BOVAG en RAI: Kilometerprijs werkt!

Bunnik – Uit de eerste vertrouwelijke resultaten van de adviesbureaus van de regering, die op 9 mei 2008 uitlekten, blijkt volgens BOVAG en RAI Vereniging één ding zonneklaar: kilometerbeprijzing werkt. Geholpen door een prijsprikkel zullen automobilisten verantwoorder omgaan met hun autogebruik. De afweging: neem ik de auto of stap ik bijvoorbeeld op de fiets zal in de toekomst vaker worden gemaakt. Voor het milieu en de bereikbaarheid in ons land is dit een belangrijke stap voorwaarts.

Ook het element van eerlijker betalen is een belangrijk voordeel van Anders Betalen voor Mobiliteit. De automobilist betaalt voor gebruik, in plaats van voor aanschaf (BPM) en bezit (Motorrijtuigbelasting of MRB) van een auto. Wie weinig kilometers maakt betaalt straks minder belasting, wie veel rijdt betaalt meer. Per saldo is de gemiddelde automobilist daarbij niet duurder uit. Mits de MRB en BPM volledig worden afgebouwd.

De twijfel die op 9 mei 2008 in de Volkskrant stond te lezen van onder meer de PvdA is onbegrijpelijk. Kennelijk is die partij bang dat de ritjes naar oma straks te duur worden. Die angst is onterecht want daar voorziet het systeem van Anders Betalen voor Mobiliteit zelf al in. De prijs die je per kilometer betaalt is afhankelijk van tijd, plaats (en milieukenmerken van het voertuig). Hierdoor wordt rijden op zondagmiddag goedkoper dan op maandagochtend in de spits. Mocht dat niet genoeg effect hebben, dan kan altijd nog een speciaal, weekendtarief worden ingevoerd. We kennen dat al van de telefonie, de elektrische stroom en de trein. Als we, terecht, de sociale contacten belangrijk vinden, dan verlagen we de kilometerprijs in het weekeinde toch gewoon een beetje.

Volgens BOVAG en RAI Vereniging is de winst die er met het nieuwe systeem van Anders Betalen voor Mobiliteit te bereiken is vele malen belangrijker: eerlijker betalen voor mobiliteit, betere bereikbaarheid, milieuwinst door minder CO2 uitstoot en verhoging van de verkeersveiligheid. Op basis van wat er nu naar buiten komt is er maar één conclusie mogelijk: Anders Betalen voor Mobiliteit moet er komen en de vaste autobelastingen (BPM en MRB) moeten helemaal worden afgebouwd.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 11.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto’s, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BOVAG