal is met een investering van circa 40.000 euro dus 1 miljoen euro aan subsidie voor het regionale bedrijfsleven binnengehaald.

34 LNG voertuigen en realisatie twee LNG-tankstations

Het subsidieprogramma Proeftuinen duurzame mobiliteit: Truck van de Toekomst van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stimuleert het uittesten van nieuwe technologieën om vrachtverkeer zuiniger te laten rijden. Met de subsidie gaan de consortia investeren in de aanschaf van 34 LNG-trucks en minimaal 17 dual-fuel voertuigen. Daarnaast worden op het terrein van Cornelissen Transport (Nijmegen) en op het bedrijventerrein Duurzaam Roelofshoeve (Duiven) tankstations voor LNG gerealiseerd.

Infrastructuur

LNG (ofwel vloeibaar aardgas) is qua uitstoot van fijnstof en stikstof schoner dan diesel EEV, echter zijn er in Nederland nog nauwelijks LNG-tankstations. Voor het realiseren daarvan is het belangrijk dat de leverancier voldoende (toekomstige) afnamezekerheid heeft. Vandaar dat de transportondernemers zich richten op de aanschaf van LNG trucks in combinatie met twee LNG-tankstations in de stadsregio. Belangrijke overweging vanuit de overheden is, dat vanuit LNG makkelijk kan worden overgeschakeld op bio-LNG. Het gebruik van bio-LNG zal leiden tot een veel betere CO2-balans en daarmee winst voor het klimaat. LNG kan dus beschouwd worden als een goede voorbereiding op het gebruik van bio-LNG.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN)

1 miljoen euro subsidie voor duurzaam transport in regio Arnhem Nijmegen | Infrasite

1 miljoen euro subsidie voor duurzaam transport in regio Arnhem Nijmegen

Dit is een gezamenlijk persbericht van Visser Duiven, Middelkoop Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg, Wim Bosman ‘s-Heerenberg, de gemeente Duiven, de Provincie Gelderland, Cornelissen Transport, BCTN, de gemeente Nijmegen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen.

Twee consortia van transportondernemers in respectievelijk Duiven en Nijmegen krijgen elk 0,5 miljoen euro voor investeringen in de aanschaf van Liquid Natural Gas (LNG) trucks en het realiseren van een LNG-tankstation. De subsidies worden verstrekt door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, als onderdeel van het Subsidieprogramma Truck van de Toekomst. Deze samenwerking is winst voor de verduurzaming van het zware transport en het investeringsvermogen van het bedrijfsleven in de regio Arnhem Nijmegen.

Het consortium in Duiven bestaat uit de bedrijven Visser Duiven, Middelkoop Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg en Wim Bosman ’s-Heerenberg. In Nijmegen zijn Cornelissen Transport en BCTN de bedrijven die de subsidie in ontvangst mogen nemen.

Impuls voor regionale bedrijvigheid

De subsidie is het resultaat van een geslaagde publiek private samenwerking. Dit geldt zowel voor Nijmegen als voor Duiven. In beide gevallen zijn het vooronderzoek, de consortiumvorming en de subsidieaanvraag begeleid door de stadsregio Arnhem Nijmegen en de Provincie Gelderland. In totaal is met een investering van circa 40.000 euro dus 1 miljoen euro aan subsidie voor het regionale bedrijfsleven binnengehaald.

34 LNG voertuigen en realisatie twee LNG-tankstations

Het subsidieprogramma Proeftuinen duurzame mobiliteit: Truck van de Toekomst van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stimuleert het uittesten van nieuwe technologieën om vrachtverkeer zuiniger te laten rijden. Met de subsidie gaan de consortia investeren in de aanschaf van 34 LNG-trucks en minimaal 17 dual-fuel voertuigen. Daarnaast worden op het terrein van Cornelissen Transport (Nijmegen) en op het bedrijventerrein Duurzaam Roelofshoeve (Duiven) tankstations voor LNG gerealiseerd.

Infrastructuur

LNG (ofwel vloeibaar aardgas) is qua uitstoot van fijnstof en stikstof schoner dan diesel EEV, echter zijn er in Nederland nog nauwelijks LNG-tankstations. Voor het realiseren daarvan is het belangrijk dat de leverancier voldoende (toekomstige) afnamezekerheid heeft. Vandaar dat de transportondernemers zich richten op de aanschaf van LNG trucks in combinatie met twee LNG-tankstations in de stadsregio. Belangrijke overweging vanuit de overheden is, dat vanuit LNG makkelijk kan worden overgeschakeld op bio-LNG. Het gebruik van bio-LNG zal leiden tot een veel betere CO2-balans en daarmee winst voor het klimaat. LNG kan dus beschouwd worden als een goede voorbereiding op het gebruik van bio-LNG.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN)