Definitie


Rembeproeving





Een rembeproevingsinstallatie brengt de remleiding op nominale druk, vervolgens wordt na een minuut gecontroleerd of de druk nog hoog genoeg is.

Voor nationale en internationale treinen gelden andere eisen met betrekking tot het toegestane drukverlies.

Normen

In de nieuwe Spoorwegwet en onderliggende documenten zijn geen concrete eisen meer gesteld aan het toegestane drukverlies. In het Artikel 5a van de Regeling Keuring Spoorvoertuigen wordt geëist dat de compressor ervoor dient te zorgen dat geen drukverlies in het remsysteem optreedt.

De vervallen norm van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) noemde nog een toegestane drukverlaging van 0,5 bar per minuut (zonder nieuwe luchttoevoor door een werkende compressor).

De 2001/16 - Interoperability of the trans-European conventional rail system. Technical Specification for Interoperability. Subsystem: Rolling Stock. Scope: Freight Wagons stelt als norm dat het drukverlies minder dan 0,2 bar per minuut dient te zijn, uitgaande van een begindruk van 5 bar. Ook zijn er eisen gesteld als niet alleen de remleiding als systeem wordt beschouwd, maar ook systemen worden meegenomen zoals zoals de remcylinder, hulpreservoir en bedieningsreservoir.



Zo'n norm wordt onder meer gebruikt bij rembeproevingen, maar ook om bijvoorbeeld te bepalen hoe lang een stilstaande trein op een helling kan blijven staan (bijvoorbeeld in tunnels) als de compressor niet werkt.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]