Definitie


SIMIS-W beveiligingssysteem





SIMIS-W (Sicheres Mikrocomputersystem von Siemens für den Weltmarkt) is de nieuwe elektronische beveiliging van Siemens. Het is de opvolger van het al bij ProRail in gebruik zijnde EBS 1b (SIMIS-C) elektronisch beveiligingssysteem. De beveiliging van de HSL-Zuid wordt gevormd door een tweetal SIMIS-W installaties. Eén voor het noordelijk deel van de HSL-Zuid en een voor het zuidelijk deel.

SIMIS-W is als pilot binnen ProRail worden geïnstalleerd in Deventer en vervangt de oude beveiliging uit de zestiger jaren van de vorige eeuw. Voor het geval dat de nieuwe beveiliging onverhoopt zou falen is een zgn. omschakelinrichting ingebouwd. Daarmee kan het komende half jaar worden teruggeschakeld naar de oude beveiliging. Als de beveiliging de duurproef heeft doorstaan zullen in 2009 jaar de oude beveiliging en de omschakelinrichting worden verwijderd. Als dit systeem in de praktijk voldoet zal het op meer emplacementen in Nederland worden toegepast.naar boven

Het heeft hier de naam EBS+ gekregen. Daarna zal EBS+ mogelijk op diverse plaatsen in het land worden ingezet in het kader van MISTRAL.

Onderdelen

Het beveiligingssysteem wordt gevormd door:
  • ACC's
  • IIC/OMC
  • VICOS OC111 bedienplek voor onderhoud en bediening
  • PIA
Hieronder een schematische weergave van de SIMIS-W beveiligingssysteem.

Fail-safe computers zijn aangegeven met een driehoekje linksonder in het blok.

IIC/OMC

De Interlocking en Interface Component en de Overhead Management Component vormen het centrale deel van een SIMIS-W beveiliging.

De taak van de IIC-deel is:
  • Controle van de door de door PIA of VICOS OC111 geleverde bedienopdrachten.
  • Doorgeven van de bedienopdrachten aan de ACC's.
  • Opslaan van alle Procestoestanden.
  • Afhandeling van storingsmeldingen.
De taak van de OMC-deel is:
  • Bewaking van de systeemtoestand van alle computers in het SIMIS-W systeem.
  • Aanleveren van geografische data van de infrastructuur voor alle opstartende computers uit het SIMIS-W systeem.
ACC

De Area Control Computer vormt de interface tussen het centrale deel van de SIMIS-W beveiliging en de infra-elementen.

Een emplacement wordt logisch opgedeeld in een aantal gebieden. Een ACC is daarom slechts verbonden met de de infra-elementen van dat gebied. Door de inzet van meerdere ACC's kan hierdoor een geheel emplacement beveiligd worden.

ACC's kunnen zowel worden ondergebracht in dezelfde ruimte als de centrale SIMIS-W computers alswel in separate onderposten.

De taak van de Area Control Computer is:
  • Logische afhandeling van de ontvangen commando's van de IIC/OMC.
  • Uitgeven van commando's aan de aangesloten infraelementen.
  • Inlezen van meldingen van de aangesloten infraelementen.
  • Logische afhandeling van de ontvangen commando's van de aangesloten infraelementen.
MMI (onderhoud en bediening)

De Man Machine Interface voor onderhoud en bediening is geplaatst in de computerruimte of in de bedieningsruimte van de treindienstleiders.

De VICOS OC111 eenheid kan veiligheidsgerelateerde beelden laten zien en veiligheidsgerelateerde bedieningen verrichten en is direct aangesloten op de IIC/OMC.

De VICOS OC111 bestaat uit:
  • Operators console PC
  • Reference PC
  • Monitor, toetsenbord en muis
Met de VICOS OC111 kunnen de volgende zaken worden uitgevoerd:
  • Weergave van emplacementsoverzichten.
  • Weergave van deel-emplacementsoverzichten.
  • Weergave van het dagelijkse operator log.
  • Individuele bediencommando's op alle infraelementen.
  • Veiligheidsgerelateerde bediencommando's op infraelementen.
PIA

De Protocol Interface Adapter is de interface computer tussen SIMIS-W en VPT.

De taak van de PIA is:
  • Doorgeven, filteren en omzetten van berichten van SIMIS-W naar VPT.
  • Doorgeven van berichten van VPT naar SIMIS-W.
  • Opslaan van alle berichten tussen SIMIS-W en VPT.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 26, 2008 by hein de jong.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Weggebruikers geven mening over verkeersthema's
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Delen Buitenring Parkstad Limburg dit jaar al in gebruik
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat jaar uitgesteld
Nieuwsbericht
Zin in tuinieren, maar geen tuin. Wat nu?
Nieuwsbericht
Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig
Nieuwsbericht
World Efficiency, het platform met projecten en oplossingen voor CO2-reductie en duurzaamheid
Weblogposting
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Orderportefeuille bouw stabiel
Nieuwsbericht
Jaco Uittenbogaard nieuwe directeur Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Jos Melchers directeur Gebiedsontwikkeling Stadsontwikkeling Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]