Definitie


Roestrijden





Doel Roestrijden

Roestrijden is een stelsel van afspraken waarin is vastgelegd dat alle sporen en wissels die voorzien zijn van spoorstroomlopen, tenminste 1 x per 24 uur door minimaal 20 assen worden bereden. Aldus kan roestvorming van deze sporen en wissels worden voorkomen.

Van sporen en wissels die minder dan 1 x per 24 uur worden bereden, kan door de (mogelijke) roestvorming de betrouwbare werking van de spoorstroomlopen niet meer worden gegarandeerd.

Roestrijden bestaat er bij voorbeeld uit dat de eerste reizigerstrein van de dag een stel overloopwissels op de vrije baan speciaal in de kromme stand berijdt door even naar het linkerspoor over te lopen en meteen weer terug naar het rechterspoor.

Roestrijden.nl

Roestrijden.nl is een particulier initiatief om fondsen te verwerven voor restauratie en het dienstvaardig houden van oud NS-materieel.

Na afloop van (langdurige) werkzaamheden dient er altijd roestgereden te worden. Doorgaans wordt door de aannemer hiervoor een van de eigen werktreinen gebruikt of krijgt de eerste reizigerstrein van dienst deze taak. Het komt echter voor dat er geen werktrein voor handen is (bijv. na functietesten) of dat de inzet van een werktrein als roestrijdtrein een hoop rangeerwerk met zich meebrengt (tijdverlies).

Roestrijden.nl springt in het gat dat hier ontstaat. Het hoge gewicht en de 'slechte' loopeigenschappen van het oude materieel maakt het zeer geschikt om rail roestvrij te krijgen. Ook de flexibelere inzetbaarheid van treinstellen een plus (twee cabines dus eenvoudig kopmaken, ook op enkelspoor!)

De Spooraannemer behoudt de beschikking over het eigen materieel zodat werktreinen/materieel snel afgevoerd kan worden.

Opbrengsten:



De opbrengsten van deze semi-commerciële inzet van museummaterieel gaan naar een algemeen restauratiefonds. Deelnemende partijen kunnen op deze manier restauratie/reparatiekosten het hoofd bieden terwijl ze zelf (nog) niet in staat zijn deze te bekostigen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 15, 2008 by ruud maijer.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Voordelen van circulaire verdienmodellen voor gebouwde omgeving
Nieuwsbericht








[Banners]