Spoorspatting is het zichzelf kromduwen van spoorstaven als gevolg van te weinig uitzettingsruimte bij hoge temperaturen.
Steeds vaker worden spoorstaven in grote lengtes voegloos aangelegd. Dit wordt gedaan om geluidshinder te verminderen. Een nadeel is echter dat de spoorstaven dan bij uitzetting door hitte geen uitzettingsruimte meer hebben. De drukkracht door uitzetting moet gewoonlijk door de railbevestiging, dwarsliggers en het ballastbed opgevangen worden. Bij een te grote uitzettingskracht kunnen de spoorstaven plotseling zijwaarts of opwaarts gaan wijken. Indien het spoor op de juiste 'Neutraal Temperatuur' (in Nederland bepaald op 25 graden Celcius) voegloos is gemaakt, zou de spoorconstructie (railbevestiging, dwarsligger en het ballastbed) deze krachten moeten kunnen opnemen.
Gevaarlijke situaties ontstaan als één van de factoren niet voldoet, waarbij treinen kunnen ontsporen. In het warme juli van 2006 waren er 285 meldingen van spoorspattingen, waarvan er uiteindelijk 143 relevant en valide bleken te zijn (bron: Proloog 2006-10).
Beter onderhoud en toezicht kan het aantal gevallen van spoorspattingen waarschijnlijk sterk verminderen. Metingen kunnen uitwijzen of het spoor op de juiste Neutraal temperatuur is aangelegd. ETS Spoor BV heeft voor het meten van de trek- en drukspanningen een meetapparaat waarmee de Neutraal Temperatuur kan worden bepaald.
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on May 01, 2008 by katja torbijn.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Invulling financieringsinstrumenten voor publiek-private samenwerking in KIC 2020-2023 vastgelegd