Veelbelovende resultaten met eerste Europese test truck platooning

Woensdagochtend 6 april 2016 heette minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de zes ‘truck platoons’ welkom die meededen aan de European Truck Platooning Challenge 2016.

De truck platoons reden de afgelopen dagen vanuit verschillende Europese steden over de openbare weg naar Rotterdam, waar ze ontvangen werden bij APM Terminals op de tweede Maasvlakte.

De door Rijkswaterstaat geregisseerde Challenge ging op 29 maart van start. Truck platoons van de Europese vrachtwagenfabrikanten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo reden voor de eerste keer vanuit Zweden, Duitsland en België over de landsgrenzen heen in de richting van Rotterdam. Als wegbeheerder volgt en faciliteert Rijkswaterstaat ontwikkelingen zoals truck platooning om ervaring op te kunnen doen met wat truck platooning in de praktijk betekent voor het wegbeheer en de veiligheid. Met de nieuw opgedane ervaringen kan Rijkswaterstaat zijn kennis- en innovatieagenda’s verder aanscherpen.

Voordelen
Bij truck platooning zijn twee of drie trucks via wifi met elkaar verbonden. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route. De volgende trucks kunnen op korte afstand volgen, waardoor er ruimte op de weg vrijkomt voor andere voertuigen. Dankzij de wifi-verbinding tussen de vrachtwagens remmen alle trucks tegelijk. Daardoor kunnen schokbewegingen worden voorkomen. Dat bevordert niet alleen de doorstroming van het verkeer. Ook goederen bereiken sneller hun plaats van bestemming. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard. Dat is goed voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. Bovendien kan het een interessante besparing opleveren voor transportondernemers.

Veelbelovend resultaat
Volgens Schultz van Haegen is het resultaat van deze eerste grote test in Europa veelbelovend. ‘Truck platooning zorgt voor efficiënter en schoner transport. Voertuigen die zelf rijden leveren ook een bijdrage aan de verkeersveiligheid, aangezien de meeste verkeersongevallen nu het gevolg zijn van menselijke fouten. De Challenge heeft niet alleen laten zien dat er al veel kan, maar ook duidelijk gemaakt dat we de Europese wet- en regelgeving beter op elkaar moeten afstemmen om grensoverschrijdend goederentransport met truck platoons op grote schaal mogelijk te maken.’

Verschillen
Uit de Challenge kwam naar voren dat er op dit moment verschillende procedures per land zijn om toestemming te krijgen om in platoons te rijden. Een truckfabrikant moet nu een aparte aanvraag doen voor elk land waar hij doorheen rijdt. Bovendien heeft elke fabrikant nog zijn eigen wifi-systeem. Daardoor kunnen de verschillende vrachtwagenmerken nog niet met elkaar platoonen. Wel is inmiddels de procedure afgeschaft, waarbij truck platoons in sommige landen met speciale nummerborden moesten rijden. Daardoor hoeven vrachtwagens niet meer bij de grens te stoppen om de nummerborden te verwisselen.

Kansen voor transportsector
Het Nederlandse bedrijfsleven en de transportsector zien volop kansen voor truck platooning en zijn in gesprek met de overheid en de transportsector over de inzet hiervan.

Monitoring
De afgelopen dagen zijn de truck platoons nauwlettend vanuit de lucht gevolgd en gefilmd om te beoordelen hoe andere weggebruikers reageren op de platoons. Met de ANWB wordt voorts bekeken hoe weggebruikers actief kunnen worden betrokken bij de introductie van truck platooning.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat