Definitie


Rembeproeving





Een rembeproevingsinstallatie brengt de remleiding op nominale druk, vervolgens wordt na een minuut gecontroleerd of de druk nog hoog genoeg is.

Voor nationale en internationale treinen gelden andere eisen met betrekking tot het toegestane drukverlies.

Normen

In de nieuwe Spoorwegwet en onderliggende documenten zijn geen concrete eisen meer gesteld aan het toegestane drukverlies. In het Artikel 5a van de Regeling Keuring Spoorvoertuigen wordt geëist dat de compressor ervoor dient te zorgen dat geen drukverlies in het remsysteem optreedt.

De vervallen norm van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) noemde nog een toegestane drukverlaging van 0,5 bar per minuut (zonder nieuwe luchttoevoor door een werkende compressor).

De 2001/16 - Interoperability of the trans-European conventional rail system. Technical Specification for Interoperability. Subsystem: Rolling Stock. Scope: Freight Wagons stelt als norm dat het drukverlies minder dan 0,2 bar per minuut dient te zijn, uitgaande van een begindruk van 5 bar. Ook zijn er eisen gesteld als niet alleen de remleiding als systeem wordt beschouwd, maar ook systemen worden meegenomen zoals zoals de remcylinder, hulpreservoir en bedieningsreservoir.



Zo'n norm wordt onder meer gebruikt bij rembeproevingen, maar ook om bijvoorbeeld te bepalen hoe lang een stilstaande trein op een helling kan blijven staan (bijvoorbeeld in tunnels) als de compressor niet werkt.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]