Definitie


Spoorweginfrastructuur





De spoorweginfrastuur kan beschouwd worden als het onroerende gedeelte van het spoorwegsysteem. De vervoerders, verladers en reizigers maken met behulp van reizigerstreinen en goederentreinen gebruik van deze infrastructuur om in het vervoer van reizigers en goederen te voorzien.

In hoofdonderdelen kan de spoorweginfrastructuur worden onderscheiden in gebouwen waaronder stations en overige dienstgebouwen en de eigenlijke spoorbaan die zich laat onderscheiden in "vrije baan" en "emplacementen".

Daar waar de spoorbaan een weg of water kruist is sprake van een gelijkvloerse (overweg) of een ongelijkvloerse kruising (fly-over, dive-under, brug of tunnel).

Met behulp van de treinbeveiling wordt gezorgd dat treinen geen met elkaar conflicterende bewegingen kunnen maken waardoor botsingen en aanrijdingen worden voorkomen.

Met behulp van de treinbeheersing worden de treinbewegingen volgens plan uitgevoerd.

Bijzondere installaties worden aangetroffen bij tunnels, bruggen en overwegen.

Apparatuur en installaties zijn veelal ondergebracht in dienstgebouwen, waaronder relaishuizenrelaishuizen en straatkasten. Daarnaast worden relaiskasten toegepast.

Bij elektrische baanvakken wordt de noodzakelijke energie met behulp van transformatoren en eventueel gelijkrichters in onderstations naar de gewenste tractiespanning gebracht. Om systemen met verschillende rijdraadspanningen op elkaar aan te laten sluiten wordt gebruik gemaakt van een spanningsluis.

Een complexe ondergrondse infrastructuur bestaande de uit tal van kabels voor tractievoeding, elektrische voeding, treinbeveiliging, telecommunicatie en Scada koppelt al deze systemen aan elkaar.

De telecommunicatieinfrastructuur gebruikt naast kabelverbindingen ook draadloze technieken waaronder Telerail en GSM-R; hiervoor zijn in de infrastructuur basisstations opgenomen.

Voor het beheer van alle installaties op afstand wordt vaak gebruik gemaakt van een schakel- en stoormeldcentrum waarbij van Scada gebruik gemaakt wordt.

Emplacementen

Al naar gelang de toepassing laten zich verschillende soorten emplacementen onderscheiden:
  • Eenvoudige wisselstraat
  • Perronsporen
  • Inrijd- en uitrijdsporen
  • Opstelterrein
  • Rangeerterrein
  • Sporen t.b.v. laad- en losinrichtingen
Nederland

Klassiek spoorwegnet (voormalig NS)

ProRail is de railinfrastructuurbeheerder van Nederland. Formeel is ProRail BV een dochteronderneming van Railinfratrust BV (RIT). Voor de dagelijkse bedrijfsvoering wordt de handelsnaam ProRail gevoerd.

Railinfratrust BV is een zelfstandig bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat juridisch eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet en heeft als taak dit te onderhouden, te exploiteren en indien de rijksoverheid daartoe besluit, uit te breiden. Bovendien verdeelt ProRail de capaciteit op het spoor onder de verschillende goederen- en reizigersvervoerders. Ten slotte is ProRail ook verantwoordelijk voor de verkeersleiding op het spoor.

Betuweroute

Sneltram Utrecht Nieuwegein Ijsselstein (SUNY]]

Metronetwerk Rotterdam

Metronetwerk Amsterdam

Randstadrail

Corus

DSM

Locaties van objecten
  • www.energievoorziening.info: deze site bevat veel informatie over EV, locaties, falen van installaties etc. Daarnaast zijn de objectgegevens (GPS coördinaten) van RH's, straatkasten en overwegen hier te raadplegen.
bron m.b.t. ProRail: Wikipedia

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]