Chipkaart voor Fast Ferry Vlissingen-Breskens

Vlissingen – Sinds 13 december 2004 kunnen reizigers op de fast ferry tussen Vlissingen en Breskens hun reis betalen met een chipkaart. Daarmee is de veerverbinding die wordt geëxploiteerd door de BBA Groep de eerste vorm van openbaar vervoer waar met de nieuwe OV-chipkaart kan worden afgerekend. De OV-chipkaart wordt gebruikt voor de maand- en jaarabonnementen. Voor losse enkeltjes, retourtjes en 5-rittenkaarten kunnen reizigers een barcode-ticket aanschaffen. Vialis leverde en installeerde alle apparatuur en het onderliggende systeem voor de nieuwe terminals van de fast ferry.

Met de ingebruikname van de Westerscheldetunnel in het voorjaar van 2003 verloor de veerverbinding tussen Vlissingen en Breskens haar oude functie. Vanaf autoverkeer kon vanaf dat moment niet langer gebruik maken van een veerverbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen, maar moest uitwijken naar de tunnel. Voor voetgangers, fietsers en bromfietsers moest er daarom een alternatieve verbinding komen. In opdracht van de provincie Zeeland exploiteert de BBA Groep voor deze reizigers een snelle oeververbinding tussen Vlissingen en Breskens. Sinds mei 2004 vaart de BBA hier met twee nieuwe swath schepen die door hun specifieke vorm ook bij harde wind weinig last hebben van de golfslag. De veerverbinding is alleen toegankelijk voor voetgangers, fietsers en bromfietsers.

OV-chipkaart

Behalve het veer zelf, worden de terminals op beide oevers aangepast aan de nieuwe functie van de oeververbinding. Hiervoor is inmiddels een deel van de oude terminals gesloopt en een speciaal op het langzaam verkeer gerichte voorziening teruggeplaatst. De nieuwe terminal wordt begin 2005 officieel geopend. Synchroon aan de ombouw is ook het betalingssysteem gemoderniseerd. Om ervaring op te doen met de OV-chipkaart, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat de Fast Ferry aangewezen als een voorbeeldproject en daarvoor subsidie verleend.

De OV-chipkaart wordt vanaf 2005 ook elders in het openbaar vervoer geïntroduceerd door diverse vervoersbedrijven. Dit wordt in opdracht van Trans Link Systems (TLS) verzorgd door East-West e-ticketing bv. In TLS hebben vijf grote Nederlandse vervoerbedrijven (NS, Connexxion, GVB, RET en HTM) zich verenigd om de invoering van de chipkaart mogelijk te maken. East-West bestaat uit Accenture, Thales en Vialis en NRTC en Octopus Cards uit Hong Kong.

Voor de toepassing van de OV-chipkaart bij de fastferry wordt voor de opwaardeermachines gebruikgemaakt van een door Vialis ontwikkelde applicatie. Voor de barcode tickets wordt gebruik gemaakt van gemodificeerde ViPas-automaten, de door Vialis in eigen beheer ontwikkelde parkeerautomaat. De kenmerkende gebruikersvriendelijke drukknopbediening in combinatie met overzichtelijke beeldschermteksten komt terug in de verkoopautomaten. Reizigers kunnen betalen met muntgeld, PIN-pas of chipknip.

Toegangpoortjes

Op vertoon van een geldige chipkaart of een barcode-ticket kunnen zij een poortje passeren en krijgen zij zo toegang tot de veerboot. De automatische toegangspoortjes moeten ervoor zorgen dat ongenode gasten zich niet langer in de terminals en op de boten zullen ophouden. De sociale veiligheid neemt daardoor toe. Bovendien registreren de poortjes allerlei waardevolle informatie, die gebruikt kan worden om de dienstverlening te verbeteren. Ook tellen ze het aantal passagiers. Wanneer de boot vol is, gaan de poortjes niet meer open. Bij grote drukte hoeft men dan niet onnodig in de rij te blijven staan.

Voorlopig is de chipkaart die voor de fast ferry wordt toegepast, overigens nog niet geschikt om ook elders in het openbaar vervoer te gebruiken. Zowel qua functionaliteit als uiterlijk is de kaart vrijwel identiek, maar vooralsnog is de kaart om praktische redenen alleen toegesneden op het gebruik in Zeeland. Zodra de OV-chipkaart breed wordt geïntroduceerd, is het mogelijk om de Zeeuwse kaart hier op aan te passen.

Vialis tekende zowel voor het systeemontwerp als de levering van de componenten en de installatie hiervan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Vialis Verkeer & Mobiliteit

Chipkaart voor Fast Ferry Vlissingen-Breskens | Infrasite

Chipkaart voor Fast Ferry Vlissingen-Breskens

Vlissingen – Sinds 13 december 2004 kunnen reizigers op de fast ferry tussen Vlissingen en Breskens hun reis betalen met een chipkaart. Daarmee is de veerverbinding die wordt geëxploiteerd door de BBA Groep de eerste vorm van openbaar vervoer waar met de nieuwe OV-chipkaart kan worden afgerekend. De OV-chipkaart wordt gebruikt voor de maand- en jaarabonnementen. Voor losse enkeltjes, retourtjes en 5-rittenkaarten kunnen reizigers een barcode-ticket aanschaffen. Vialis leverde en installeerde alle apparatuur en het onderliggende systeem voor de nieuwe terminals van de fast ferry.

Met de ingebruikname van de Westerscheldetunnel in het voorjaar van 2003 verloor de veerverbinding tussen Vlissingen en Breskens haar oude functie. Vanaf autoverkeer kon vanaf dat moment niet langer gebruik maken van een veerverbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen, maar moest uitwijken naar de tunnel. Voor voetgangers, fietsers en bromfietsers moest er daarom een alternatieve verbinding komen. In opdracht van de provincie Zeeland exploiteert de BBA Groep voor deze reizigers een snelle oeververbinding tussen Vlissingen en Breskens. Sinds mei 2004 vaart de BBA hier met twee nieuwe swath schepen die door hun specifieke vorm ook bij harde wind weinig last hebben van de golfslag. De veerverbinding is alleen toegankelijk voor voetgangers, fietsers en bromfietsers.

OV-chipkaart

Behalve het veer zelf, worden de terminals op beide oevers aangepast aan de nieuwe functie van de oeververbinding. Hiervoor is inmiddels een deel van de oude terminals gesloopt en een speciaal op het langzaam verkeer gerichte voorziening teruggeplaatst. De nieuwe terminal wordt begin 2005 officieel geopend. Synchroon aan de ombouw is ook het betalingssysteem gemoderniseerd. Om ervaring op te doen met de OV-chipkaart, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat de Fast Ferry aangewezen als een voorbeeldproject en daarvoor subsidie verleend.

De OV-chipkaart wordt vanaf 2005 ook elders in het openbaar vervoer geïntroduceerd door diverse vervoersbedrijven. Dit wordt in opdracht van Trans Link Systems (TLS) verzorgd door East-West e-ticketing bv. In TLS hebben vijf grote Nederlandse vervoerbedrijven (NS, Connexxion, GVB, RET en HTM) zich verenigd om de invoering van de chipkaart mogelijk te maken. East-West bestaat uit Accenture, Thales en Vialis en NRTC en Octopus Cards uit Hong Kong.

Voor de toepassing van de OV-chipkaart bij de fastferry wordt voor de opwaardeermachines gebruikgemaakt van een door Vialis ontwikkelde applicatie. Voor de barcode tickets wordt gebruik gemaakt van gemodificeerde ViPas-automaten, de door Vialis in eigen beheer ontwikkelde parkeerautomaat. De kenmerkende gebruikersvriendelijke drukknopbediening in combinatie met overzichtelijke beeldschermteksten komt terug in de verkoopautomaten. Reizigers kunnen betalen met muntgeld, PIN-pas of chipknip.

Toegangpoortjes

Op vertoon van een geldige chipkaart of een barcode-ticket kunnen zij een poortje passeren en krijgen zij zo toegang tot de veerboot. De automatische toegangspoortjes moeten ervoor zorgen dat ongenode gasten zich niet langer in de terminals en op de boten zullen ophouden. De sociale veiligheid neemt daardoor toe. Bovendien registreren de poortjes allerlei waardevolle informatie, die gebruikt kan worden om de dienstverlening te verbeteren. Ook tellen ze het aantal passagiers. Wanneer de boot vol is, gaan de poortjes niet meer open. Bij grote drukte hoeft men dan niet onnodig in de rij te blijven staan.

Voorlopig is de chipkaart die voor de fast ferry wordt toegepast, overigens nog niet geschikt om ook elders in het openbaar vervoer te gebruiken. Zowel qua functionaliteit als uiterlijk is de kaart vrijwel identiek, maar vooralsnog is de kaart om praktische redenen alleen toegesneden op het gebruik in Zeeland. Zodra de OV-chipkaart breed wordt geïntroduceerd, is het mogelijk om de Zeeuwse kaart hier op aan te passen.

Vialis tekende zowel voor het systeemontwerp als de levering van de componenten en de installatie hiervan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Vialis Verkeer & Mobiliteit