Definitie


Rimini methode





De RIMINI-methode is in de UK ontstaan om het aantal fatale incidenten waar baanwerkers bij betrokken zijn significant te reduceren.

Problematiek baanwerkers in de UK

Onderhoud en vernieuwing van de spoorweg infrastructuur vindt dagelijks plaats. De werkzaamheden moeten vaak nabij in dienst zijnd spoor uitgevoerd worden. Sommige werkzaamheden kunnen door machins uitgevoerd worden maar vaak zijn er ook mensen bij betrokken die daarbij het risico te lopen door een trein aangereden te worden.

Het is de verantwoordelijkheid van de beheerder van de infrastructuur, Network Rail, en haar aannemers om de werkzaamheden zo vooruit te plannen dat de veiligheidsrisico's en niet beschikbaarheid voor exploitatie geminimaliseerd worden.

Rimini in de UK

RIMINI, risk minimalisation is een standaard van Network Rail. De standaard is in december 2002 als nieuwe Company Standard RT/LS/S/019 uitgegeven.

De veiligste manier om onderhoud en vernieuwing uit te voeren is het scheiden van baanwerkers en trein. Dit wordt bij de RIMINI methode green working zone genoemd. Hierbij worden een of meer sporen buiten dienst genomen en worden beschermde gebieden ingericht, gescheiden van in dienst zijnd spoor.

Het is niet altijd mogelijk om het spoor buiten dienst te nemen. Sommige werkzaamheden, bekend als red zone working vinden plaats bij in dienst zijnd spoor. Dit brengt met zich mee dat baanwerkers tijdig het spoor moeten verlaten om een position of safety ruim voor de trein er is in te nemen.

Deze manier van werken vereiste de inzet van een very strict safety systems to be in place.

RIMINI bevat een een aantal hierarchisch geordende beschermende maatregelen, weaarbij de green working zone de eerste keus is, daarna volgen red zone working with an automatic means of warning Gegarandeerde waarschuwing en op de laatste plaats red working zone with human lookouts (Persoonlijke waarneming).

RIMINI in Nederland

Een onderdeel van de oorspronkelijke Britse RIMINI methode wordt in de Branche Richtlijn Realiseren Veilige werkplek van ProRail onder de naam RIMINI toegepast.

Het gaat daarbij om de te maken afweging van risico's die ontstaan tijdens het nemen van veiligheidsmaatregelenen in relatie tot het door de veiligheidsmaatregelen voorkomen risico's:

het RIMINI principe is een afwegingsinstrument waarin wordt gesteld dat wanneer het aanbrengen en verwijderen van een werkplekbeveiligingsmiddel meer dan 25% van de totale projectduur beslaat, naar een alternatieve werkmethode wordt overgestapt.

Zienswijze Arbeidsinspectie

De Engelse aanpak is niet zonder meer naar de Nederlandse situatie te vertalen. Mogelijk is dit vanwege het verschil in deterministische en probalistische wetgeving. De Arbowet staat geen onveilige situaties toe en werkt niet met de kans dat een risico tot ernstig gevolg leidt. Daarnaast is er in de UK een andere sociale structuur dan in NL

Links

UK overheid site

UK beschrijving RIMINI indeling

Brancherichtlijn Veilige Werkplek ProRail

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]