Rood asfalt aangelegd door KWS met 40 procent gerecycled materiaal

Nooit eerder is in Nederland rood asfalt aangelegd waarvan veertig procent bestaat uit gerecycled materiaal. In het weekeinde van 30 april heeft Eindhoven de primeur gekregen met twee rijstroken rood asfalt.

KWS produceert dit hoogwaardige, duurzame asfaltmengsel met groen gas en levert en verwerkt het onder CE-certificering. Hiermee onderscheidt het bedrijf zich op de Nederlandse markt. Door het hoge percentage gerecycled asfalt zijn minder primaire grondstoffen en is minder kleurpigment nodig. De kwaliteit van het eindproduct heeft dezelfde kwaliteit als het normale rode Steen Mastiek Asfalt (SMA) en kent dezelfde levensduur. Bij de productie van standaard rood SMA is de uitstoot 156 kg CO₂ per ton, terwijl dit bij gerecycled rood SMA met 40 procent gerecycled asfalt gereduceerd wordt tot 92,7 kg. Hiermee daalt de MKI-waarde (Milieu Kosten Indicator) eveneens met 41 procent.

Hergebruik huidige deklaag
KWS heeft de oude deklaag van het rode asfalt horizontaal gerecycled. Dat betekent dat dit ter plekke is gefreesd en na minimale bewerking voor 40 procent hergebruikt in de nieuwe deklaag van dezelfde weg. Dit percentage is zeer hoog voor een rode deklaag, omdat het volgens de juridische, technische en administratieve voorwaarden in de grond-, weg- en waterbouw (het RAW-besteksystematiek) niet is toegestaan in SMA gerecycled asfalt toe te passen. De gemeente Eindhoven heeft deze eis losgelaten en vertrouwt op de innovatieve mogelijkheden van KWS, waarmee in een eerder project ervaring is opgedaan. Op de drukst bereden verbindingsweg tussen de A2 en de A50 heeft de gemeente vorig jaar ook een duurzaam asfaltmengsel van KWS toegepast. Op de Insulindelaan is in 2021 de deklaag vervangen door zwart SMA met 50% gerecycled asfalt.

Zwart gerecycled asfalt
Het project is door de gemeente Eindhoven aan KWS gegund, juist vanwege de innovatieve asfaltmengsels die KWS in zijn aanbieding had opgenomen. De Hurkestraat heeft naast de rode rijstroken ook een zwarte middenbaan. Die is ook gefreesd en vervangen door een door KWS ontwikkeld SMA-mengsel met 50 procent gerecycled asfalt. Bij de productie van standaard zwarte SMA is de uitstoot 76,2 kg CO₂ per ton, terwijl dit bij gerecycled zwart SMA met 50% gerecycled asfalt gereduceerd wordt tot 58,8 kg. Hiermee daalt de MKI-waarde met 27%. Deze reductie komt nog eens bovenop die van het rode asfalt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jacques Geluk

Rood asfalt aangelegd door KWS met 40 procent gerecycled materiaal | Infrasite

Rood asfalt aangelegd door KWS met 40 procent gerecycled materiaal

Nooit eerder is in Nederland rood asfalt aangelegd waarvan veertig procent bestaat uit gerecycled materiaal. In het weekeinde van 30 april heeft Eindhoven de primeur gekregen met twee rijstroken rood asfalt.

KWS produceert dit hoogwaardige, duurzame asfaltmengsel met groen gas en levert en verwerkt het onder CE-certificering. Hiermee onderscheidt het bedrijf zich op de Nederlandse markt. Door het hoge percentage gerecycled asfalt zijn minder primaire grondstoffen en is minder kleurpigment nodig. De kwaliteit van het eindproduct heeft dezelfde kwaliteit als het normale rode Steen Mastiek Asfalt (SMA) en kent dezelfde levensduur. Bij de productie van standaard rood SMA is de uitstoot 156 kg CO₂ per ton, terwijl dit bij gerecycled rood SMA met 40 procent gerecycled asfalt gereduceerd wordt tot 92,7 kg. Hiermee daalt de MKI-waarde (Milieu Kosten Indicator) eveneens met 41 procent.

Hergebruik huidige deklaag
KWS heeft de oude deklaag van het rode asfalt horizontaal gerecycled. Dat betekent dat dit ter plekke is gefreesd en na minimale bewerking voor 40 procent hergebruikt in de nieuwe deklaag van dezelfde weg. Dit percentage is zeer hoog voor een rode deklaag, omdat het volgens de juridische, technische en administratieve voorwaarden in de grond-, weg- en waterbouw (het RAW-besteksystematiek) niet is toegestaan in SMA gerecycled asfalt toe te passen. De gemeente Eindhoven heeft deze eis losgelaten en vertrouwt op de innovatieve mogelijkheden van KWS, waarmee in een eerder project ervaring is opgedaan. Op de drukst bereden verbindingsweg tussen de A2 en de A50 heeft de gemeente vorig jaar ook een duurzaam asfaltmengsel van KWS toegepast. Op de Insulindelaan is in 2021 de deklaag vervangen door zwart SMA met 50% gerecycled asfalt.

Zwart gerecycled asfalt
Het project is door de gemeente Eindhoven aan KWS gegund, juist vanwege de innovatieve asfaltmengsels die KWS in zijn aanbieding had opgenomen. De Hurkestraat heeft naast de rode rijstroken ook een zwarte middenbaan. Die is ook gefreesd en vervangen door een door KWS ontwikkeld SMA-mengsel met 50 procent gerecycled asfalt. Bij de productie van standaard zwarte SMA is de uitstoot 76,2 kg CO₂ per ton, terwijl dit bij gerecycled zwart SMA met 50% gerecycled asfalt gereduceerd wordt tot 58,8 kg. Hiermee daalt de MKI-waarde met 27%. Deze reductie komt nog eens bovenop die van het rode asfalt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jacques Geluk