Definitie


Remsysteem





Schijfremmen

Een bekend systeem waarbij op de assen of de wielen van de trein remschijven gemonteerd zijn. De remkracht wordt opgewekt door remvoeringen met hoge kracht tegen deze schijven aan te drukken. De aandrukkracht wordt pneumatisch opgewekt. De kinetische energie van de trein wordt omgezet in warmte.

 

Blokkenremmen

Een conventioneel systeem in de treinenwereld. De remkracht wordt opgewekt door remblokken met hoge kracht tegen het loopvlak van de wielen te drukken. Ook hier wordt de aandrukkracht pneumatisch opgewekt en wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Magneetremmen

De magneetrem wordt vaak toegepast in combinatie met schijfremmen. De remkracht wordt opgewekt door een magneet met kracht tegen het spoor te drukken. Door de magnetische werking trekt de rem zich als het ware nog sterker aan het spoor vast. Andermaal wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Elektrodynamische (ED) remmen

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op. Deze elektrische energie kan worden teruggeleid naar de bovenleiding, zodat het netto stroomverbruik van de trein afneemt. Deze vorm van remmen wordt vaak gecombineerd met mechanische remsystemen, zoals schijfremmen.

Overige remsystemen

Naast de hier genoemde remsystemen bestaan er nog vele andere, minder vaak voorkomende remsystemen. Voorbeelden hiervan zijn de wervelstroomrem en trommelrem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]