Nieuwsbericht | Datum: 14-07-2017



Eerste van 1.250 slimme laadpalen geplaatst in Limburg en Brabant




De combinatie Nuon-Heijmans plaatste vrijdag 14 juli 2017 de eerste van 1.250 slimme laadpalen voor elektrische auto’s in Gemert (Noord-Brabant) en Horst aan de Maas (Limburg). Eerder dit jaar won Nuon-Heijmans de aanbesteding hiervoor.

Dit was de eerste grote aanbesteding buiten de Randstad waarvoor geen overheidssteun nodig was.

"Mooi dat de eerste laadpalen nu geplaatst worden,” aldus de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Energie). “Deze aanbesteding laat zien dat marktpartijen veel potentie zien in elektrische auto’s en de diensten eromheen, zoals slim laden. Verder laat het zien dat Noord-Brabant een interessante regio is voor elektrisch rijden, vergelijkbaar met de Randstad.” Nuon-Heijmans biedt een laadpas aan waarmee voor € 0,22 cent per kWh (incl. BTW) geladen kan worden. De provincie streeft na om in 2020 te groeien naar 100.000 elektrische voertuigen. Momenteel zijn er een kleine 20.000.

Nieuwste generatie
Nuon-Heijmans zal laadpalen plaatsen van de nieuwste generatie. Die keuze komt onder andere voort uit succesvolle experimenten in Brabant met slim laden. Zo verdeelt elke laadpaal het beschikbare vermogen slim over verschillende auto’s die aangekoppeld staan. Elke laadpaal heeft namelijk twee laadpunten. Als de ene auto vol is, krijgt de andere auto vanzelf meer laadvermogen. Ook worden voor het eerst de door ElaadNL ontwikkelde cybersecurity-eisen voor laadpalen toegepast, waardoor de laaddata van elektrische rijders nog beter beveiligd is. Verder staan deze laadpunten open voor dienstverlening door derden. Zo zal de markt nieuwe services en dienstverlening blijven ontwikkelen.

Energietransitie
Laadpalen zijn een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Ze maken duurzame mobiliteit mogelijk en zorgen bovendien voor een schone, stille buurt. De provincie stimuleert elektrisch rijden omdat dit de uitstoot van broeikasgassen vermindert en de economische ontwikkeling versterkt. De provincie werkt nauw samen met netwerkbedrijf Enpuls, een dochterbedrijf van Enexis Group, om het elektrisch rijden via het energienet voor iedereen betaalbaar te houden. De langdurige inzet van Limburgse en Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen op slim laden hebben een innovatief klimaat gecreëerd. Het is aan die innovatiekracht te danken dat elektrisch rijders in beide provincies hun auto voortaan kunnen laden op 100% windenergie, afkomstig van een van de windparken van Nuon. Daarmee neemt de milieubelasting drastisch af.



Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO) van kracht
Nieuwsbericht
Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Platform CB'23 gaat circulair bouwen concreet maken
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
Houten verkozen tot Fietsstad 2018
Nieuwsbericht
Combinatie VolkerWessels Hollandia Infra wint aanbesteding Brug Ouderkerk
Nieuwsbericht
Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
UNETO-VNI wil langdurig werklozen kansen bieden in installatiebranche
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Aanmeldingen voor de Innovation Expo 2018 geopend
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht








[Banners]