Definitie


Soorten snelheden





Baanvaksnelheid is de hoogst toegelaten snelheid op een baanvak. Het is een begrip dat in de begrippenlijst van ProRail voorkomt.

Dit is een bestand van Wikimedia Commons: onderstaande beschrijving komt van de beschrijving van het bestand daar.

160 km/u


    Hoofddorp - Den Haag Mariahoeve
  • Helmond - Horst-Sevenum
  • Amsterdam - Utrecht
Alleen onder voorwaarden, overig verkeer max. 140 km/u.

140 km/u
  • Amersfoort - Zwolle
  • Amsterdam Centraal - Utrecht - Arnhem
  • Amsterdam Riekerpolder Aansluiting - Hoofddorp
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting Weesp   
  • Arnhem - Nijmegen
  • Boxtel - Eindhoven
  • Deventer - Zutphen                                                                                                                       Maximumsnelheden op de spoorlijnen in Nederland
  • Dordrecht - Lage Zwaluwe - Tilburg
  • Eindhoven - Helmond
  • Haarlem Goederenstation - Leiden
  • Heerhugowaard - Den Helder
  • Herfte Aansluiting - Mariënberg
  • Horst-Sevenum - Venlo
  • Den Haag Mariahoeve - Schiedam - Rotterdam West
  • Meppel - Leeuwarden
  • Moordrecht Aansluiting - Rotterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Oss - 's-Hertogenbosch
  • Eindhoven - Roermond
  • Utrecht Centraal - Amersfoort
  • Vlissingen - Roosendaal
  • Weesp - Lelystad Opstelterrein
  • Woerden - Alphen a/d Rijn
  • Zaandam - Hoorn
  • Zwolle - Meppel - Groningen
  • Zwolle - Wierden
  • Groningen - Leeuwarden
130 km/u
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Heerhugowaard
  • Amsterdam Centraal - Haarlem Goederenstation
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Riekerpolder Aansluiting
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting
  • Weesp - Deventer - Hengelo
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting - Amsterdam Riekerpolder
  • Aansluiting Arnhem - Zevenaar - Grens
  • Beverwijk - Uitgeest
  • Breda - Roosendaal
  • Breukelen - Harmelen Aansluiting
  • Den Haag Centraal - Zoetermeer Centrum West
  • Dordrecht - Sliedrecht
  • 's-Hertogenbosch - Tilburg
  • 's-Hertogenbosch - Boxtel
  • Hilversum - Blauwkapel
  • Lage Zwaluwe - Roosendaal
  • Leiden - Alphen a/d Rijn
  • Mariënberg - Emmen
  • Nijmegen - Oss
  • Roermond - Maastricht
  • Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Strand
  • Tilburg - Boxtel
  • Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal - Gouda - Den Haag Centraal
  • Zwolle - Deventer
  • Zutphen - Hengelo
  • Zutphen - Arnhem
  • Zutphen - Winterswijk
  • Den Dolder - Soest Zuid
125 km/u
  • Hengelo - Enschede
  • Hengelo - Grens
  • Nijmegen - Venlo
  • Roosendaal - Grens
100 km/u
  • Apeldoorn - Zutphen
  • Gouda - Alphen a/d Rijn
  • Groningen - Sauwerd - Delfzijl
  • Groningen - Nieuweschans - Grens
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Haarlem - Beverwijk
  • Heerhugowaard - Hoorn - Enkhuizen
  • Leeuwarden - Stavoren
  • Leeuwarden - Harlingen
  • Maastricht - Schin op Geul - Heerlen
  • Maastricht - Eijsden - Grens
  • Rhenen - De Haar Aansluiting
  • Rotterdam Hofplein - Leidschendam Aansluiting
  • Sittard - Heerlen
  • Sliedrecht - Geldermalsen - Elst
  • Venlo - Roermond
  • Venlo - Grens
  • Zevenaar - Winterswijk
  • Zwolle - Kampen
80 km/u
  • Enschede - Grens
  • Diemen Aansluiting - Watergraafsmeer
  • Amsterdam Sloterdijk - Westhaven
  • Den Haag Centraal - Mariahoeve
  • Onnen - Groningen Losplaats (3e spoor)
  • Onnen - Waterhuizen Aansluiting
  • Roermond - Herkenbosch - Grens*
  • Watergraafsmeer - Muiderstraatweg Aansluiting
  • IJsselmonde - Barendrecht - Kijfhoek - Zwijndrecht (Goederensporen)
  • Sauwerd - Roodeschool
  • Zuidbroek - Veendam
  • Mariënberg - Almelo
  • Soest Zuid - Baarn
  • Barneveld - Ede-Wageningen
  • Barendrecht Vork - Maasvlakte
  • Barendrecht Aansluiting - Barendrecht Vork
  • Landgraaf - Haanrade Grens
  • Heerlen-Landgraaf-Kerkrade Centrum
* Gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

60 km/u
  • Ringlijn Zoetermeer
  • Blauwkapel - Lunetten
  • Rotterdam Zuid Goederen - Barendrecht Vork
40 km/u
  • Harlingen - Harlingen Haven
  • Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Westhaven
  • Den Haag Centraal - Den Haag HS
  • Den Haag HS - Binckhorst
  • Haarlem - Haarlem Goederenstation (3e spoor)
  • Haarlem Noordelijke Splitsing - Haarlem Zuidelijke Splitsing
  • IJsselbrug Westervoort Westzijde - Arnhem Goederenstation
  • Maastricht - Maastricht Boschpoort - Grens*
  • Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation
  • Apeldoorn - Apeldoorn Zuid
  • Amersfoort - Woudenberg-Scherpenzeel **
  • Delfshavense Schie Aansluiting - Rotterdam RMO
  • Sittard - Born
  • 's-Heer Arendskerke - Sloehaven
* Weert - Budel - Grens: gedeeltelijk geopend tracé [IJzeren rijn]

**Gesloten/Niet berijdbaar: Leusden - Woudenberg gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

30 km/u
  • Santpoort Noord - IJmuiden*
  • Nijmegen - Grens*
  • Nieuw Amsterdam - Schoonebeek*
  • Terneuzen - Sas van Gent Grens/Axel Aansluiting
  • Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen
  • Boxtel - Veghel
* Gesloten/Niet berijdbaar

Materieelsnelheid

Materieelsnelheid is de hoogst toegelaten snelheid van het betrokken materieel.

Dienstregelingssnelheid

Dienstregelingssnelheid is de treinsnelheid waarop de dienstregeling is ontworpen.

Inhaalsnelheid

Inhaalsnelheid is de hoogst haalbare snelheid van een trein bij gegeven tractie en tonnage; dit kan hoger of lager zijn dan de baanvaksnelheid.

Treinsnelheid

De treinsnelheid is de maximaal toegestane snelheid voor de betreffende treincombinatie. Naast de toegestane materieelsnelheid kunnen andere snelheidsbeperkingen op de trein van toepassing zijn. Treinen met een gezamenlijk gewicht van meer dan 1.600 ton mogen bijvoorbeeld in Nederland niet harder dan 95 km/u (wagens in remstand G).

Baankvaksnelheden.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]