Definitie


Soorten snelheden





Baanvaksnelheid is de hoogst toegelaten snelheid op een baanvak. Het is een begrip dat in de begrippenlijst van ProRail voorkomt.

Dit is een bestand van Wikimedia Commons: onderstaande beschrijving komt van de beschrijving van het bestand daar.

160 km/u


    Hoofddorp - Den Haag Mariahoeve
  • Helmond - Horst-Sevenum
  • Amsterdam - Utrecht
Alleen onder voorwaarden, overig verkeer max. 140 km/u.

140 km/u
  • Amersfoort - Zwolle
  • Amsterdam Centraal - Utrecht - Arnhem
  • Amsterdam Riekerpolder Aansluiting - Hoofddorp
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting Weesp   
  • Arnhem - Nijmegen
  • Boxtel - Eindhoven
  • Deventer - Zutphen                                                                                                                       Maximumsnelheden op de spoorlijnen in Nederland
  • Dordrecht - Lage Zwaluwe - Tilburg
  • Eindhoven - Helmond
  • Haarlem Goederenstation - Leiden
  • Heerhugowaard - Den Helder
  • Herfte Aansluiting - Mariënberg
  • Horst-Sevenum - Venlo
  • Den Haag Mariahoeve - Schiedam - Rotterdam West
  • Meppel - Leeuwarden
  • Moordrecht Aansluiting - Rotterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Oss - 's-Hertogenbosch
  • Eindhoven - Roermond
  • Utrecht Centraal - Amersfoort
  • Vlissingen - Roosendaal
  • Weesp - Lelystad Opstelterrein
  • Woerden - Alphen a/d Rijn
  • Zaandam - Hoorn
  • Zwolle - Meppel - Groningen
  • Zwolle - Wierden
  • Groningen - Leeuwarden
130 km/u
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Heerhugowaard
  • Amsterdam Centraal - Haarlem Goederenstation
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Riekerpolder Aansluiting
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting
  • Weesp - Deventer - Hengelo
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting - Amsterdam Riekerpolder
  • Aansluiting Arnhem - Zevenaar - Grens
  • Beverwijk - Uitgeest
  • Breda - Roosendaal
  • Breukelen - Harmelen Aansluiting
  • Den Haag Centraal - Zoetermeer Centrum West
  • Dordrecht - Sliedrecht
  • 's-Hertogenbosch - Tilburg
  • 's-Hertogenbosch - Boxtel
  • Hilversum - Blauwkapel
  • Lage Zwaluwe - Roosendaal
  • Leiden - Alphen a/d Rijn
  • Mariënberg - Emmen
  • Nijmegen - Oss
  • Roermond - Maastricht
  • Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Strand
  • Tilburg - Boxtel
  • Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal - Gouda - Den Haag Centraal
  • Zwolle - Deventer
  • Zutphen - Hengelo
  • Zutphen - Arnhem
  • Zutphen - Winterswijk
  • Den Dolder - Soest Zuid
125 km/u
  • Hengelo - Enschede
  • Hengelo - Grens
  • Nijmegen - Venlo
  • Roosendaal - Grens
100 km/u
  • Apeldoorn - Zutphen
  • Gouda - Alphen a/d Rijn
  • Groningen - Sauwerd - Delfzijl
  • Groningen - Nieuweschans - Grens
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Haarlem - Beverwijk
  • Heerhugowaard - Hoorn - Enkhuizen
  • Leeuwarden - Stavoren
  • Leeuwarden - Harlingen
  • Maastricht - Schin op Geul - Heerlen
  • Maastricht - Eijsden - Grens
  • Rhenen - De Haar Aansluiting
  • Rotterdam Hofplein - Leidschendam Aansluiting
  • Sittard - Heerlen
  • Sliedrecht - Geldermalsen - Elst
  • Venlo - Roermond
  • Venlo - Grens
  • Zevenaar - Winterswijk
  • Zwolle - Kampen
80 km/u
  • Enschede - Grens
  • Diemen Aansluiting - Watergraafsmeer
  • Amsterdam Sloterdijk - Westhaven
  • Den Haag Centraal - Mariahoeve
  • Onnen - Groningen Losplaats (3e spoor)
  • Onnen - Waterhuizen Aansluiting
  • Roermond - Herkenbosch - Grens*
  • Watergraafsmeer - Muiderstraatweg Aansluiting
  • IJsselmonde - Barendrecht - Kijfhoek - Zwijndrecht (Goederensporen)
  • Sauwerd - Roodeschool
  • Zuidbroek - Veendam
  • Mariënberg - Almelo
  • Soest Zuid - Baarn
  • Barneveld - Ede-Wageningen
  • Barendrecht Vork - Maasvlakte
  • Barendrecht Aansluiting - Barendrecht Vork
  • Landgraaf - Haanrade Grens
  • Heerlen-Landgraaf-Kerkrade Centrum
* Gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

60 km/u
  • Ringlijn Zoetermeer
  • Blauwkapel - Lunetten
  • Rotterdam Zuid Goederen - Barendrecht Vork
40 km/u
  • Harlingen - Harlingen Haven
  • Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Westhaven
  • Den Haag Centraal - Den Haag HS
  • Den Haag HS - Binckhorst
  • Haarlem - Haarlem Goederenstation (3e spoor)
  • Haarlem Noordelijke Splitsing - Haarlem Zuidelijke Splitsing
  • IJsselbrug Westervoort Westzijde - Arnhem Goederenstation
  • Maastricht - Maastricht Boschpoort - Grens*
  • Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation
  • Apeldoorn - Apeldoorn Zuid
  • Amersfoort - Woudenberg-Scherpenzeel **
  • Delfshavense Schie Aansluiting - Rotterdam RMO
  • Sittard - Born
  • 's-Heer Arendskerke - Sloehaven
* Weert - Budel - Grens: gedeeltelijk geopend tracé [IJzeren rijn]

**Gesloten/Niet berijdbaar: Leusden - Woudenberg gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

30 km/u
  • Santpoort Noord - IJmuiden*
  • Nijmegen - Grens*
  • Nieuw Amsterdam - Schoonebeek*
  • Terneuzen - Sas van Gent Grens/Axel Aansluiting
  • Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen
  • Boxtel - Veghel
* Gesloten/Niet berijdbaar

Materieelsnelheid

Materieelsnelheid is de hoogst toegelaten snelheid van het betrokken materieel.

Dienstregelingssnelheid

Dienstregelingssnelheid is de treinsnelheid waarop de dienstregeling is ontworpen.

Inhaalsnelheid

Inhaalsnelheid is de hoogst haalbare snelheid van een trein bij gegeven tractie en tonnage; dit kan hoger of lager zijn dan de baanvaksnelheid.

Treinsnelheid

De treinsnelheid is de maximaal toegestane snelheid voor de betreffende treincombinatie. Naast de toegestane materieelsnelheid kunnen andere snelheidsbeperkingen op de trein van toepassing zijn. Treinen met een gezamenlijk gewicht van meer dan 1.600 ton mogen bijvoorbeeld in Nederland niet harder dan 95 km/u (wagens in remstand G).

Baankvaksnelheden.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]