Stedelijke netwerken in Nederland en directe omgeving
Stedelijke netwerken zijn gebieden met een aantal kernen die met elkaar verbonden zijn omdat ze gezamenlijk cultureel-, economisch- en sociaal kapitaal vertegenwoordigen. Dit kapitaal bepaalt als graadmeter de concurrentiepositie van deze netwerken ten opzichte van andere stedelijke netwerken.
Goed openbaar vervoer - met name stadsgewestelijk vervoer (SGV) - is een noodzakelijke randvoorwaarde binnen stedelijke netwerken. SGV versterkt het sociale en culturele klimaat, het draagt daarmee bij aan de komst van innovatieve bedrijven en draagt daarmee bij aan de economische groei in de regio.
Sociaal kapitaal Sociaal kapitaal hangt samen met de kwaliteit van de sociale netwerken. Op knooppunten van sociale netwerken is een sterke uitwisseling van ideeën mogelijk en daarmee een grote dynamiek en verspreiding van oplossingen en tendensen. Het is voor partijen van het grootste belang toegang tot deze knopen te hebben. Daarvoor is er een fysiek vervoerskundig netwerk nodig.
Cultureel kapitaal Typisch voor de knooppunten binnen de stedelijke netwerken is dat ze op plekken ontstaan waar een grote hoeveelheid cultureel kapitaal (onder meer historische plekken, kunstenaars en wetenschappelijke instellingen) aanwezig is. Cultureel kapitaal werkt als een magneet op professioneel talent dat nodig is voor innovatieve bedrijven. De auto is op deze plaatsen minder geschikt terwijl openbaar vervoer hier goed kan worden ingepast.
Economisch kapitaal Een innovatieve economische omgeving is een voorwaarde voor economische groei. Vooral binnenstedelijke centra blijken een grote aantrekkingskracht op innovatieve bedrijven uit te oefenen. De prijs van vastgoed ligt hier hoger en is minder onderhevig aan schommelingen van de markt. Ondernemers verwachten wel dat er een goed vervoerssysteem beschikbaar is.
Bronnen- Bourdieu, P. (1984) Distinction: a social critique of the judgement of taste. Routledge & Kegan Paul: London.
- Castells, M. (1996) The rise of the network society: the information age. Blackwell: Oxford.
- Kaufman, V. (2002) Re-thinking mobility. Ashgate: Burlington.
- Nieuwe netwerken in Nederland (2006)
- Nota Mobiliteit (21 februari 2006)
- Nota Ruimte (2005)
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Invulling financieringsinstrumenten voor publiek-private samenwerking in KIC 2020-2023 vastgelegd