Definitie


Rimini methode





De RIMINI-methode is in de UK ontstaan om het aantal fatale incidenten waar baanwerkers bij betrokken zijn significant te reduceren.

Problematiek baanwerkers in de UK

Onderhoud en vernieuwing van de spoorweg infrastructuur vindt dagelijks plaats. De werkzaamheden moeten vaak nabij in dienst zijnd spoor uitgevoerd worden. Sommige werkzaamheden kunnen door machins uitgevoerd worden maar vaak zijn er ook mensen bij betrokken die daarbij het risico te lopen door een trein aangereden te worden.

Het is de verantwoordelijkheid van de beheerder van de infrastructuur, Network Rail, en haar aannemers om de werkzaamheden zo vooruit te plannen dat de veiligheidsrisico's en niet beschikbaarheid voor exploitatie geminimaliseerd worden.

Rimini in de UK

RIMINI, risk minimalisation is een standaard van Network Rail. De standaard is in december 2002 als nieuwe Company Standard RT/LS/S/019 uitgegeven.

De veiligste manier om onderhoud en vernieuwing uit te voeren is het scheiden van baanwerkers en trein. Dit wordt bij de RIMINI methode green working zone genoemd. Hierbij worden een of meer sporen buiten dienst genomen en worden beschermde gebieden ingericht, gescheiden van in dienst zijnd spoor.

Het is niet altijd mogelijk om het spoor buiten dienst te nemen. Sommige werkzaamheden, bekend als red zone working vinden plaats bij in dienst zijnd spoor. Dit brengt met zich mee dat baanwerkers tijdig het spoor moeten verlaten om een position of safety ruim voor de trein er is in te nemen.

Deze manier van werken vereiste de inzet van een very strict safety systems to be in place.

RIMINI bevat een een aantal hierarchisch geordende beschermende maatregelen, weaarbij de green working zone de eerste keus is, daarna volgen red zone working with an automatic means of warning Gegarandeerde waarschuwing en op de laatste plaats red working zone with human lookouts (Persoonlijke waarneming).

RIMINI in Nederland

Een onderdeel van de oorspronkelijke Britse RIMINI methode wordt in de Branche Richtlijn Realiseren Veilige werkplek van ProRail onder de naam RIMINI toegepast.

Het gaat daarbij om de te maken afweging van risico's die ontstaan tijdens het nemen van veiligheidsmaatregelenen in relatie tot het door de veiligheidsmaatregelen voorkomen risico's:

het RIMINI principe is een afwegingsinstrument waarin wordt gesteld dat wanneer het aanbrengen en verwijderen van een werkplekbeveiligingsmiddel meer dan 25% van de totale projectduur beslaat, naar een alternatieve werkmethode wordt overgestapt.

Zienswijze Arbeidsinspectie

De Engelse aanpak is niet zonder meer naar de Nederlandse situatie te vertalen. Mogelijk is dit vanwege het verschil in deterministische en probalistische wetgeving. De Arbowet staat geen onveilige situaties toe en werkt niet met de kans dat een risico tot ernstig gevolg leidt. Daarnaast is er in de UK een andere sociale structuur dan in NL

Links

UK overheid site

UK beschrijving RIMINI indeling

Brancherichtlijn Veilige Werkplek ProRail

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]