Definitie


Soorten snelheden





Baanvaksnelheid is de hoogst toegelaten snelheid op een baanvak. Het is een begrip dat in de begrippenlijst van ProRail voorkomt.

Dit is een bestand van Wikimedia Commons: onderstaande beschrijving komt van de beschrijving van het bestand daar.

160 km/u


    Hoofddorp - Den Haag Mariahoeve
  • Helmond - Horst-Sevenum
  • Amsterdam - Utrecht
Alleen onder voorwaarden, overig verkeer max. 140 km/u.

140 km/u
  • Amersfoort - Zwolle
  • Amsterdam Centraal - Utrecht - Arnhem
  • Amsterdam Riekerpolder Aansluiting - Hoofddorp
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting Weesp   
  • Arnhem - Nijmegen
  • Boxtel - Eindhoven
  • Deventer - Zutphen                                                                                                                       Maximumsnelheden op de spoorlijnen in Nederland
  • Dordrecht - Lage Zwaluwe - Tilburg
  • Eindhoven - Helmond
  • Haarlem Goederenstation - Leiden
  • Heerhugowaard - Den Helder
  • Herfte Aansluiting - Mariënberg
  • Horst-Sevenum - Venlo
  • Den Haag Mariahoeve - Schiedam - Rotterdam West
  • Meppel - Leeuwarden
  • Moordrecht Aansluiting - Rotterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Oss - 's-Hertogenbosch
  • Eindhoven - Roermond
  • Utrecht Centraal - Amersfoort
  • Vlissingen - Roosendaal
  • Weesp - Lelystad Opstelterrein
  • Woerden - Alphen a/d Rijn
  • Zaandam - Hoorn
  • Zwolle - Meppel - Groningen
  • Zwolle - Wierden
  • Groningen - Leeuwarden
130 km/u
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Heerhugowaard
  • Amsterdam Centraal - Haarlem Goederenstation
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Riekerpolder Aansluiting
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting
  • Weesp - Deventer - Hengelo
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting - Amsterdam Riekerpolder
  • Aansluiting Arnhem - Zevenaar - Grens
  • Beverwijk - Uitgeest
  • Breda - Roosendaal
  • Breukelen - Harmelen Aansluiting
  • Den Haag Centraal - Zoetermeer Centrum West
  • Dordrecht - Sliedrecht
  • 's-Hertogenbosch - Tilburg
  • 's-Hertogenbosch - Boxtel
  • Hilversum - Blauwkapel
  • Lage Zwaluwe - Roosendaal
  • Leiden - Alphen a/d Rijn
  • Mariënberg - Emmen
  • Nijmegen - Oss
  • Roermond - Maastricht
  • Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Strand
  • Tilburg - Boxtel
  • Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal - Gouda - Den Haag Centraal
  • Zwolle - Deventer
  • Zutphen - Hengelo
  • Zutphen - Arnhem
  • Zutphen - Winterswijk
  • Den Dolder - Soest Zuid
125 km/u
  • Hengelo - Enschede
  • Hengelo - Grens
  • Nijmegen - Venlo
  • Roosendaal - Grens
100 km/u
  • Apeldoorn - Zutphen
  • Gouda - Alphen a/d Rijn
  • Groningen - Sauwerd - Delfzijl
  • Groningen - Nieuweschans - Grens
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Haarlem - Beverwijk
  • Heerhugowaard - Hoorn - Enkhuizen
  • Leeuwarden - Stavoren
  • Leeuwarden - Harlingen
  • Maastricht - Schin op Geul - Heerlen
  • Maastricht - Eijsden - Grens
  • Rhenen - De Haar Aansluiting
  • Rotterdam Hofplein - Leidschendam Aansluiting
  • Sittard - Heerlen
  • Sliedrecht - Geldermalsen - Elst
  • Venlo - Roermond
  • Venlo - Grens
  • Zevenaar - Winterswijk
  • Zwolle - Kampen
80 km/u
  • Enschede - Grens
  • Diemen Aansluiting - Watergraafsmeer
  • Amsterdam Sloterdijk - Westhaven
  • Den Haag Centraal - Mariahoeve
  • Onnen - Groningen Losplaats (3e spoor)
  • Onnen - Waterhuizen Aansluiting
  • Roermond - Herkenbosch - Grens*
  • Watergraafsmeer - Muiderstraatweg Aansluiting
  • IJsselmonde - Barendrecht - Kijfhoek - Zwijndrecht (Goederensporen)
  • Sauwerd - Roodeschool
  • Zuidbroek - Veendam
  • Mariënberg - Almelo
  • Soest Zuid - Baarn
  • Barneveld - Ede-Wageningen
  • Barendrecht Vork - Maasvlakte
  • Barendrecht Aansluiting - Barendrecht Vork
  • Landgraaf - Haanrade Grens
  • Heerlen-Landgraaf-Kerkrade Centrum
* Gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

60 km/u
  • Ringlijn Zoetermeer
  • Blauwkapel - Lunetten
  • Rotterdam Zuid Goederen - Barendrecht Vork
40 km/u
  • Harlingen - Harlingen Haven
  • Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Westhaven
  • Den Haag Centraal - Den Haag HS
  • Den Haag HS - Binckhorst
  • Haarlem - Haarlem Goederenstation (3e spoor)
  • Haarlem Noordelijke Splitsing - Haarlem Zuidelijke Splitsing
  • IJsselbrug Westervoort Westzijde - Arnhem Goederenstation
  • Maastricht - Maastricht Boschpoort - Grens*
  • Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation
  • Apeldoorn - Apeldoorn Zuid
  • Amersfoort - Woudenberg-Scherpenzeel **
  • Delfshavense Schie Aansluiting - Rotterdam RMO
  • Sittard - Born
  • 's-Heer Arendskerke - Sloehaven
* Weert - Budel - Grens: gedeeltelijk geopend tracé [IJzeren rijn]

**Gesloten/Niet berijdbaar: Leusden - Woudenberg gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

30 km/u
  • Santpoort Noord - IJmuiden*
  • Nijmegen - Grens*
  • Nieuw Amsterdam - Schoonebeek*
  • Terneuzen - Sas van Gent Grens/Axel Aansluiting
  • Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen
  • Boxtel - Veghel
* Gesloten/Niet berijdbaar

Materieelsnelheid

Materieelsnelheid is de hoogst toegelaten snelheid van het betrokken materieel.

Dienstregelingssnelheid

Dienstregelingssnelheid is de treinsnelheid waarop de dienstregeling is ontworpen.

Inhaalsnelheid

Inhaalsnelheid is de hoogst haalbare snelheid van een trein bij gegeven tractie en tonnage; dit kan hoger of lager zijn dan de baanvaksnelheid.

Treinsnelheid

De treinsnelheid is de maximaal toegestane snelheid voor de betreffende treincombinatie. Naast de toegestane materieelsnelheid kunnen andere snelheidsbeperkingen op de trein van toepassing zijn. Treinen met een gezamenlijk gewicht van meer dan 1.600 ton mogen bijvoorbeeld in Nederland niet harder dan 95 km/u (wagens in remstand G).

Baankvaksnelheden.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]