Eerste elektrische asfaltspreidmachine geeft impuls aan emissieloos bouwen
De eerste volledig elektrisch aangedreven asfaltspreidmachine is woensdag 4 mei voor de allereerste keer door BAM Infra Nederland ingezet bij het herstellen van het asfalt op de A35. Dat gebeurt in het kader van het project Integraal Groot Onderhoud in opdracht van Rijkswaterstaat.
De elektrische asfaltspreidmachine. Foto: BAM
BAM wil een impuls geven aan het emissieloos bouwen in Nederland. De elektrische machine, een wereldprimeur, zorgt voor een besparing van zo’n 150 liter diesel per draaidag van acht uur. Dit komt neer op een reductie van ruim 93.000 kilogram CO₂ en 115.000 gram stikstofoxide op jaarbasis. Naast de emissievoordelen maakt de machine aanzienlijk minder geluid dan de huidige machines.
Feestelijk moment
In het bijzijn van Fred-Jan Moll, regiodirecteur bij BAM Infra Nederland, en het projectteam heeft de elektrische asfaltspreidmachine de eerste meters afgelegd tijdens het werk aan de A35. Dik de Weger, programmamanager Emissieloos Materieel bij Rijkswaterstaat: “De eerste inzet van een elektrische asfaltspreidmachine is een mooie mijlpaal. Emissieloos werken komt zo weer een stap dichterbij en daarmee ook onze ambitie om in 2030 klimaatneutraal en circulair te werken en bovendien de uitstoot van fijnstof en stikstof terug te dringen.”
Wirtgen en New Electric hebben in opdracht van BAM een asfaltspreidmachine omgebouwd tot de elektrische variant die nu operationeel is en bestaat uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren.
Elektrische set
BAM streeft ernaar medio 2022 de eerste volledig emissieloze asfaltset (elektrische wals, asfaltspreidmachine, tandemwals en kleine wals, hybride kleefauto en elektrische keet) op de weg te hebben staan.