Definitie


SIMIS-W beveiligingssysteem





SIMIS-W (Sicheres Mikrocomputersystem von Siemens für den Weltmarkt) is de nieuwe elektronische beveiliging van Siemens. Het is de opvolger van het al bij ProRail in gebruik zijnde EBS 1b (SIMIS-C) elektronisch beveiligingssysteem. De beveiliging van de HSL-Zuid wordt gevormd door een tweetal SIMIS-W installaties. Eén voor het noordelijk deel van de HSL-Zuid en een voor het zuidelijk deel.

SIMIS-W is als pilot binnen ProRail worden geïnstalleerd in Deventer en vervangt de oude beveiliging uit de zestiger jaren van de vorige eeuw. Voor het geval dat de nieuwe beveiliging onverhoopt zou falen is een zgn. omschakelinrichting ingebouwd. Daarmee kan het komende half jaar worden teruggeschakeld naar de oude beveiliging. Als de beveiliging de duurproef heeft doorstaan zullen in 2009 jaar de oude beveiliging en de omschakelinrichting worden verwijderd. Als dit systeem in de praktijk voldoet zal het op meer emplacementen in Nederland worden toegepast.naar boven

Het heeft hier de naam EBS+ gekregen. Daarna zal EBS+ mogelijk op diverse plaatsen in het land worden ingezet in het kader van MISTRAL.

Onderdelen

Het beveiligingssysteem wordt gevormd door:
  • ACC's
  • IIC/OMC
  • VICOS OC111 bedienplek voor onderhoud en bediening
  • PIA
Hieronder een schematische weergave van de SIMIS-W beveiligingssysteem.

Fail-safe computers zijn aangegeven met een driehoekje linksonder in het blok.

IIC/OMC

De Interlocking en Interface Component en de Overhead Management Component vormen het centrale deel van een SIMIS-W beveiliging.

De taak van de IIC-deel is:
  • Controle van de door de door PIA of VICOS OC111 geleverde bedienopdrachten.
  • Doorgeven van de bedienopdrachten aan de ACC's.
  • Opslaan van alle Procestoestanden.
  • Afhandeling van storingsmeldingen.
De taak van de OMC-deel is:
  • Bewaking van de systeemtoestand van alle computers in het SIMIS-W systeem.
  • Aanleveren van geografische data van de infrastructuur voor alle opstartende computers uit het SIMIS-W systeem.
ACC

De Area Control Computer vormt de interface tussen het centrale deel van de SIMIS-W beveiliging en de infra-elementen.

Een emplacement wordt logisch opgedeeld in een aantal gebieden. Een ACC is daarom slechts verbonden met de de infra-elementen van dat gebied. Door de inzet van meerdere ACC's kan hierdoor een geheel emplacement beveiligd worden.

ACC's kunnen zowel worden ondergebracht in dezelfde ruimte als de centrale SIMIS-W computers alswel in separate onderposten.

De taak van de Area Control Computer is:
  • Logische afhandeling van de ontvangen commando's van de IIC/OMC.
  • Uitgeven van commando's aan de aangesloten infraelementen.
  • Inlezen van meldingen van de aangesloten infraelementen.
  • Logische afhandeling van de ontvangen commando's van de aangesloten infraelementen.
MMI (onderhoud en bediening)

De Man Machine Interface voor onderhoud en bediening is geplaatst in de computerruimte of in de bedieningsruimte van de treindienstleiders.

De VICOS OC111 eenheid kan veiligheidsgerelateerde beelden laten zien en veiligheidsgerelateerde bedieningen verrichten en is direct aangesloten op de IIC/OMC.

De VICOS OC111 bestaat uit:
  • Operators console PC
  • Reference PC
  • Monitor, toetsenbord en muis
Met de VICOS OC111 kunnen de volgende zaken worden uitgevoerd:
  • Weergave van emplacementsoverzichten.
  • Weergave van deel-emplacementsoverzichten.
  • Weergave van het dagelijkse operator log.
  • Individuele bediencommando's op alle infraelementen.
  • Veiligheidsgerelateerde bediencommando's op infraelementen.
PIA

De Protocol Interface Adapter is de interface computer tussen SIMIS-W en VPT.

De taak van de PIA is:
  • Doorgeven, filteren en omzetten van berichten van SIMIS-W naar VPT.
  • Doorgeven van berichten van VPT naar SIMIS-W.
  • Opslaan van alle berichten tussen SIMIS-W en VPT.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 26, 2008 by hein de jong.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht
Nederland kartrekker Europees PFAS-verbod
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]