Succesvolle rit zelfstandig rijdende Mercedes-Benz Future Bus

Bron: Daimler Buses

Op 18 juli heeft Daimler Buses, ’s werelds grootste busfabrikant, op een deel van het langste Bus Rapid Transit (BRT) traject van Europa (R-300 route van Haarlem via Schiphol naar Amsterdam) succesvolle testen uitgevoerd met de Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot.

Op het ca. 20 km lange traject voltooide de Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot zijn eerste autonome ritten in het stadsverkeer. De bus reed op een deel van deze route tot 70 km/u, stopte zeer nauwkeurig bij bushaltes en verkeerslichten, reed automatisch weg, reed zelfstandig in tunnels, remde voor hindernissen zoals voetgangers op de weg en communiceerde met signaalinrichtingen, zoals verkeerslichten. De chauffeur was aan boord en bewaakte het systeem en werd daarbij nauwelijks belast. Daimler Buses is wereldwijd de eerste fabrikant die een stadsbus tussen het gewone verkeer geautomatiseerd liet rijden.

De test is mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer en Vialis als partner in verkeerstechnologie. De proef onderstreept de ambities van Nederland als testland voor ontwikkelingen rond slimme mobiliteit en zelfrijdende voertuigen.

De Mercedes-Benz Future Bus is veel meer dan alleen een technologiedrager voor het autonome rijden: een team van designers heeft een revolutionaire visie gepresenteerd op de stadsbus van de toekomst. Het interieur is open en licht vormgegeven. De bus met doorlopend vlakke vloer is in drie gedeeltes verdeeld: Voorin bevindt zich het gedeelte ‘Service’ in de buurt van de chauffeur, in het midden bij de deur het gedeelte ‘Express’ voor korte ritten met de nadruk op staanplaatsen en snelle passagiersstromen. Achterin volgt de ‘Lounge’, bedoeld voor langere ritten. Smartphones van de passagiers kunnen daarbij draadloos worden opgeladen.

‘Met onze Highway Pilot hebben we het bijna twee jaar geleden laten zien: autonoom rijden zal het doorgaand vrachtverkeer efficiënter en veiliger maken. Nu passen we deze technologie toe op onze stadsbussen: de CityPilot. Dat maakt het stads- en streekvervoer efficiënter, veiliger en productiever: meer mensen kunnen snel, op tijd en comfortabel van punt A naar punt B vervoerd worden’, aldus Dr. Wolfgang Bernhard, lid van het raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Daimler Trucks & Buses.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EvoBus Nederland B.V.

Succesvolle rit zelfstandig rijdende Mercedes-Benz Future Bus | Infrasite

Succesvolle rit zelfstandig rijdende Mercedes-Benz Future Bus

Bron: Daimler Buses

Op 18 juli heeft Daimler Buses, ’s werelds grootste busfabrikant, op een deel van het langste Bus Rapid Transit (BRT) traject van Europa (R-300 route van Haarlem via Schiphol naar Amsterdam) succesvolle testen uitgevoerd met de Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot.

Op het ca. 20 km lange traject voltooide de Mercedes-Benz Future Bus met CityPilot zijn eerste autonome ritten in het stadsverkeer. De bus reed op een deel van deze route tot 70 km/u, stopte zeer nauwkeurig bij bushaltes en verkeerslichten, reed automatisch weg, reed zelfstandig in tunnels, remde voor hindernissen zoals voetgangers op de weg en communiceerde met signaalinrichtingen, zoals verkeerslichten. De chauffeur was aan boord en bewaakte het systeem en werd daarbij nauwelijks belast. Daimler Buses is wereldwijd de eerste fabrikant die een stadsbus tussen het gewone verkeer geautomatiseerd liet rijden.

De test is mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer en Vialis als partner in verkeerstechnologie. De proef onderstreept de ambities van Nederland als testland voor ontwikkelingen rond slimme mobiliteit en zelfrijdende voertuigen.

De Mercedes-Benz Future Bus is veel meer dan alleen een technologiedrager voor het autonome rijden: een team van designers heeft een revolutionaire visie gepresenteerd op de stadsbus van de toekomst. Het interieur is open en licht vormgegeven. De bus met doorlopend vlakke vloer is in drie gedeeltes verdeeld: Voorin bevindt zich het gedeelte ‘Service’ in de buurt van de chauffeur, in het midden bij de deur het gedeelte ‘Express’ voor korte ritten met de nadruk op staanplaatsen en snelle passagiersstromen. Achterin volgt de ‘Lounge’, bedoeld voor langere ritten. Smartphones van de passagiers kunnen daarbij draadloos worden opgeladen.

‘Met onze Highway Pilot hebben we het bijna twee jaar geleden laten zien: autonoom rijden zal het doorgaand vrachtverkeer efficiënter en veiliger maken. Nu passen we deze technologie toe op onze stadsbussen: de CityPilot. Dat maakt het stads- en streekvervoer efficiënter, veiliger en productiever: meer mensen kunnen snel, op tijd en comfortabel van punt A naar punt B vervoerd worden’, aldus Dr. Wolfgang Bernhard, lid van het raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Daimler Trucks & Buses.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EvoBus Nederland B.V.