Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2019



'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'

Bron: OV loket



OV ombudsman kritisch over haperende informatievoorziening

OV-bedrijven moeten beter communiceren met hun reizigers als er vertragingen optreden of diensten uitvallen. Ook de informatievoorziening over de algemene voorwaarden van OV-abonnementen kan beter. Dit schrijft de OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar bij klachten over het openbaar vervoer, in zijn rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar.

Hoewel de gemiddelde reiziger het openbaar vervoer in Nederland een ruime voldoende geeft, blijft communicatie bij verstoringen een minder sterk punt bij veel vervoerders. Bus, tram, metro en IC Direct scoren wat dit betreft geen voldoende. 'Loopt de dienstregeling vlotjes, dan zit het wel goed met de informatievoorziening, maar zodra er vertraging optreedt of lijnen uitvallen, voelen reizigers zich te vaak in de kou gezet', zo concludeert de OV ombudsman op basis van ingediende klachten.

Regelmatig ontbreekt informatie over hoe lang een verstoring duurt of waarom de bus of trein niet rijdt. Soms ook wordt langs verschillende kanalen tegenstrijdige informatie gegeven. Andere terugkerende klachten zijn dat informatie op elektronische borden op haltes en perrons en in de 9292-app niet actueel is en dat er op plekken waar het misgaat onvoldoende OV-personeel aanwezig is om reizigers te adviseren.

'Er ligt een uitdaging voor de branche om te zorgen voor een hogere klanttevredenheid van reizigers over de informatievoorziening bij vertragingen', aldus de OV ombudsman.
Ook informatievoorziening over de algemene voorwaarden van OV-abonnementen kan beter, zo vindt de ombudsman. Bij wezenlijke zaken rond een kostbaar reisproduct als een abonnement volstaat het niet te verwijzen naar een pdf-bestand met de algemene voorwaarden op een website. Een reiziger moet actief gewezen worden op voorwaarden en bepalingen die voor hem van belang zijn.

Problemen qua informatievoorziening doen zich onder andere voor bij de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op 'keuzedagen' (vrije reisdagen voor 60-plussers op een abonnement). Als een abonnementhouder zijn 'vrije reisdag' vóór de ochtendspits begint en in de ochtendspits overstapt op een andere vervoerder, is de kans groot dat er voor de rest van de reis gewoon betaald moet worden.
Ook de voorwaarden van NS-businesscards, die doorgaans door werkgevers worden aangeschaft voor hun werknemers, zijn niet altijd even duidelijk. Het komt voor dat werkgevers een abonnement moeten doorbetalen, omdat een werknemer heeft verzuimd naar een automaat te gaan, om de wijziging of annulering te activeren op zijn OV-chipkaart. Informatie hierover is vaak erg summier, aldus de OV ombudsman, terwijl de financiële consequenties voor klanten groot kunnen zijn, juist omdat werkgevers vaak meerdere NS-businesscards beheren voor hun werknemers.

OV ombudsman is de nieuwe naam voor het OV loket, dat al meer dan tien jaar bestaat. Met de naamswijziging wil de organisatie nog beter laten zien wat reizigers en aanbieders van openbaar vervoer mogen verwachten. De OV ombudsman is een onafhankelijke, laagdrempelige organisatie waar OV-reizigers terecht kunnen met hun klachten. De OV ombudsman kiest daarbij voor een persoonlijke benadering, zowel van reizigers als van alle partijen in de OV-sector.


Vind hier de volledige rapportage van de OV ombudsman over het tweede kwartaal van 2019.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]