Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit

Foto: Ivo Ketelaar

In de toekomst bestaat het openbaar vervoer in Brabant niet meer alleen uit bussen en buurtbussen. Ook nieuwe concepten als deelauto’s en -fietsen en meerijddiensten zijn dan onderdeel van het mobiliteitsaanbod. Op die manier kan nog beter aangesloten worden op de wensen van reizigers. Om die verschuiving ook in de toekomstige OV-concessies mogelijk te maken, heeft de provincie in samenspraak met deskundigen en reizigers een nieuwe OV-visie opgesteld.

Een nieuwe visie op de inzet van openbaar vervoer is nu nodig. De wereld van mobiliteit verandert in rap tempo en nieuwe technieken maken het mogelijk om eenvoudiger en op andere manieren te reizen. Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: "Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis kan blijven spelen. Kunnen we de € 90 miljoen dat we nu elk jaar inzetten voor onze bussen gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?".

Mobiliteitshubs

In de nieuwe visie die de naam ‘Gedeelde mobiliteit is maatwerk’ meekreeg, zet de provincie de kaders uit voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden enzovoort. Van der Maat: "Niet alles gaat op de schop. Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden ‘mobiliteitshubs’, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar reizigers hun fiets veilig kunnen stallen, een deelauto kunnen meenemen, een reiziger makkelijk af kunnen zetten op de trein, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stappen en ook meteen een pakketje op kunnen halen of boodschappen kunnen doen bij een pick-uppoint." Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.

Passende prijs

In Brabant wordt al geëxperimenteerd met nieuwe vormen van OV die meer ruimte geven voor flexibiliteit en maatwerk. Zoals BravoFlex waarmee reizigers binnen een gebied op elk gewenst tijdstip van en naar elke gewenste halte kunnen reizen. "Dat soort nieuwe vormen van flexibel en gedeeldvervoer gaan we in de toekomst meer inzetten, waarbij er ruimte is voor de markt en samenleving om ook zelf nieuwe concepten te ontwikkelen. Het is volgens ons dé manier om ook op tijden en op plekken waar minder vraag is toch vervoer aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld in dorpen met weinig reizigers of in de weekenden," aldus Van der Maat. Bij deze nieuwe vormen van vervoer hoort ook een prijs passend bij de vraag. Een deelauto of direct vervoer van deur tot deur is makkelijk en comfortabel dus daarbij past ook een hogere prijs. Tegelijkertijd moet mobiliteit ook in de toekomst betaalbaar blijven voor groepen die er dagelijks gebruik van maken.

Meer ruimte voor flexibiliteit

Om meer innovaties en nieuwe initiatieven in de mobiliteit mogelijk te maken, wil de provincie in de OV-concessie meer ontwikkelruimte en flexibiliteit bieden, maar kijken we ook hoe we dit op andere manieren buiten concessies kunnen regelen. Van der Maat: "Nu besteden we al het openbaar vervoer voor een periode van acht tot tien jaar aan één vervoerder in een gebied aan. Dat maakt dat we een heel betrouwbaar en uitgebreid openbaar vervoer-netwerk aan kunnen bieden maar tegelijkertijd kunnen we in de tussentijd maar beperkt kunnen vernieuwen terwijl de wereld om ons heen verandert. Dat willen we bij de volgende concessie anders doen. Er moet wat mij betreft meer ruimte komen voor verschillende marktpartijen om mobiliteit aan te bieden als daar vraag naar is. Dat maakt ook dat we deze visie nu hebben ontwikkeld. Om in 2022 met een nieuwe OV-concessie te te kunnen starten, moeten we nu besluiten wat we in de toekomst belangrijk vinden." Provinciale Staten nemen volgens planning eind november een besluit over deze nieuwe visie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant

Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit | Infrasite

Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit

Foto: Ivo Ketelaar

In de toekomst bestaat het openbaar vervoer in Brabant niet meer alleen uit bussen en buurtbussen. Ook nieuwe concepten als deelauto’s en -fietsen en meerijddiensten zijn dan onderdeel van het mobiliteitsaanbod. Op die manier kan nog beter aangesloten worden op de wensen van reizigers. Om die verschuiving ook in de toekomstige OV-concessies mogelijk te maken, heeft de provincie in samenspraak met deskundigen en reizigers een nieuwe OV-visie opgesteld.

Een nieuwe visie op de inzet van openbaar vervoer is nu nodig. De wereld van mobiliteit verandert in rap tempo en nieuwe technieken maken het mogelijk om eenvoudiger en op andere manieren te reizen. Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: "Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis kan blijven spelen. Kunnen we de € 90 miljoen dat we nu elk jaar inzetten voor onze bussen gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?".

Mobiliteitshubs

In de nieuwe visie die de naam ‘Gedeelde mobiliteit is maatwerk’ meekreeg, zet de provincie de kaders uit voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden enzovoort. Van der Maat: "Niet alles gaat op de schop. Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden ‘mobiliteitshubs’, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar reizigers hun fiets veilig kunnen stallen, een deelauto kunnen meenemen, een reiziger makkelijk af kunnen zetten op de trein, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stappen en ook meteen een pakketje op kunnen halen of boodschappen kunnen doen bij een pick-uppoint." Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.

Passende prijs

In Brabant wordt al geëxperimenteerd met nieuwe vormen van OV die meer ruimte geven voor flexibiliteit en maatwerk. Zoals BravoFlex waarmee reizigers binnen een gebied op elk gewenst tijdstip van en naar elke gewenste halte kunnen reizen. "Dat soort nieuwe vormen van flexibel en gedeeldvervoer gaan we in de toekomst meer inzetten, waarbij er ruimte is voor de markt en samenleving om ook zelf nieuwe concepten te ontwikkelen. Het is volgens ons dé manier om ook op tijden en op plekken waar minder vraag is toch vervoer aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld in dorpen met weinig reizigers of in de weekenden," aldus Van der Maat. Bij deze nieuwe vormen van vervoer hoort ook een prijs passend bij de vraag. Een deelauto of direct vervoer van deur tot deur is makkelijk en comfortabel dus daarbij past ook een hogere prijs. Tegelijkertijd moet mobiliteit ook in de toekomst betaalbaar blijven voor groepen die er dagelijks gebruik van maken.

Meer ruimte voor flexibiliteit

Om meer innovaties en nieuwe initiatieven in de mobiliteit mogelijk te maken, wil de provincie in de OV-concessie meer ontwikkelruimte en flexibiliteit bieden, maar kijken we ook hoe we dit op andere manieren buiten concessies kunnen regelen. Van der Maat: "Nu besteden we al het openbaar vervoer voor een periode van acht tot tien jaar aan één vervoerder in een gebied aan. Dat maakt dat we een heel betrouwbaar en uitgebreid openbaar vervoer-netwerk aan kunnen bieden maar tegelijkertijd kunnen we in de tussentijd maar beperkt kunnen vernieuwen terwijl de wereld om ons heen verandert. Dat willen we bij de volgende concessie anders doen. Er moet wat mij betreft meer ruimte komen voor verschillende marktpartijen om mobiliteit aan te bieden als daar vraag naar is. Dat maakt ook dat we deze visie nu hebben ontwikkeld. Om in 2022 met een nieuwe OV-concessie te te kunnen starten, moeten we nu besluiten wat we in de toekomst belangrijk vinden." Provinciale Staten nemen volgens planning eind november een besluit over deze nieuwe visie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant