bam infra woltman elektrische zware funderingsmachine
Beest van 105 ton

Eerste elektrische zware funderingsmachine klaar voor gebruik

De nieuwe Woltman-90DR. BAM Infra

De eerste volledig elektrische zware funderingsmachine in Nederland is klaar voor gebruik. Het model werd met verloop van 2022 door Woltman Piling & Drilling Rigs ontwikkeld in opdracht van BAM Infra. Het Bunnikse bouwbedrijf is tevens de eerste klant. “We zetten de machine in de komende weken voor het eerst in op een van onze projecten”, vertelt woordvoerder Linda de Graaf. 

BAM Infra onthulde het project in januari 2022. “We breiden ons materieelpark nog verder duurzaam uit”, zei het bouwbedrijf destijds in een websitebericht. “Ditmaal gaat het niet zomaar om een uitbreiding, maar om een Woltman 90DR-e van 105 ton, zo’n 36 meter hoog, tien meter lang en vijf meter breed.”

BAM Infra voorspelde dat de funderingsmachine voor het einde van het jaar gereed zou zijn voor de eerste projecten. Dat moment komt een paar maanden later dan verwacht. De testfase ging eind vorig jaar van start. Inmiddels is het model klaar voor gebruik.

Elektrische Woltman 90DR-e

De funderingsmachine kan palen boren van bijna 33 meter lang. Daarnaast is het model bruikbaar voor heiwerk en het intrillen van damwanden. Woordvoerder Linda de Graaf kon niets kwijt over de eerste projecten waar de funderingsmachine voor wordt ingezet, maar één ding is zeker: het model gaat binnenkort aan de bak.

De kraan staat op een ingebouwd accupakket. De batterij aan de achterkant heeft een capaciteit van 1,2 megawattuur. Het model laadt in één nacht op voor een gemiddelde werkdag, zegt De Graaf. “Met de machine besparen we zo’n 500 liter diesel per dag. Dat staat op jaarbasis gelijk aan ongeveer 220.000 kilogram CO2.”

De overdracht. Van links naar rechts: Jan Kardux (manager funderingstechnieken BAM Infra Nederland) en Dirk Smulders (CEO Dieseko Group BV).

Groene aanbestedingen

Uitstootvermindering staat steeds vaker centraal in aanbestedingen van grond-, weg- en waterwerkzaamheden. Elektrisch materieel stelt BAM Infra in staat om mee te dingen. Eind 2022 gebruikte het bouwbedrijf een volledig elektrische materieelset voor asfalteerwerkzaamheden in Nunspeet. In mei paste BAM Infra voor het eerst een elektrische krol toe tijdens werkzaamheden aan tramlijn 16 in Den Haag.

Elektrificering is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Eerste elektrische zware funderingsmachine klaar voor gebruik | Infrasite
bam infra woltman elektrische zware funderingsmachine
Beest van 105 ton

Eerste elektrische zware funderingsmachine klaar voor gebruik

De nieuwe Woltman-90DR. BAM Infra

De eerste volledig elektrische zware funderingsmachine in Nederland is klaar voor gebruik. Het model werd met verloop van 2022 door Woltman Piling & Drilling Rigs ontwikkeld in opdracht van BAM Infra. Het Bunnikse bouwbedrijf is tevens de eerste klant. “We zetten de machine in de komende weken voor het eerst in op een van onze projecten”, vertelt woordvoerder Linda de Graaf. 

BAM Infra onthulde het project in januari 2022. “We breiden ons materieelpark nog verder duurzaam uit”, zei het bouwbedrijf destijds in een websitebericht. “Ditmaal gaat het niet zomaar om een uitbreiding, maar om een Woltman 90DR-e van 105 ton, zo’n 36 meter hoog, tien meter lang en vijf meter breed.”

BAM Infra voorspelde dat de funderingsmachine voor het einde van het jaar gereed zou zijn voor de eerste projecten. Dat moment komt een paar maanden later dan verwacht. De testfase ging eind vorig jaar van start. Inmiddels is het model klaar voor gebruik.

Elektrische Woltman 90DR-e

De funderingsmachine kan palen boren van bijna 33 meter lang. Daarnaast is het model bruikbaar voor heiwerk en het intrillen van damwanden. Woordvoerder Linda de Graaf kon niets kwijt over de eerste projecten waar de funderingsmachine voor wordt ingezet, maar één ding is zeker: het model gaat binnenkort aan de bak.

De kraan staat op een ingebouwd accupakket. De batterij aan de achterkant heeft een capaciteit van 1,2 megawattuur. Het model laadt in één nacht op voor een gemiddelde werkdag, zegt De Graaf. “Met de machine besparen we zo’n 500 liter diesel per dag. Dat staat op jaarbasis gelijk aan ongeveer 220.000 kilogram CO2.”

De overdracht. Van links naar rechts: Jan Kardux (manager funderingstechnieken BAM Infra Nederland) en Dirk Smulders (CEO Dieseko Group BV).

Groene aanbestedingen

Uitstootvermindering staat steeds vaker centraal in aanbestedingen van grond-, weg- en waterwerkzaamheden. Elektrisch materieel stelt BAM Infra in staat om mee te dingen. Eind 2022 gebruikte het bouwbedrijf een volledig elektrische materieelset voor asfalteerwerkzaamheden in Nunspeet. In mei paste BAM Infra voor het eerst een elektrische krol toe tijdens werkzaamheden aan tramlijn 16 in Den Haag.

Elektrificering is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.