Definitie


Stootjuk





Een stootblok of stootjuk is een spoorbeëindigingsconstructie welke geplaatst wordt aan het einde van sporen. Stootjukken zijn meestal vastgeklemd aan de rails en zijn gemaakt van een combinatie van hout en ijzer (staal) of alleen staal. Tijdelijke blokkades bij werkzaamheden aan spoorlijnen bestaan stootjukken uit twee ijzeren staven welke in een kruis zijn gezet. Het is niet de bedoeling van stootjukken om daadwerkelijk in aanraking met een trein te komen, net zoals het niet de bedoeling is dat de kreukelzone van een auto vaak gebruikt wordt.

We ondersteinden twee soorten stootjukken:
  • Vaste stootjukken
  • Remstootjukken (energie absorberend)
Beide soorten kunnen worden uitgerust met een hydraulische buffer om een langzaam rijdende trein te laten stoppen, zonder daarbij schade aan de infra of het materieel te veroorzaken.

Vaste stootjukken kunnen een zeer kleine botskracht opnemen waardoor schade aan infra en materieel bijna altijd het geval is.

Het Rawie remstootjuk is een energie absorberende spoorbeëindigingsconstructie die de kinetische energie, die bij aanrijding ontstaat, van locomotieven en wagons middels wrijving omzet in warmte en hierdoor de trein tot stilstand brengt. Hierdoor kan men het gevaar voor reizigers en schade aan de treinen, perrons, gebouwen en het spoor aanzienlijk beperken.



Rawie remstootjuk type 12EB



Vast stootjuk

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht