ProRail ICT-systemen

Belangrijke ICT-systemen voor het spoorvervoersysteem

In de spoorbranche zijn honderden zo niet duizenden ICT-applicaties in gebruik. Binnen ProRail zijn er alleen al binnen de afdeling Inframanagement ruim honderd applicaties. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ICT-systemen in de spoorbranche die direct gerelateerd zijn aan beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van treinpaden. Daartoe horen niet applicaties die specifiek kantoorautomatisering of bijvoorbeeld projectmanagement betreffen. (pm: een ietwat experimenteel artikel, maar niet geschoten is altijd mis).

Inhoud

1 ICT-systemen in de spoorbranche

2 ICT-systemen van Prorail

2.1 ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

2.1.1 Ontsluitingsmechnismen IM

2.1.2 Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

2.1.3 Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

2.1.4 Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

2.2 ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

3 ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement 3ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen

ICT-systemen in de spoorbranche

Er zijn systemen voor intern bedrijfsgebruik (dus louter toegankelijk voor een bedrijf), systemen voor intern en extern gebruik (bijv. internetpagina’s van het bedrijf, tekeningendatabases), en systemen vooral voor extern gebruik (persberichten online) of voor gebruik door meerdere organisaties (zoals Teletext of Railpedia). Als eerste is een overzicht gegeven van ICT-systemen van Prorail.

ICT-systemen van Prorail

Bij de volgende bedrijfseenheden van ProRail zijn er ICT-systemen die processen ondersteunen die direct te maken hebben met beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van treinpaden:

  • Verkeersleiding
  • Capaciteitsmanagement
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling

    ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

Dit zijn er honderden. Een aantal ervan (vaak een cluster van ICT-applicaties) zijn belangrijk om genoemd te worden:

  • Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)
  • Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset; kleinschalige topografische lay-out van het spoor)
  • Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)
  • Algemene Ontsluitingsmechanismen

    Ontsluitingsmechnismen IM

Bovengenoemde specifieke systemen hebben vaak (eigen) ontsluitingsschermen. Er zijn ook systemen die informatie over meerdere vakdisciplines gezamenlijk ontsluiten, en die meerdere DB’s e/o datasets ontsluiten. Die systemen zijn (algemene) ontsluitingsmechanismen. Juist omdat die makkelijk toegankelijk (zouden moeten) zijn, om de vele data die er is, makkelijk te ontsluiten, is het van belang op zijn minst DAT overzicht te hebben.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ontsluitingsmechanismen (applicaties / systemen / loketten) van ProRail):

  • Apropos. Voor ProRail interne variant van www.prorail.nl.
  • Het Loket: eerste aanspreekpunt voor externen: http://www.prorail.nl/prorail/loket
  • RailinfraCatalogus: Dé (web)applicatie voor formele definities, toegestande werkwijzen, – systemen, enz.; zie: Railinfra Catalogus
  • ArtiWin: voor het zoeken en bestellen van Locatiegebonden Technische Documentatie (LTD) gegevens. Dit zijn allerlei technische, geografische en schematische tekeningen van de Nederlandse railinfrastructuur, en is onderverdeeld in diverse zogenaamde collecties, betreffende verschillende vakdisciplines.
  • GEOweb: o.a. Basisbeheerkaart, KS-tekeningen, en overige geografische tekeningen. Voor externen dé bron voor kopiën van LTD-informatie.
  • GLOBE: beheer VPT-gegevens (VPT=Vervoer Per Trein, oa: OBE-tekeningen)
  • InfraAtlas: specifieke informatie (gebruikswaarde) van de spoorwegen-infrastructuur. Voor externe gebruikers worden extracten geleverd uit de Infra Atlas database die input zijn voor verschillende andere applicaties, zoals Donna (van ProRail IM Capaciteitsmanagement), Verkeersleiding en NS-reizigers.
  • GOBI-portal: een ProRail-breed (intranet)platform voor alle gegevensontsluiting op basis van geografische, objectgerichte informatie. Ontsluit landsdekkend met name spoorinfra, geocodes, Basisbeheerkaarten en daarop geprojecteerde procesinformatie en objectstatus, zie GOBI-portal.
  • SAP: Dé objectendatabase van ProRail / IM; kent o.a. invoerschermen voor PCA’s.
  • Sharepoint: Interne applicatie om meerdere gebruikers aan één project, serie taken of meerdere documenten te laten samenwerken
  • EDMS: Elektronisch Document Management Systeem; wordt nu gefaseerd geïntroduceerd binnen ProRail door de afdeling Documentaire Informatie Voorziening.

Ontsluitingsmechanismen van ProRail

De genoemde mechanismen zijn vaak alleen toegankelijk na geautoriseerd te zijn.

EDMS is alleen toegankelijk voor Prorailers. De overige zijn gesorteerd van algemeen (links) naar specifiek (rechts). Wanneer gezocht wordt welk ontsluitingsmechanisme nodig is, is dat ook de juiste volgorde.

Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

Post21Treindienstleiding is het overkoepelende begrip voor de systemen:

  • Het netwerkverkeersleidingssysteem VKL
  • Het systeem voor de treindienstleiding Procesleiding Rijwegen (PRL)
  • De treinvolgsystemen TNV en TROTS
  • De treinbesturingssystemen EBP, KBV en KEV
  • WAAI voor de infrabeschikbaarheid

    ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement

ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen

ProRail ICT-systemen | Infrasite

ProRail ICT-systemen

Belangrijke ICT-systemen voor het spoorvervoersysteem

In de spoorbranche zijn honderden zo niet duizenden ICT-applicaties in gebruik. Binnen ProRail zijn er alleen al binnen de afdeling Inframanagement ruim honderd applicaties. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ICT-systemen in de spoorbranche die direct gerelateerd zijn aan beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van treinpaden. Daartoe horen niet applicaties die specifiek kantoorautomatisering of bijvoorbeeld projectmanagement betreffen. (pm: een ietwat experimenteel artikel, maar niet geschoten is altijd mis).

Inhoud

1 ICT-systemen in de spoorbranche

2 ICT-systemen van Prorail

2.1 ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

2.1.1 Ontsluitingsmechnismen IM

2.1.2 Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

2.1.3 Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

2.1.4 Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

2.2 ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

3 ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement 3ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen

ICT-systemen in de spoorbranche

Er zijn systemen voor intern bedrijfsgebruik (dus louter toegankelijk voor een bedrijf), systemen voor intern en extern gebruik (bijv. internetpagina’s van het bedrijf, tekeningendatabases), en systemen vooral voor extern gebruik (persberichten online) of voor gebruik door meerdere organisaties (zoals Teletext of Railpedia). Als eerste is een overzicht gegeven van ICT-systemen van Prorail.

ICT-systemen van Prorail

Bij de volgende bedrijfseenheden van ProRail zijn er ICT-systemen die processen ondersteunen die direct te maken hebben met beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van treinpaden:

  • Verkeersleiding
  • Capaciteitsmanagement
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling

    ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

Dit zijn er honderden. Een aantal ervan (vaak een cluster van ICT-applicaties) zijn belangrijk om genoemd te worden:

  • Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)
  • Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset; kleinschalige topografische lay-out van het spoor)
  • Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)
  • Algemene Ontsluitingsmechanismen

    Ontsluitingsmechnismen IM

Bovengenoemde specifieke systemen hebben vaak (eigen) ontsluitingsschermen. Er zijn ook systemen die informatie over meerdere vakdisciplines gezamenlijk ontsluiten, en die meerdere DB’s e/o datasets ontsluiten. Die systemen zijn (algemene) ontsluitingsmechanismen. Juist omdat die makkelijk toegankelijk (zouden moeten) zijn, om de vele data die er is, makkelijk te ontsluiten, is het van belang op zijn minst DAT overzicht te hebben.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ontsluitingsmechanismen (applicaties / systemen / loketten) van ProRail):

  • Apropos. Voor ProRail interne variant van www.prorail.nl.
  • Het Loket: eerste aanspreekpunt voor externen: http://www.prorail.nl/prorail/loket
  • RailinfraCatalogus: Dé (web)applicatie voor formele definities, toegestande werkwijzen, – systemen, enz.; zie: Railinfra Catalogus
  • ArtiWin: voor het zoeken en bestellen van Locatiegebonden Technische Documentatie (LTD) gegevens. Dit zijn allerlei technische, geografische en schematische tekeningen van de Nederlandse railinfrastructuur, en is onderverdeeld in diverse zogenaamde collecties, betreffende verschillende vakdisciplines.
  • GEOweb: o.a. Basisbeheerkaart, KS-tekeningen, en overige geografische tekeningen. Voor externen dé bron voor kopiën van LTD-informatie.
  • GLOBE: beheer VPT-gegevens (VPT=Vervoer Per Trein, oa: OBE-tekeningen)
  • InfraAtlas: specifieke informatie (gebruikswaarde) van de spoorwegen-infrastructuur. Voor externe gebruikers worden extracten geleverd uit de Infra Atlas database die input zijn voor verschillende andere applicaties, zoals Donna (van ProRail IM Capaciteitsmanagement), Verkeersleiding en NS-reizigers.
  • GOBI-portal: een ProRail-breed (intranet)platform voor alle gegevensontsluiting op basis van geografische, objectgerichte informatie. Ontsluit landsdekkend met name spoorinfra, geocodes, Basisbeheerkaarten en daarop geprojecteerde procesinformatie en objectstatus, zie GOBI-portal.
  • SAP: Dé objectendatabase van ProRail / IM; kent o.a. invoerschermen voor PCA’s.
  • Sharepoint: Interne applicatie om meerdere gebruikers aan één project, serie taken of meerdere documenten te laten samenwerken
  • EDMS: Elektronisch Document Management Systeem; wordt nu gefaseerd geïntroduceerd binnen ProRail door de afdeling Documentaire Informatie Voorziening.

Ontsluitingsmechanismen van ProRail

De genoemde mechanismen zijn vaak alleen toegankelijk na geautoriseerd te zijn.

EDMS is alleen toegankelijk voor Prorailers. De overige zijn gesorteerd van algemeen (links) naar specifiek (rechts). Wanneer gezocht wordt welk ontsluitingsmechanisme nodig is, is dat ook de juiste volgorde.

Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

Post21Treindienstleiding is het overkoepelende begrip voor de systemen:

  • Het netwerkverkeersleidingssysteem VKL
  • Het systeem voor de treindienstleiding Procesleiding Rijwegen (PRL)
  • De treinvolgsystemen TNV en TROTS
  • De treinbesturingssystemen EBP, KBV en KEV
  • WAAI voor de infrabeschikbaarheid

    ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement

ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen