Definitie


Stootjuk





Een stootblok of stootjuk is een spoorbeëindigingsconstructie welke geplaatst wordt aan het einde van sporen. Stootjukken zijn meestal vastgeklemd aan de rails en zijn gemaakt van een combinatie van hout en ijzer (staal) of alleen staal. Tijdelijke blokkades bij werkzaamheden aan spoorlijnen bestaan stootjukken uit twee ijzeren staven welke in een kruis zijn gezet. Het is niet de bedoeling van stootjukken om daadwerkelijk in aanraking met een trein te komen, net zoals het niet de bedoeling is dat de kreukelzone van een auto vaak gebruikt wordt.

We ondersteinden twee soorten stootjukken:
  • Vaste stootjukken
  • Remstootjukken (energie absorberend)
Beide soorten kunnen worden uitgerust met een hydraulische buffer om een langzaam rijdende trein te laten stoppen, zonder daarbij schade aan de infra of het materieel te veroorzaken.

Vaste stootjukken kunnen een zeer kleine botskracht opnemen waardoor schade aan infra en materieel bijna altijd het geval is.

Het Rawie remstootjuk is een energie absorberende spoorbeëindigingsconstructie die de kinetische energie, die bij aanrijding ontstaat, van locomotieven en wagons middels wrijving omzet in warmte en hierdoor de trein tot stilstand brengt. Hierdoor kan men het gevaar voor reizigers en schade aan de treinen, perrons, gebouwen en het spoor aanzienlijk beperken.



Rawie remstootjuk type 12EB



Vast stootjuk

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018
Event
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 200.000 mensen uit de file op de fiets
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]