Definitie


Stootjuk





Een stootblok of stootjuk is een spoorbeëindigingsconstructie welke geplaatst wordt aan het einde van sporen. Stootjukken zijn meestal vastgeklemd aan de rails en zijn gemaakt van een combinatie van hout en ijzer (staal) of alleen staal. Tijdelijke blokkades bij werkzaamheden aan spoorlijnen bestaan stootjukken uit twee ijzeren staven welke in een kruis zijn gezet. Het is niet de bedoeling van stootjukken om daadwerkelijk in aanraking met een trein te komen, net zoals het niet de bedoeling is dat de kreukelzone van een auto vaak gebruikt wordt.

We ondersteinden twee soorten stootjukken:
  • Vaste stootjukken
  • Remstootjukken (energie absorberend)
Beide soorten kunnen worden uitgerust met een hydraulische buffer om een langzaam rijdende trein te laten stoppen, zonder daarbij schade aan de infra of het materieel te veroorzaken.

Vaste stootjukken kunnen een zeer kleine botskracht opnemen waardoor schade aan infra en materieel bijna altijd het geval is.

Het Rawie remstootjuk is een energie absorberende spoorbeëindigingsconstructie die de kinetische energie, die bij aanrijding ontstaat, van locomotieven en wagons middels wrijving omzet in warmte en hierdoor de trein tot stilstand brengt. Hierdoor kan men het gevaar voor reizigers en schade aan de treinen, perrons, gebouwen en het spoor aanzienlijk beperken.



Rawie remstootjuk type 12EB



Vast stootjuk

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]