Definitie


Roestrijden





Doel Roestrijden

Roestrijden is een stelsel van afspraken waarin is vastgelegd dat alle sporen en wissels die voorzien zijn van spoorstroomlopen, tenminste 1 x per 24 uur door minimaal 20 assen worden bereden. Aldus kan roestvorming van deze sporen en wissels worden voorkomen.

Van sporen en wissels die minder dan 1 x per 24 uur worden bereden, kan door de (mogelijke) roestvorming de betrouwbare werking van de spoorstroomlopen niet meer worden gegarandeerd.

Roestrijden bestaat er bij voorbeeld uit dat de eerste reizigerstrein van de dag een stel overloopwissels op de vrije baan speciaal in de kromme stand berijdt door even naar het linkerspoor over te lopen en meteen weer terug naar het rechterspoor.

Roestrijden.nl

Roestrijden.nl is een particulier initiatief om fondsen te verwerven voor restauratie en het dienstvaardig houden van oud NS-materieel.

Na afloop van (langdurige) werkzaamheden dient er altijd roestgereden te worden. Doorgaans wordt door de aannemer hiervoor een van de eigen werktreinen gebruikt of krijgt de eerste reizigerstrein van dienst deze taak. Het komt echter voor dat er geen werktrein voor handen is (bijv. na functietesten) of dat de inzet van een werktrein als roestrijdtrein een hoop rangeerwerk met zich meebrengt (tijdverlies).

Roestrijden.nl springt in het gat dat hier ontstaat. Het hoge gewicht en de 'slechte' loopeigenschappen van het oude materieel maakt het zeer geschikt om rail roestvrij te krijgen. Ook de flexibelere inzetbaarheid van treinstellen een plus (twee cabines dus eenvoudig kopmaken, ook op enkelspoor!)

De Spooraannemer behoudt de beschikking over het eigen materieel zodat werktreinen/materieel snel afgevoerd kan worden.

Opbrengsten:



De opbrengsten van deze semi-commerciële inzet van museummaterieel gaan naar een algemeen restauratiefonds. Deelnemende partijen kunnen op deze manier restauratie/reparatiekosten het hoofd bieden terwijl ze zelf (nog) niet in staat zijn deze te bekostigen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 15, 2008 by ruud maijer.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]