FNV Spoor: Er moet weer één baas op het spoor komen

In januari 2011 nam de minister Van Haegen-Schultz van Infrastructuur en milieu het besluit om de reisinformatie activiteiten van Prorail over te dragen aan NS. Volgens FNV Spoor moet de besturing van de gehele treindienst hier nu op volgen. Prorail kan blijven bestaan maar dan in een vorm als toezichthouder en als een soort scheidsrechter die capaciteit op het spoor verdeelt tussen de verschillende spoorbedrijven.

Uitvoerende logistieke diensten van Prorail en NS hebben bij verstoringen en winterse omstandigheden steeds weer grote last van de te ver doorgevoerde scheiding. In de visie van FNV Spoor moet de scheiding zo snel mogelijk opgeheven worden. De Europese wetgeving staat dit niet in de weg: deze schrijft uitsluitend een administratieve scheiding voor van de spoorbeheerder en vervoerder.

Roel Berghuis FNV Spoor: “Er moet weer één baas op het spoor komen zodat er snel ingegrepen kan worden bij verstoringen en gewerkt kan worden aan een gezamenlijke visie van de spoorsector op openbaar vervoer waar (trein)reizigers weer blij van worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Spoor

FNV Spoor: Er moet weer één baas op het spoor komen | Infrasite

FNV Spoor: Er moet weer één baas op het spoor komen

In januari 2011 nam de minister Van Haegen-Schultz van Infrastructuur en milieu het besluit om de reisinformatie activiteiten van Prorail over te dragen aan NS. Volgens FNV Spoor moet de besturing van de gehele treindienst hier nu op volgen. Prorail kan blijven bestaan maar dan in een vorm als toezichthouder en als een soort scheidsrechter die capaciteit op het spoor verdeelt tussen de verschillende spoorbedrijven.

Uitvoerende logistieke diensten van Prorail en NS hebben bij verstoringen en winterse omstandigheden steeds weer grote last van de te ver doorgevoerde scheiding. In de visie van FNV Spoor moet de scheiding zo snel mogelijk opgeheven worden. De Europese wetgeving staat dit niet in de weg: deze schrijft uitsluitend een administratieve scheiding voor van de spoorbeheerder en vervoerder.

Roel Berghuis FNV Spoor: “Er moet weer één baas op het spoor komen zodat er snel ingegrepen kan worden bij verstoringen en gewerkt kan worden aan een gezamenlijke visie van de spoorsector op openbaar vervoer waar (trein)reizigers weer blij van worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Spoor