3D-simulatie voorspelt voetgangersgedrag op stations

Evenals op andere grote treinstations in Nederland, komen in de stationshal van Utrecht Centraal toegangspoortjes met OV-chipkaartlezers. Die kaartlezers beïnvloeden voetgangersstromen. Met geavanceerde software die een 3D-simulatie van de toekomstige situatie oplevert, worden de effecten daarvan onderzocht.

3D-simulatie van voetgangersgebieden op OV-knooppunten is vooral voor beleidsmakers bruikbaar: het ondersteunt hen in een vroeg stadium bij het maken van belangrijke keuzes. Simulaties bieden namelijk inzicht in de verwachte voetgangerscapaciteit, de doorstroom, de dichtheden van voetgangerstromen voor en na de kaartlezers en mogelijke wachtrijvorming en bijbehorende wachttijden. De benodigde informatie verzamelt DHV via experts op het gebied van mobiliteit, gedrag en beleving als met onderzoeksmethodieken als observatie, tellingen en het bestuderen van video-opnames en ontwerptekeningen. De onderzoeksgegevens worden vervolgens in een computer gecombineerd met een autocad-tekening van de stationshal, wat resulteert in een 3D-simulatie van voetgangersstromen.

Uit de simulatie van de kaartlezers op Utrecht CS bleek overigens een verwaarloosbare ‘vertraging’ van gemiddeld 1 seconde. De capaciteit van de transferruimte voldoet aan de normen die ProRail stelt en extra kaartlezers toevoegen om de doorstroom te bevorderen was dan ook niet nodig. Dat was precies wat opdrachtgever, NSR Reizigers, Regie- en Coördinatiecentrum OV-chipkaart en Poortjes, wilde weten.

Info: patrick.dippell@dhv.com, marian.weltevreden@dhv.com

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV

3D-simulatie voorspelt voetgangersgedrag op stations | Infrasite

3D-simulatie voorspelt voetgangersgedrag op stations

Evenals op andere grote treinstations in Nederland, komen in de stationshal van Utrecht Centraal toegangspoortjes met OV-chipkaartlezers. Die kaartlezers beïnvloeden voetgangersstromen. Met geavanceerde software die een 3D-simulatie van de toekomstige situatie oplevert, worden de effecten daarvan onderzocht.

3D-simulatie van voetgangersgebieden op OV-knooppunten is vooral voor beleidsmakers bruikbaar: het ondersteunt hen in een vroeg stadium bij het maken van belangrijke keuzes. Simulaties bieden namelijk inzicht in de verwachte voetgangerscapaciteit, de doorstroom, de dichtheden van voetgangerstromen voor en na de kaartlezers en mogelijke wachtrijvorming en bijbehorende wachttijden. De benodigde informatie verzamelt DHV via experts op het gebied van mobiliteit, gedrag en beleving als met onderzoeksmethodieken als observatie, tellingen en het bestuderen van video-opnames en ontwerptekeningen. De onderzoeksgegevens worden vervolgens in een computer gecombineerd met een autocad-tekening van de stationshal, wat resulteert in een 3D-simulatie van voetgangersstromen.

Uit de simulatie van de kaartlezers op Utrecht CS bleek overigens een verwaarloosbare ‘vertraging’ van gemiddeld 1 seconde. De capaciteit van de transferruimte voldoet aan de normen die ProRail stelt en extra kaartlezers toevoegen om de doorstroom te bevorderen was dan ook niet nodig. Dat was precies wat opdrachtgever, NSR Reizigers, Regie- en Coördinatiecentrum OV-chipkaart en Poortjes, wilde weten.

Info: patrick.dippell@dhv.com, marian.weltevreden@dhv.com

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV