Definitie


Soestdijkseweg (overweg)





De overweg Soestdijkseweg is een AHOB-overweg in Bilthoven (gemeente De Bilt).

Locatie

De Soestdijkseweg loopt van Soest door Bilthoven-Noord en Bilthoven-Zuid naar De Bilt. Hij kruist de spoorlijn Utrecht - Zwolle op geocode 93 / kilometer 8.984 en loopt langs het station van Bilthoven. Tegenwoordig valt deze locatie onder regio Randstad Noord van ProRail.

Ongevalsverleden

De Soestdijkseweg heeft een uitgebreid ongevalsverleden. Sinds de ongevallen op overwegen worden bijgehouden (vanaf 1975) tot en met 2005 zijn er bij 22 botsingen maar liefst dertien doden en vijf gewonden gevallen. Daarmee is deze overweg samen met de Dolderseweg in Den Dolder de meest ongevalsactuele overweg in Nederland. De tabel hieronder geeft het aantal botsingen, doden en gewonden in die periode (zelfdodingen niet meegerekend).

Datum Doden Gewonden
1976-06-05 1 0
1977-08-27 0 1
1978-09-26 1 0
1979-06-14 0 1
1979-08-22 1 0
1980-06-16 0 0
1982-08-24 1 0
1983-05-16 1 0
1985-02-28 1 0
1985-08-27 1 0
1987-11-27 2 0
1990-10-22 0 0
1991-01-02 1 0
1992-02-04 0 0
1993-04-28 0 1
1993-12-16 0 0
1994-05-28 1 0
1996-01-17 0 1
1996-12-13 1 0
2001-04-04 0 0
2002-04-29 0 1
2003-05-11 1 0


Omgeving

De overweg ligt in een complexe omgeving. Hij ligt naast een eilandperron, waardoor iedereen die op het station moet zijn, (vaak gehaast) de overweg over moet. De Soestdijkseweg is een belangrijke en drukke verkeersader van Bilthoven-Noord en naburige plaatsen naar Bilthoven-Zuid en naburige plaatsen. In de buurt liggen meerdere scholen, seniorencomplexen en een winkelcentrum. Er gaat door deze factoren veel verkeer over de overweg. De spoorlijn is één van de drukste lijnen van Nederland met vaak zeer lange dichtligtijden. Alles bij elkaar veel ingrediënten die het tot een gevaarlijke overweg maken.

Oplossingen

Al vele jaren wordt er gezocht naar een oplossing voor deze gevaarlijke situatie. De genoemde complexe omgeving maakt dit echter moeilijk. De stationsomgeving is helemaal volgebouwd, waardoor het vrijwel onmogelijk is om er een project voor het bouwen van een onderdoorgang uit te voeren. Toch lijkt er de laatste tijd beweging in te komen. ProRail voert nu gesprekken met gemeente De Bilt over een mogelijke oplossing.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]