Definitie


Roestrijden





Doel Roestrijden

Roestrijden is een stelsel van afspraken waarin is vastgelegd dat alle sporen en wissels die voorzien zijn van spoorstroomlopen, tenminste 1 x per 24 uur door minimaal 20 assen worden bereden. Aldus kan roestvorming van deze sporen en wissels worden voorkomen.

Van sporen en wissels die minder dan 1 x per 24 uur worden bereden, kan door de (mogelijke) roestvorming de betrouwbare werking van de spoorstroomlopen niet meer worden gegarandeerd.

Roestrijden bestaat er bij voorbeeld uit dat de eerste reizigerstrein van de dag een stel overloopwissels op de vrije baan speciaal in de kromme stand berijdt door even naar het linkerspoor over te lopen en meteen weer terug naar het rechterspoor.

Roestrijden.nl

Roestrijden.nl is een particulier initiatief om fondsen te verwerven voor restauratie en het dienstvaardig houden van oud NS-materieel.

Na afloop van (langdurige) werkzaamheden dient er altijd roestgereden te worden. Doorgaans wordt door de aannemer hiervoor een van de eigen werktreinen gebruikt of krijgt de eerste reizigerstrein van dienst deze taak. Het komt echter voor dat er geen werktrein voor handen is (bijv. na functietesten) of dat de inzet van een werktrein als roestrijdtrein een hoop rangeerwerk met zich meebrengt (tijdverlies).

Roestrijden.nl springt in het gat dat hier ontstaat. Het hoge gewicht en de 'slechte' loopeigenschappen van het oude materieel maakt het zeer geschikt om rail roestvrij te krijgen. Ook de flexibelere inzetbaarheid van treinstellen een plus (twee cabines dus eenvoudig kopmaken, ook op enkelspoor!)

De Spooraannemer behoudt de beschikking over het eigen materieel zodat werktreinen/materieel snel afgevoerd kan worden.

Opbrengsten:



De opbrengsten van deze semi-commerciële inzet van museummaterieel gaan naar een algemeen restauratiefonds. Deelnemende partijen kunnen op deze manier restauratie/reparatiekosten het hoofd bieden terwijl ze zelf (nog) niet in staat zijn deze te bekostigen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 15, 2008 by ruud maijer.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]