Nederlands-Chinees fietsbeleidsplan moet Beijing weer fietshoofdstad maken

Foto: Ivo Ketelaar

Een team van consultants van Ecofys, Royal HaskoningDHV en de China Academy of Transportation Sciences (CATS) presenteerde op 25 mei 2015 het beleidsplan ‘Beijing Bicycle Strategy and Policy’ aan bestuurders en ambtenaren van de gemeente Beijing. Het plan heeft tot doel het gebruik van de fiets in de stad te stimuleren. Het door de Asian Development Bank geïnitieerde en gefinancierde project moet een bijdrage leveren aan duurzamere mobiliteit in de metropool.

Door een grotere autodichtheid kampt Beijing met toenemende verkeersopstoppingen. Dit leidt onder meer tot langere reistijden, economische schade en luchtverontreiniging. Tegelijkertijd neemt het aantal fietsers in de stad dramatisch af: van 63% in 1986 tot 14% in 2012, een cijfer dat nog steeds terugloopt.

2020: 20% fietsers
Ki-Joon Kim, Senior Transport Specialist van de Asian Development Bank: “Fietsen kan een substantiële bijdrage leveren aan een duurzame verkeerssituatie in Beijing. De gemeente Beijing onderkent dit en heeft zich in de stedelijke masterplanning ten doel gesteld dat minimaal 20% van het verkeer in 2020 uit fietsers bestaat.”

Wim van der Wijk, teamleider en specialist stedelijke (fiets)mobiliteit van Royal HaskoningDHV: “Met dit fietsbeleidsplan kan Beijing een gezonde en fietsvriendelijke stad worden voor zijn ruim 20 miljoen inwoners.”

Het afgelopen jaar onderzocht het Ecofys-Royal HaskoningDHV-CATS-team de huidige verkeerssituatie in Beijing en de oorzaken van de vermindering van het aantal fietsers. Het team ontwikkelde een strategie om de tendens om te buigen en legde aanbevelingen voor aan de Asian Development Bank en de gemeente Beijing.

Aanbevelingen
“Volgens onze visie moet Beijing goede fietsroutes en fietsstallingen krijgen, het openbare deelfietssysteem verbeteren en uitbreiden, stedelijke functies meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen en fietsen integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem”, aldus Van der Wijk. “En waarschijnlijk het belangrijkste: er moet een institutioneel kader komen waarin fietsen een integraal onderdeel vormt van de stedelijke verkeersplanning, waarbij gezaghebbende politici en ambtenaren fietsen met overtuiging promoten. Dit vereist een cultuurverandering binnen de beleidsbepalende instellingen.”

I like cycling
Voor de inwoners van Beijing is fietsen geen optie voor dagelijks gebruik en velen zien de auto als statussymbool. Het is een grote uitdaging om deze mentaliteit om te buigen. “Om een positieve en aantrekkelijke fietscultuur te creëren, leggen we de gemeente Beijing een breed scala aanbevelingen en acties voor, waaruit zij kunnen kiezen”, aldus Maarten Neelis, regiomanager voor Ecofys in China.

Er is in het project ook een toolkit ontwikkeld waarmee andere grote steden in Azië en Oceanië hun eigen fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Deze toolkit is straks voor iedereen beschikbaar bij de Asian Development Bank.

Presentatie
Het strategisch fietsbeleid voor Beijing werd op 25 mei 2015 door Wim van der Wijk gepresenteerd aan de betreffende ambtenaren tijdens het Beijing Bicycle Seminar op de Nederlandse ambassade in Beijing. “De gemeente zal alle zeilen moeten bijzetten om zijn eigen doelstelling van 20% fietsers in 2020 te behalen. Dit plan zal hen hier zeker bij helpen en maakt van Beijing een gezondere stad,” zo besluit Kim.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV

Nederlands-Chinees fietsbeleidsplan moet Beijing weer fietshoofdstad maken | Infrasite

Nederlands-Chinees fietsbeleidsplan moet Beijing weer fietshoofdstad maken

Foto: Ivo Ketelaar

Een team van consultants van Ecofys, Royal HaskoningDHV en de China Academy of Transportation Sciences (CATS) presenteerde op 25 mei 2015 het beleidsplan ‘Beijing Bicycle Strategy and Policy’ aan bestuurders en ambtenaren van de gemeente Beijing. Het plan heeft tot doel het gebruik van de fiets in de stad te stimuleren. Het door de Asian Development Bank geïnitieerde en gefinancierde project moet een bijdrage leveren aan duurzamere mobiliteit in de metropool.

Door een grotere autodichtheid kampt Beijing met toenemende verkeersopstoppingen. Dit leidt onder meer tot langere reistijden, economische schade en luchtverontreiniging. Tegelijkertijd neemt het aantal fietsers in de stad dramatisch af: van 63% in 1986 tot 14% in 2012, een cijfer dat nog steeds terugloopt.

2020: 20% fietsers
Ki-Joon Kim, Senior Transport Specialist van de Asian Development Bank: “Fietsen kan een substantiële bijdrage leveren aan een duurzame verkeerssituatie in Beijing. De gemeente Beijing onderkent dit en heeft zich in de stedelijke masterplanning ten doel gesteld dat minimaal 20% van het verkeer in 2020 uit fietsers bestaat.”

Wim van der Wijk, teamleider en specialist stedelijke (fiets)mobiliteit van Royal HaskoningDHV: “Met dit fietsbeleidsplan kan Beijing een gezonde en fietsvriendelijke stad worden voor zijn ruim 20 miljoen inwoners.”

Het afgelopen jaar onderzocht het Ecofys-Royal HaskoningDHV-CATS-team de huidige verkeerssituatie in Beijing en de oorzaken van de vermindering van het aantal fietsers. Het team ontwikkelde een strategie om de tendens om te buigen en legde aanbevelingen voor aan de Asian Development Bank en de gemeente Beijing.

Aanbevelingen
“Volgens onze visie moet Beijing goede fietsroutes en fietsstallingen krijgen, het openbare deelfietssysteem verbeteren en uitbreiden, stedelijke functies meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen en fietsen integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem”, aldus Van der Wijk. “En waarschijnlijk het belangrijkste: er moet een institutioneel kader komen waarin fietsen een integraal onderdeel vormt van de stedelijke verkeersplanning, waarbij gezaghebbende politici en ambtenaren fietsen met overtuiging promoten. Dit vereist een cultuurverandering binnen de beleidsbepalende instellingen.”

I like cycling
Voor de inwoners van Beijing is fietsen geen optie voor dagelijks gebruik en velen zien de auto als statussymbool. Het is een grote uitdaging om deze mentaliteit om te buigen. “Om een positieve en aantrekkelijke fietscultuur te creëren, leggen we de gemeente Beijing een breed scala aanbevelingen en acties voor, waaruit zij kunnen kiezen”, aldus Maarten Neelis, regiomanager voor Ecofys in China.

Er is in het project ook een toolkit ontwikkeld waarmee andere grote steden in Azië en Oceanië hun eigen fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Deze toolkit is straks voor iedereen beschikbaar bij de Asian Development Bank.

Presentatie
Het strategisch fietsbeleid voor Beijing werd op 25 mei 2015 door Wim van der Wijk gepresenteerd aan de betreffende ambtenaren tijdens het Beijing Bicycle Seminar op de Nederlandse ambassade in Beijing. “De gemeente zal alle zeilen moeten bijzetten om zijn eigen doelstelling van 20% fietsers in 2020 te behalen. Dit plan zal hen hier zeker bij helpen en maakt van Beijing een gezondere stad,” zo besluit Kim.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV