Definitie


Rijdraad





Een rijdraad is een elektrische geleider in de Bovenleiding die contact maakt met de Stroomafnemer en die gekarakteriseerd wordt door twee klemgroeven (bron: NEN-EN 50149). Via dit contact wordt de Trein van energie voorzien.

Eigenschappen

In Nederland kennen we vier soorten rijdraad.
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 120 mm2 (Betuweroute)
  • Materiaal CuMg 0.5, Profiel, doorsnede 120 mm2 (HSL Zuid)
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 100 mm2
  • Materiaal Cu, Profiel, doorsnede 100 mm2
De rijdraad welke op de 1500 Volt sporen gebruikt wordt, bestaat tegenwoordig uit een legering van koper met een zilvertoeslag (CuAg 0.1, in de volksmond LSTP genoemd). Voordeel van deze legering is dat de de draad bijna niet meer rekt en harder is dan een volkoperen rijdraad welke vroeger gebruikt werd. In het verleden werd de rijdraad van alleen elektrolitisch koper toegepast. Bij rijdraadvernieuwing wordt deze rijdraad vervangen voor rijdraad CuAg.

De doorsnede van de rijdraad (niet op de Betuweroute en de HSL) is 100 mm2 en hij heeft een dikte van 12 mm. Afslijten mag een draad tot een dikte van 7,5 mm, waarna hij vervangen moet worden.

Gemiddelde levensduur van een rijdraad is tussen de 20 en 25 jaar en is uiteraard nogal afhankelijk van veel factoren.

Op de 25kV baanvakken, HSL-Zuid en Betuweroute gebruikt men één rijdraad van 120 mm2. Op de Betuweroute met een koper-zilverlegering CuAg 0.1, op de HSL met magnesium.

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo van Dam.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]