KAN investeert fors in busvervoer

De bus weer aantrekkelijker

Nijmegen – Forse investeringen in het busvervoer moeten bijdragen aan het bereikbaar houden van de regio. Bijna 900 bushaltes worden aangepast zodat de bus instappen eenvoudiger wordt. Daarnaast krijgen 261 haltes panelen met daarop de actuele reisinformatie, een systeem dat werkt via GPS.

Toegankelijkheid

De komende jaren gaat de stadsregio haltes (869 perrons) aanpassen, zodat mensen met een functiebeperking goed kunnen instappen. De perrons worden hoger of breder en er worden –voor slechtzienden- duidelijke markeringen aangebracht. De haltes worden trouwens daarmee direct ook toegankelijker voor mensen met bijvoorbeeld een wandelwagen of veel bagage.

Reisinformatie

In 2008 en 2009 voeren we het Dynamisch Reis Informatie Systeem (DRIS) in. Dit systeem informeert de reiziger over de actuele reistijden via panelen bij haltes. In totaal 261 haltes worden aangesloten op dit systeem. Alle bussen krijgen een apparaatje waarmee, via GPS, de locatie van de bus wordt bepaald. Deze informatie gaat naar een centraal systeem dat de dienstregeling constant actualiseert. De actuele reisinformatie is vervolgens te zien op panelen bij bushaltes. Overigens waren we al gestart met een DRIS-project, er rijden inmiddels bussen met daarin panelen met reisinformatie.

Toekomst

Dit systeem biedt nog veel meer mogelijkheden. Op termijn kunnen ook in grote publiekslocaties (ziekenhuizen, universiteit) panelen hangen met reisinformatie van de dichtstbijzijnde bushaltes. In het gebied Heyendaal zijn we hier ook al mee bezig. Verder kan de stadsregio met de informatie de kwaliteit van het busvervoer bewaken. En, minstens zo interessant, op termijn kan het systeem er ook voor zorgen dat busverkeer beter doorstroomt. Door bijvoorbeeld verkeerslichten erop af te stemmen. In december besluit de KAN-raad over de plannen om het busvervoer te verbeteren.