Definitie


Remsysteem





Schijfremmen

Een bekend systeem waarbij op de assen of de wielen van de trein remschijven gemonteerd zijn. De remkracht wordt opgewekt door remvoeringen met hoge kracht tegen deze schijven aan te drukken. De aandrukkracht wordt pneumatisch opgewekt. De kinetische energie van de trein wordt omgezet in warmte.

 

Blokkenremmen

Een conventioneel systeem in de treinenwereld. De remkracht wordt opgewekt door remblokken met hoge kracht tegen het loopvlak van de wielen te drukken. Ook hier wordt de aandrukkracht pneumatisch opgewekt en wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Magneetremmen

De magneetrem wordt vaak toegepast in combinatie met schijfremmen. De remkracht wordt opgewekt door een magneet met kracht tegen het spoor te drukken. Door de magnetische werking trekt de rem zich als het ware nog sterker aan het spoor vast. Andermaal wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Elektrodynamische (ED) remmen

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op. Deze elektrische energie kan worden teruggeleid naar de bovenleiding, zodat het netto stroomverbruik van de trein afneemt. Deze vorm van remmen wordt vaak gecombineerd met mechanische remsystemen, zoals schijfremmen.

Overige remsystemen

Naast de hier genoemde remsystemen bestaan er nog vele andere, minder vaak voorkomende remsystemen. Voorbeelden hiervan zijn de wervelstroomrem en trommelrem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]