Jubileumcongres Railforum 1 november 2007

logo railforum

Hoofddorp – Railforum bestaat 15 jaar en dat vierden we op 1 november in het Kurhaus met ruim 500 leden en relaties. Tijdens deze bijeenkomst stond de toekomst centraal. Geen congres met presentaties over de sector en haar klanten, maar een Panta Rhei Parade waar men met elkaar naar de klant toe in beweging komt.

1992-2007, 15 jaar Railforum

Als kennisplatform voor de brede spoorsector organiseert Railforum jaarlijks vele bijeenkomsten voor professionals waar zij elkaar en hun klanten en relaties ontmoeten. Tijdens deze ontmoetingen wisselt men kennis en ervaringen uit en werkt men samen aan nieuwe oplossingen, nieuwe methoden, technieken en werkwijzen. Door het bijeenbrengen van mensen van binnen en buiten de spoorsector wil Railforum bijdragen aan betere prestaties. Hogere kwaliteit, lagere kosten en meer tevreden klanten staan centraal. Bij Railforum zijn 85 bedrijven en organisaties aangesloten als lid en 20 organisaties als kennispartner.

In de afgelopen 15 jaar werkten de leden van Railforum samen aan studies als:

  • NS en overheid (1994) over de ontvlechting van NS;
  • Spoor in Balans (1996) over de economische betekenis van spoorvervoer;
  • Sporen met draagvlak (2000) over inpassing infrastructuur in de ruimte;
  • Versnellers voor Light Rail (2001);
  • Groeisporen (2001) over andere benutting van spoorcapaciteit;
  • Verbeterpunten MKBA (2003)*;
  • Kunst van het verleiden (2004) over klantwensen;
  • Onderhoud in uitvoering (2005) over anders organiseren van onderhoud;
  • Nieuwe Netwerken in Nederland (2006) over integratie stedelijke netwerken;
  • Nederland op de Rails (2007) over toekomstvisie en gedragsverandering.

1 november 2007, de Panta Rhei Parade

Op 1 november bracht Railforum ruim 500 mensen bijeen om met elkaar in beweging te komen rond het thema: Nederland op de Rails. We willen Nederland op een duurzame wijze leefbaar en bereikbaar houden. De partijen in de sector moeten daarom in beweging komen. Niet alleen richting elkaar, ter bevordering van nog meer en nog betere samenwerking, maar ook richting de klant. De klant was dan ook ruim vertegenwoordigd op ons congres.

De gasten konden over 6 thema’s met elkaar in gesprek gaan en kregen daarbij aangereikt wat in de aanloop naar dit congres in workshops is voorbereid:

  • Het aanpakken van twaalf dilemma’s die in de spoorsector spelen;
  • Realisatie van actuele multimodale reisinformatie op maat voor elke klant;
  • Railgoederenvervoer concentreren op Railports en op enkele kwaliteitscorridors;
  • De klant staat centraal bij het beter samenwerken in de keten van het openbaar vervoer;
  • Meer en sneller innoveren door elkaar te inspireren en motiveren;
  • Samen met de Jonge Veranderaars investeren in duurzame oplossingen.

Minister en voorzitter aan het woord over de toekomst

Rond 17.00 uur vertelde directeur-generaal Personenvervoer de heer S. Riedstra namens de minister van V&W, Camiel Eurlings, hoe deze vanuit zijn toekomstvisie, aankijkt tegen de plannen van de leden en relaties van Railforum. Tot slot sloot de voorzitter van Railforum, Ton Kaper de bijeenkomst af. De voorgenomen acties vormen de agenda van Railforum voor 2008.

InnovatieCup 2007 voor duurzame innovatie van Jonge Veranderaars

Bij Railforum zijn ruim 300 jonge mensen actief bij de Jonge Veranderaars. De Jonge Veranderaars organiseren jaarlijks vele bijeenkomsten en activiteiten om tot verbeteringen in de spoorsector te komen. Zo organiseren zij eens per jaar een InnovatieCup.

Zes teams dienden in 2007 een idee in voor een concrete duurzame innovatie in het spoorvervoer. Het team met het project ‘de Integrale Groene Golf’ wint de InnovatieCup 2007. Door bestaande innovaties, zoals Routelint en ERTMS, slim te combineren laat men de treinen minder remmen en optrekken. Dit bespaart enorm veel energie bij de bron. Het idee is concreet, uitgewerkt in een businesscase en is goed voor het imago van spoorvervoer. De jury, onder leiding van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven is razend enthousiast. Ook over de andere vijf ideeën die op 1 november werden gepresenteerd is de jury zeer te spreken.

Toespraak Minister Camiel Eurlings uitgesproken door directeur-generaal Personenvervoer de heer S. Riedstra

* MKBA = maatschappelijke kostenbatenanalyse

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Railforum Nederland

Jubileumcongres Railforum 1 november 2007 | Infrasite

Jubileumcongres Railforum 1 november 2007

logo railforum

Hoofddorp – Railforum bestaat 15 jaar en dat vierden we op 1 november in het Kurhaus met ruim 500 leden en relaties. Tijdens deze bijeenkomst stond de toekomst centraal. Geen congres met presentaties over de sector en haar klanten, maar een Panta Rhei Parade waar men met elkaar naar de klant toe in beweging komt.

1992-2007, 15 jaar Railforum

Als kennisplatform voor de brede spoorsector organiseert Railforum jaarlijks vele bijeenkomsten voor professionals waar zij elkaar en hun klanten en relaties ontmoeten. Tijdens deze ontmoetingen wisselt men kennis en ervaringen uit en werkt men samen aan nieuwe oplossingen, nieuwe methoden, technieken en werkwijzen. Door het bijeenbrengen van mensen van binnen en buiten de spoorsector wil Railforum bijdragen aan betere prestaties. Hogere kwaliteit, lagere kosten en meer tevreden klanten staan centraal. Bij Railforum zijn 85 bedrijven en organisaties aangesloten als lid en 20 organisaties als kennispartner.

In de afgelopen 15 jaar werkten de leden van Railforum samen aan studies als:

  • NS en overheid (1994) over de ontvlechting van NS;
  • Spoor in Balans (1996) over de economische betekenis van spoorvervoer;
  • Sporen met draagvlak (2000) over inpassing infrastructuur in de ruimte;
  • Versnellers voor Light Rail (2001);
  • Groeisporen (2001) over andere benutting van spoorcapaciteit;
  • Verbeterpunten MKBA (2003)*;
  • Kunst van het verleiden (2004) over klantwensen;
  • Onderhoud in uitvoering (2005) over anders organiseren van onderhoud;
  • Nieuwe Netwerken in Nederland (2006) over integratie stedelijke netwerken;
  • Nederland op de Rails (2007) over toekomstvisie en gedragsverandering.

1 november 2007, de Panta Rhei Parade

Op 1 november bracht Railforum ruim 500 mensen bijeen om met elkaar in beweging te komen rond het thema: Nederland op de Rails. We willen Nederland op een duurzame wijze leefbaar en bereikbaar houden. De partijen in de sector moeten daarom in beweging komen. Niet alleen richting elkaar, ter bevordering van nog meer en nog betere samenwerking, maar ook richting de klant. De klant was dan ook ruim vertegenwoordigd op ons congres.

De gasten konden over 6 thema’s met elkaar in gesprek gaan en kregen daarbij aangereikt wat in de aanloop naar dit congres in workshops is voorbereid:

  • Het aanpakken van twaalf dilemma’s die in de spoorsector spelen;
  • Realisatie van actuele multimodale reisinformatie op maat voor elke klant;
  • Railgoederenvervoer concentreren op Railports en op enkele kwaliteitscorridors;
  • De klant staat centraal bij het beter samenwerken in de keten van het openbaar vervoer;
  • Meer en sneller innoveren door elkaar te inspireren en motiveren;
  • Samen met de Jonge Veranderaars investeren in duurzame oplossingen.

Minister en voorzitter aan het woord over de toekomst

Rond 17.00 uur vertelde directeur-generaal Personenvervoer de heer S. Riedstra namens de minister van V&W, Camiel Eurlings, hoe deze vanuit zijn toekomstvisie, aankijkt tegen de plannen van de leden en relaties van Railforum. Tot slot sloot de voorzitter van Railforum, Ton Kaper de bijeenkomst af. De voorgenomen acties vormen de agenda van Railforum voor 2008.

InnovatieCup 2007 voor duurzame innovatie van Jonge Veranderaars

Bij Railforum zijn ruim 300 jonge mensen actief bij de Jonge Veranderaars. De Jonge Veranderaars organiseren jaarlijks vele bijeenkomsten en activiteiten om tot verbeteringen in de spoorsector te komen. Zo organiseren zij eens per jaar een InnovatieCup.

Zes teams dienden in 2007 een idee in voor een concrete duurzame innovatie in het spoorvervoer. Het team met het project ‘de Integrale Groene Golf’ wint de InnovatieCup 2007. Door bestaande innovaties, zoals Routelint en ERTMS, slim te combineren laat men de treinen minder remmen en optrekken. Dit bespaart enorm veel energie bij de bron. Het idee is concreet, uitgewerkt in een businesscase en is goed voor het imago van spoorvervoer. De jury, onder leiding van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven is razend enthousiast. Ook over de andere vijf ideeën die op 1 november werden gepresenteerd is de jury zeer te spreken.

Toespraak Minister Camiel Eurlings uitgesproken door directeur-generaal Personenvervoer de heer S. Riedstra

* MKBA = maatschappelijke kostenbatenanalyse

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Railforum Nederland